rendőrautó
1. GAZ-M1
Az 1930-as évek legnépszerűbb szovjet autóját, a GAZ-M1-et széles körben használta a szovjet rendőrség. A Gorkij Autógyár 1936–1943 között több mint 60 ezret gyártott belőle. Sajnálatos módon ezek a járművek nem csak a bűnüldözés, hanem a szovjet elnyomás szomorú szimbólumává is váltak. A GAZ-M1-et ugyanis a szovjet titkosszolgálat gyakran használta: a Nagy Tisztogatás évei során ilyen autókkal hurcolták el éjjelente a „nép ellenségeit”.
2. GAZ-67B
Ez a 2. világháborús években kifejlesztett, négykerék-meghajtású autó a szovjet rendőrségi gépjárműpark alapmodelljévé vált az 1940-es évek vége felé. A terepjáró az akkori útviszonyok közepette nélkülözhetetlen közlekedési- és munkaeszköznek számított. Az autót elsősorban vidéken használták tömegesen a rendőri intézkedések során. A nyitott, kabrió-stílusú karosszéria azonban alkalmatlanná tette arra, hogy az orosz tél viszonyai közötti is használják.
3. GAZ-M20 Pobjeda
A háború utáni időszakban a GAZ-M20 Pobjeda (Győzelem) lett a nagy kedvence a rendőri vezetőknek. Az akkori viszonyok között kényelmesnek tekinthető jármű volt az első szovjet autó, amelyet már fűtőberendezéssel is felszereltek. A Pobjedat a szovjet közlekedési rendőrök is széles körben használták.
4. GAZ-21 Volga
Néhány év múlva a jobb műszaki jellemzőkkel rendelkező, kényelmesebb GAZ-21 váltotta fel a Pobjedát. A GAZ-21 a maga 130 kilométeres végsebességével kifejezetten gyors járműnek számított – legalábbis a Szovjetunióban. Nagy előnyeként tartották számon, hogy terepen is képes volt viszonylag jól és gyorsan mozogni. A közemberek többsége számára az a „luxus” elérhetetlen volt – és nem csak az ára miatt. A rendőrség azonban tömegesen használta.
5. ZiL-130
A legismertebb és legsikeresebb szovjet teherautók egyike a ZiL-130, amit a mezőgazdaságban, az iparban és a hadseregben is használtak. Az modellt 50 éven át gyártották. Ez alatt az idő alatt számtalan átalakításon esett át. A rendőrség a ZiL-130-at a fogvatartottak szállítására, illetve a különleges egységek célba juttatására használta.
6. RAF-977
Ezt a kisteherautó nem csak a rendőrsi egységek szállítására szolgált, hanem mobil rendőrségi laboratóriummá is átalakították.
7. GAZ-24 Volga
A vidéki rendőrök csak álmodozni tudtak a GAZ-24-ről. Eleinte ugyanis kizárólag a nagyvárosok rendőri egységei kaptak belőle. A legszerencsésebbek a hírhedt KGB tisztjei voltak, akik közül sokan személyes használatra is igénybe vehették az autót. Számukra módosították is a járművet. Ez lett a GAZ-2424, melynek megnövelt motorteljesítménye lehetővé tette, hogy az autó így elérje a 170 kilométeres sebességet. Ez lett a valaha épített leggyorsabb autó a Szovjetunióban.
8. VAZ-2101
A szinte luxusnak számító GAZ-24-gyel ellentétben az egyszerű VAZ-2101 (ismertebb nevén Lada 1200, illetve Zsiguli 1200) már rendelkezésre állt mind a falusi, mind pedig a városi rendőrök számára. A modellt minden rendű és rangú rendőr használta, a közlekedésiektől a járőrökön át a nyomozókig.
9. VAZ-2121 NIVA
A szovjet viszonyok közepette ideálisnak mondható járműről van szó. Ez az autó volt a kedvence azoknak a szovjet rendőröknek, akiknek a városoktól távoli területeken, elképesztően rossz terepviszonyok és szélsőséges időjárási körülmények között kellett dolgozniuk. A VAZ-2121 ebben a közegben mutatta meg a legjobb tulajdonságait.
10. URAL-4320
Ezt a sokat megélt teherautó típust először az 1970-es években gyártották, de mind a mai napig széles körben használják. A rendőrségen belül elsősorban mobil, gyors reagálású egységeket szállítják vele bevetésekre. Az orosz rohamrendőrség, az OMON neve szorosan összekapcsolódott a járművel.
11. BMW 520i (E12)
A szovjet rendőrségnek nem mindig kellett támaszkodnia csak hazai járművekre. Néhány szerencsés egységnek lehetősége volt kipróbálni olyan külföldi modelleket, mint a BMW, a Mercedes, az Audi és a Volvo, amelyeket kis mennyiségben importáltak a Szovjetunióba, kizárólag a bűnüldöző szervek számára. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy mekkora a szakadék az orosz és a nyugati technológia között. A leggyorsabb szovjet autó ekkor a rendőrség és a titkosszolgálat által üldözésekre használt Volga 2424 akkor 170 km/h maximális sebességre volt képes. A behozott BMW azonban simán faképnél hagyta a szovjet csúcsmodellt a maga 200 kilométeres sebességével.
12. VAZ-21093
Ez volt az orosz rendőrség kedvence az 1990-es években. A kocsit sokáig csak a külföldi piacokon árulták "Samara" néven, a hazai piacon kizárólag "Szputnyik" (útitárs) néven szerepelt egészen 1991-ig, amikor megjelent a szedán változat. Ez örökölte a Szputnyik nevet, a ferde hátú pedig Samara lett. Könnyű karbantartani és jó műszaki tulajdonságokkal rendelkezik. A népszerűség legfőbb oka azonban az olcsósága volt, ami a válság által sújtott posztszovjet időkben kulcsfontosságúnak számított.
13. UAZ-31514
Ez az autó már 25 éve az orosz rendőrség egyik legfőbb „csatalova”, elsősorban a vidéki körzetekben. Noha ezeket az autókat lassan felváltják a fejlettebb modellek, a megbízható és igénytelen UAZ-31514 továbbra is az egyik legfontosabb rendőrségi jármű Oroszországban.
14. VAZ-2110
A VAZ-2110-et (Lada 2110) főként az orosz közlekedési rendőrök használják. Kiválóan alkalmas országúti üldözésre. Meglepő módon még magas rangú rendőri vezetőket is gyakran látni a volánja mögött.
15. VAZ-2114
A mai orosz rendőrség a legmodernebb külföldi járművek széles skálájával rendelkezik a Mercedestől a Porschéig. A rendőrségi flották zömét azonban továbbra is a belföldön gyártott modellek alkotják. Manapság a legelterjedtebb rendőrségi jármű a VAZ-2114 (Lada), amely minden orosz város rendőrségénél megtalálható.