WRC
A márciusi Mexikó-rali óta nem rendeztek rali-vb futamot a koronavírus járvány miatt, ezért fokozott érdeklődés övezte a sorozat újraindulását. Észtország déli részén, Tartu város környékén rendezik meg a hétvégén a balti állam első rali világbajnoki versenyét, amelyen természetesen a hazai versenyző, a tavalyi világbajnok Ott Tänak számít a legnagyobb esélyesnek. A futam murvás pályákon zajlik, a gyors, ugratókkal tűzdelt szakaszok hasonló jellegűek, mint Finnországban.
Pénteken egy 1,29 kilométeres, kanyargós és technikás tartui szuperspeciállal kezdődtek meg a küzdelmek, amelyen a nézők csak egymástól megfelelő távolságot tartva jelenhettek meg. A szűk pálya komoly kihívást jelentett a pilótáknak, mivel a szénabálákon könnyű volt az apró aerodinamikai alkatrészeket letörni az autókról.
Sokáig az elsőként rajtoló, a világbajnoki pontversenyt vezető hétszeres világbajnok, Sébastien Ogier bizonyult a leggyorsabbnak 1:17 perces idejével. A Toyota Yaris WRC-t kormányzó pilóta így nyilatkozott a szakasz után: „jó, hogy visszatértünk és újra küzdünk egymással. Minden készen áll, a kocsi jónak érződött, megfelelő felkészülés áll mögöttünk, ezért minden együtt van ahhoz, hogy jól szerepeljünk”.
Ogier csapattársa, a februári Svéd-ralit megnyerő brit Elfyn Evans több mint fél másodperccel maradt el a francia pilótától. A szezonnyitó Monte Carlo-ralin diadalmaskodó Thierry Neuville (Hyundai) elvétette a második kanyart, kissé kisodródott az i20 WRC-vel, ezért végül 1,5 másodperc hátrányt szedett össze.
A helyiek kedvence, Ott Tänak csak 0,1 másodperccel maradt el a legjobb időtől annak ellenére, hogy a Hyundai i20 WRC-je egy pillanatra közelebbi ismeretséget kötött egy szénabálával. „Különleges érzés, hogy hazai közönség előtt versenyezhetek. Kemény napok várnak ránk, a küzdelem szoros lesz, de akkor is ez a mi nagy lehetőségünk, ezért mindent meg kell tennünk, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőle” - nyilatkozta a világbajnoki címvédő.
De az igazi meglepetés csak ezután jött, ugyanis az M-Sport finn pilótája, Esapekka Lappi még Ogier idejét is megdöntötte, igaz, csak pár századmásodperccel, ezért az összesítésben végül holtversenyben kerültek az élre. A finn számára önbizalom-növelő lehet a szakaszsiker azok után, hogy Mexikóban porrá égett a Ford Fiesta WRC-je egy műszaki hiba következtében. „Nem éreztem azt, hogy annyira jó időt futottam volna, hogy őszinte legyek” - nyilatkozta Lappi. „Nem ilyenek lesznek a holnapi pályák, de jól sikerült a bemelegítő shakedown-unk és az első szakaszunk is, ezért már nagyon várom a folytatást!” - tette hozzá.
A negyedik helyen a Hyundai beugró pilótája, Craig Breen végzett annak ellenére, hogy időt vesztett a rajtnál. Az ír pilótának nem ismeretlenek ezek a pályák, mivel korábban már tudott győzni az Észt-ralin, amikor még nem világbajnokság részeként rendezték meg.
Nagy meglepetésre a WRC2 kategória éllovasa, Mads Ostberg több WRC autót is le tudott győzni a kb. száz lóerővel gyengébb Citroen C3 R5-ösével, a norvég a hatodik legjobb időt futotta.
Ostberg legközelebbi WRC2-es riválisa, a svéd Pontus Tidemand 0,2 másodperccel volt lassabb nála, és összesítésben a kilencedik helyen áll a Skoda Fabia R5 Evóval. Tidemand indulása sokáig kétséges volt, mivel kevés szponzori támogatást tudott összeszedni, de végül a járvány miatt megnyirbált, Európára koncentráló módosított versenynaptár lehetővé tette, hogy elinduljon.
Szombaton kezdődik az igazi verseny, 11 gyors murvás pálya vár a mezőnyre, az össztáv több mint 147 kilométer lesz.
Az állás péntek este:
1 |
RC1 |
Sebastien Ogier, J.Ingrassia |
Toyota |
1m17.0s |
1 |
RC1 |
Esapekka Lappi, J.Ferm |
Ford |
1m17.0s |
3 |
RC1 |
Ott Tanak, M.Jarveoja |
Hyundai |
0.1s |
4 |
RC1 |
Craig Breen, P.Nagle |
Hyundai |
0.4s |
5 |
RC1 |
Elfyn Evans, S.Martin |
Toyota |
0.6s |
6 |
RC2 |
Mads Ostberg, T.Eriksen |
Citroen |
1.2s |
7 |
RC2 |
Pontus Tidemand, P.Barth |
Skoda |
1.4s |
7 |
RC1 |
Takamoto Katsuta, D.Barritt |
Toyota |
1.4s |
7 |
RC1 |
Kalle Rovanpera, J.Halttunen |
Toyota |
1.4s |
10 |
RC1 |
Teemu Suninen, J.Lehtinen |
Ford |
1.5s |
10 |
RC1 |
Thierry Neuville, N.Gilsoul |
Hyundai |
1.5s |
10 |
RC2 |
Jari Huttunen, M.Lukka |
Hyundai |
1.5s |
13 |
RC2 |
Oliver Solberg, A.Johnston |
Volkswagen |
1.6s |
14 |
RC1 |
Gus Greensmith, E.Edmondson |
Ford |
1.7s |
14 |
RC2 |
Nikolay Gryazin, K.Aleksandrov |
Hyundai |
1.7s |