űrhajózás

Nukleáris reaktorral hajtott űrhajókban gondolkodnak az amerikaiak

2021.04.18.

Egy nukleáris rakéta nem elég erős ahhoz, hogy megszökjön a Föld gravitációs vonzásából. A tervek szerint egy hagyományosabb rakéta juttatná ki az eszközt az űrbe, majd ott lépne működésbe a nukleáris meghajtás.

A DARPA, avagy a Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege. Az ügynökség április elején jelentette be, hogy 22 millió dolláros megállapodást kötött a General Atomics vállalattal egy űrjárművek meghajtására alkalmas nukleáris reaktor kifejlesztésére - írja a hirado.hu.

Az ötlet közel sem új, a NASA már a hatvanas években kutatta a nukleáris meghajtás lehetőségeit, de aztán a hetvenes években felhagytak ezekkel a kísérletekkel. A tervek szerint alig négy éven belül, 2025-ben fellőhetik az első nukleáris termális meghajtórendszerrel működő rakétákat – erről számolt be a NewScientist tudományos magazin.

A célkitűzés meglehetősen ambiciózus, nem csak azért, mert új meghajtórendszer kifejlesztését igényli, hanem mert a mérnökök szerint egy nukleáris rakéta nem elég erős ahhoz, hogy megszökjön a Föld gravitációs vonzásából. A tervek szerint egy hagyományosabb rakéta juttatná ki az eszközt az űrbe, majd ott lépne működésbe a nukleáris meghajtás.

Művészi ábrázolás egy nukleáris termikus meghajtórendszerrel felszerelt Marsra induló űrhajóról (Fotó: NASA)

A kifejlesztendő eszköz egy nukleáris termális meghajtórendszer lenne. Ez a megoldás úgy működik, hogy egy atomreaktor által termelt hővel extrém szintre felmelegítik a hajtóanyagot, mielőtt az egy fúvókán keresztül kiáramlik. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy rendkívül nagy a fajlagos tolóereje, 2–5-ször nagyobb, mint a hagyományos rakétáknál. A korábbi amerikai kísérletek során hidrogént melegítettek fel, a mostani hírekben azonban még nem részletezték a hajtóanyag fajtáját.

Az új eszköz tehát nem a Föld elhagyásának módját forradalmasítaná, hanem már az űrben történő mozgást, mivel eddig az űrben csak elektromos és kémiai meghajtórendszereket használtak. 

„A levegőben, a földön és a tengerben a manőverezési képesség kritikus fontosságú. A nukleáris meghajtás ezt a mozgékonyságot adhatja meg az űrben is” – mondja Nathan Greiner a DARPA munkatársa.

Egy hatékony nukleáris meghajtással működő rendszerrel akár a Holdat és a Marsot is gyorsabban el lehetne érni. A sebesség pedig nagyon fontos lehet, ha biztonságosan akarunk embereket eljuttatni a földön kívüli világokba, ugyanis így az űrutazás során rövidebb ideig lennének kitéve az utasok a kozmikus sugárzásnak.

Természetesen először ki kell juttatni az űrbe a nukleáris rakétákat, ami sokakban komoly aggodalmat vethet fel. A szakemberek szerint azonban az alacsony dúsítású uránium, ami hajtaná a rakéták reaktorait biztonságosabb, mint az a plutónium, amia NASA Perseverance roverjét működteti a Marson.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
A hagyományos táblák helyett digitális kijelzőket kapnak a pesti fonódó villamosvonalon közlekedő....
2025.01.26
Bugatti, Ferrari, Rolls-Royce hármas az élen, óriási árbeli különbség az első és második helyezett....
2025.01.26
A 2024 márciusában bevezetett tarifareform egyszerűsítette a kedvezmények rendszerét és sokak....
2025.01.26
Limitált mennyiségben megkezdődött a legendás 1967-es Ford Mustang hű utánzatának a sorozatgyártása....
2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....