Volkswagen Polo
Elképesztő, hogy mekkorát fejlődött a B-szegmens, azaz a városi kisautók népes kategóriája az elmúlt néhány évben. Tulajdonképpen kompakt testvérük kicsinyített – gyakran nem is olyan kicsi – másai lettek, komolyan vehető utastérrel, mutatós külsővel, és egy sor olyan biztonsági rendszerrel, ami ma már elvárás, nem sokára pedig előírás is lesz az európai piacokon. Ahogy a kompaktok között a Golf, úgy a kisautók között mindig is a Volkswagen Polo volt a mérce, ami éppen hatodik generációját tapossa, és 4053 mm-es hosszával már akkora, mint egy IV-es Golf.
Utoljára 2017-es hamburgi menetpróbáján teszteltem az új Polot, ami akkor szörnyen modernnek és letisztultnak hatott, ugyanakkor itthon túlárazottnak is számított. Akkor még persze nem sejtettük, hogy mire 2021 áprilisában megérkezik a facelift, az árak még inkább az egekbe szöknek, és meg sem lepődünk majd egy közel 9 millió forintos kisautón. Igen, ennyibe került üzembehelyezésekor az az Élénk Viola, lila metálfényezésű Volkswagen Polo, amit most 1,0 literes, 110 lóerős csúcsmotorjával, és duplakuplungos automatával tesztelhettem.
Jól mutatja a jelenlegi viszonyokat, hogy hiába került mostanra tízezer kilométer a tesztautóba, ára mindössze félmillióval csökkent ez idő alatt. A Porsche Hungária tesztautói ugyanis folyamatosan eladóak, így láthatjuk az árkülönbséget is az idő előrehaladtával. Korábban könnyen előfordult 1-2 millió forintos árdifferencia, most azonban olyan helyzetet idézett elő az alkatrészhiány, hogy érték lett minden legyártott és kész autó, ezért az értékük sem csökken érdemben. Márpedig ez a Polo egy olyan kisautó, amire érdemes várni.
Nem tudok még egy típust ebből a szegmensből, ami ennyire finomnak érződik. Selymesen vitt át minden úthibán a zseniális futóműve, amiből még a legdurvább kátyúk sem voltak képesek hangot kicsikarni, pedig a legnagyobb, 17-colos felniken gurult. Hangszigetelése is hatásos, így a háromhengeres motor felől sem szűrődtek be furcsa hangok. A turbós 110 lóerő kellően dinamikusan mozgatta az apró kasznit, miközben a kormány egyszerűen él a kezünkben. Ahogy simogattam a végtelenül puha volánt, megkérdeztem magamtól: vajon mások mikor fognak tudni ilyen reszponzív, kiegyensúlyozott kormányzást fejleszteni az autóikba?
A hajtáslánc leggyengébb láncszeme ezúttal is a 7-fokozatú DSG váltó volt, ami elég tompán kezeli a szűkösebb forgalmi szituációkat. Nyugodt, egyenletes haladáskor szinte észre sem venni a működését, azonban ahogy szorosabb lesz a helyzet, akkora késlekedéssel kell számolni, ami már-már fájó egy egyébként ennyire jól összerakott kisautó esetében. Nehezen küzd meg a jobbkezes utcákhoz való lassításokkal és gyorsításokkal, a kielőzésekkel, a hirtelen gázadásokkal. Pedig erőtartalék akad abban a kis háromhengeres motorban, sőt, ennél több nem is kellene bele, ugyanakkor valamiért az automata szörnyen lassan reagál.
Ettől függetlenül valószínűleg még én is ezzel választanám, hiszen így mutatja meg valódi, kompromisszummentes, könnyed arcát a Polo, legalábbis városi közlekedés során. Nem véletlen, hogy fogyasztása is itt alakult a legkedvezőbben: egy nyugodt városozás alatt simán képes volt 5,8 literes átlagot produkálni, míg a nagy tesztfogyasztás 6,8 liter lett, de ebben volt külvárosi rohangálás és erőfitogtatás is. Mindezt digitális műszercsoporton figyelhettem a tesztautóban, ami mostantól alapáron jár minden Polohoz, csakúgy, mint az IQ.Light LED fényszóró, aminek nappali menetfényeit látványosan kötötték össze a hűtőrácson keresztül.
Számomra továbbra is a facelift előtti dizájn számít a legletisztultabbnak, de tény, hogy a megtört első és hátsó lámpatestek jobban idomulnak a Volkswagen új dizájnvonalához, és megmaradt egy csomó, szerethető, erőteljes törés az autó oldalán, amitől hamisíthatatlanul Polo maradt. Összességében ismét arra kellett jutnom, hogy a Volkswagen Polo nem tud hibázni. Lehet, hogy első látásra érdektelennek hat, de egyszerűen nincs még egy autó ebben a méretben, ami ennyire kifinomult, és amivel ilyen gyorsan eggyé tudnánk válni. A Polo továbbra is tudja azt a Volkswagen varázst, ami az első beüléstől kezdve magához vonz.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!