Extreme-E

Nehezen rajtolt, de mitől Extreme?

2023.10.13.

Elektromos, de itt nem simliznek teslás töltő trükkel: a delej forrása nem dízelaggregát, hanem hidrogénnel táplált üzemanyagcella.

 

Méltatlanul kevés publicitást kapott, pedig többet érdemelne a legkeményebb elektromos versenysorozat. Az Extreme E Odyssey E résztvevői bolygónk legkiesebb területein versenyeznek, mégsem használnak fel egyetlen csepp fosszilis üzemanyagot sem.

Az elektromos hajtású terepjárókkal olyan vidékeken száguldoznak, melyeket a rendezők és csapatok szerint meg kell menteni, így nem könnyű a küldetés, mert a tankoláshoz áram kell, ezért a kies tájakra töltőpontokat telepítenek egy úszó bázison. A felújított és immár harminchárom éves RMS Helena hajón alakítottak ki tankolási lehetőségeket. az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorainak mellékterméke tiszta víz és az is a környezetvédelmet szolgálja, hogy a helyszíneken nincsenek nézők, az esemény csak online követhető.

Olyanok indítottak csapatot mint Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Jenson, Button, Sebastien Loeb, de a nagy nevek sem hoztak különösebb reklámot, pedig már harmadik szezonjának finiséhez közeledik a széria.

Alejandro Agag, az Extreme E és a Formula E vezérigazgatója szerint a Star Wars fogatverseny és a Dakar-raliként koktélja a sorozat. „Ilyen járműhöz hasonlót eddig még soha nem láttunk az autósportban.

A csúcstechnológia és a Continental által kifejlesztett abroncsdesign eredményeként elképesztő konstrukció született, olyan, amelyik bolygónk legkeményebb és legváltozatosabb helyszínein is képes a legmagasabb teljesítményt nyújtani. Márpedig a programban szerepel a Déli-sark. a Himalája, az Amazonas vidéke, a Szahara és az Indiai Óceán szigeteinek térsége.”

A kétnapos futamokon két kvalifikáció és két elődöntő után jön a döntő, melybe a három-három legjobb páros kerül. Nekik kétszer harminc kilométeres kört kell megtenniük pilóta-navigátor helycserével, a szabály szerint felváltva kell vezetnie a nő és férfi pilótának.

Valamennyi Extreme E csapat ugyanabból a csomagból építkezik, a fődarabokat a Spark Racing Tecnology szerelte össze, az akkumulátorokat a Williams Advanced Engineering biztosítja.

Az 1,6 tonna menetkész tömegű, 2,3 métere széles, 4x4-es és 940 milliméteres kerékátmérőjű terepjáró villanymotorjainak rendszer-teljesítménye 550 lóerő, ezzel akár 130 százalékos (kb. 52°) emelkedőn is felmegy.

A prototípust még Ken Block és Valteri Bottas tesztelte a szaúd-arábiai sivatagban, majd a franciaországi Chateau de Lastours tereppályán.

A kétszázas tempóra képes buggyk 4,5 másodperc alatt érik el a százas tempót. Az Odyssey21 elektromos versenyautók téli és nyári abroncsait az ötletgazda Continental szállítja, érdekessége a kerékfigyelő platform: a ContiConnect digitális összeköttetést biztosít valamennyi abroncson belül elhelyezett érzékelővel, miközben folyamatosan figyeli a nyomást és hőmérsékletet. Az egységes alkatrészekből álló autók acélötvözet csővázát is a Continental adja, szóval ez a járműbeszállító cég igazi száguldó laboratóriuma.

„A gumiabroncsok mindig fontosak, de még fontosabbak egy olyan esetekben, ahol a versenyzés köves, homokos, füves, jeges és havas felületen is történik. Az Extreme E sorozathoz készült csúcsteljesítményű abroncsaink nagyfokú tapadást biztosítanak gyorsításkor, fékezéskor és a finomabb manővereknél, mert teljes mértékben az elektromos SUV-ok igényeihez igazítottuk, hogy még a legegyenetlenebb terepen is a legjobb stabilitást és biztonságot nyújthassuk” – nyilatkozta a sorozat rajtja előtt Musztrai Ferenc, a Continental Hungaria marketingvezetője.

Az Extreme E célja, hogy a bolygó legtávolabbi sarkaiba is elvigyék a professzionális autóversenyzést, ezért az Extreme E futamokat veszélyeztetett élőhelyek közelében tartják. A villanyautós sorozat célja, hogy felhívja a világ minden tájáról származó motorsport-rajongók, valamint a helyszíneken érintett politikusok, helyi közösségek és hatóságok figyelmét az éghajlatváltozásra, tovább ösztönözve a globális felmelegedés másfél Celsius fok alatt tartását célzó erőfeszítéseket.

Hamilton: Mindannyiunkban megvan a képesség arra, hogy változást tudjunk elérni. Nekem nagyon sokat jelent, hogy a versenyzés iránti szeretetemet a bolygó iránti szeretetemmel ötvözve használhatom fel annak érdekében, hogy pozitív hatást érjünk el. Rendkívül büszke vagyok, hogy az Extreme E-ben való részvételét.

Hamilton egykori csapattársa és legkeményebb riválisa Nico Rosberg is beszállt, az általa alapított és vezetett Rosberg Xtreme Racing csapat autóját a tehetséges ralis Johan Kristoffersson és a többszörös Ausztrál ralibajnok Molly Taylor vezeti, utóbbit a legjobb női versenyzőként tartják számon. A kétszeres rali vb-győztes és háromszoros Dakar-első spanyol Carlos Sainz is saját csapatában indul, partnere Laia Sanz tizenháromszoros Trial és ötszörös Enduro világbajnok. Autójukat a Forma 1-es pilóta ifjabb Carlos Sainz is tesztelte. A Cupra team autóját Claudia Hurtgen és Mattias Ekstrom vezeti.

Az Extreme E-n rajthoz állt még az amerikai IndyCar több szereplője, az Andretti Autosport és a Chip Ganassi Racing, valamint a spanyol QEV Technologies, a kétszeres Formula E bajnok Techeetah és a brit tulajdonú Veloce Racing, melynek társalapítója a Formula E bajnok Jean-Eric Vergne.

A nevezési listán szerepel a német autósport legsikeresebb csapata, az ABT Sportsline és a DTM-ben AMG Mercedesszel diadalmaskodó HWA Racelab, valamint a Chip Ganassi.

A mezőny bejárta már a Szaharát, a szenegáli sivatagot, a sarkvidéki Gröndlandon Kangerlussuaq-ot, a brazíliai Santarém, Pará esőerdőt, Argentínában Patagonía gleccsereit, Skóciát. A Szardínián rendezett idei negyedik futam után és a Chilében december 2-3-án megrendezésre kerülő finis előtt így áll a versenysorozat.

Pilóták:

1. Laia Sanz-Mattias Ekström: 139 pont

2. Mikaela Åhlin-Kottulinsky -Johan Kristoffersson: 136 pont

3. Molly Taylor-Kevin Hansen: 118 pont

4. Amanda Sorensen-RJ Anderson: 99 pont

5. Cristina Gutiérrez-Fraser McConnell: 87 pont

Csapatok:

1. Acciona | Sainz XE Team: 109 pont

2. Rosberg X Racing: 105 pont

3.Veloce Racing: 95 pont

4. GMC Hummer EV Chip Ganassi Racing. 80 pont

Fotók forrása: Extreme E Odyssey E

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.01
A VOLÁN Egyesülés a közösségi közlekedést népszerűsítő fotópályázatot hirdet A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS....
2024.10.01
Új kinézetet tervez a rendőrautóknak a belügyminisztérium – közölte a TASR-rel Matej Neumann, a....
2024.10.01
Október 1-jétől is marad a nyári tarifa a horvát autópályákon - tájékoztatott a horvát autópályákat....
2024.10.01
Annak ellenére, hogy az aftersales a bevett autógyártók vagy franchise-kereskedők nyereségének....
2024.10.01
Díjazott lett az M3-as metróvonal rekonstrukciója a MAPEI referenciaépületek világversenyén, melyen....
2024.10.01
– Mínusz 40 fokon és 4000 méter magasban is megbízható villamosenergia-ellátást kínál a CATL új....
2024.10.01
Az Emil Frey cégnév összeforr a minőséggel, hitelességgel, iránymutatással és a vevőközpontúsággal....
2024.10.01
Az NZP Nagy Legal nemzetközi ügyvédi iroda újabb próbálkozásba kezd. A német-magyar ügyvédi iroda....
2024.09.30
Belgium két legnagyobb repülőtere, a zaventemi és a charleroi-i repülőtér szinte összes járatát....
2024.09.30
A jármű propellerei miatt inkább nevezhető helikopter autónak, mint repülőnek. ..