Moszkvics
A moszkvai autógyár bejelentette, hogy 27 ezer autó eladását tervezi az idén, ami – ha teljesülnek az álmok – csaknem 77 százalékos növekedés lenne a tavalyi évhez képest, amikor is 15,3 autót tudtak eladni. A vállalat arra számít, hogy a jövő évben sem marad el a lendület: az idei évihez képest másfélszeresére akarja növelni az értékesítéseket. Nem tudni, hogy mire alapozza ambíciózus terveit a moszkvai vállalat, de a tavalyi év nagyon ramatyul sikerült, a vállalat nyeresége meredeken csökkent, adóssága pedig kétségbeejtő mértékben, 2,5-szeresére nőtt. Ebből a helyzetből akar felállni vállalat, jövőre csaknem háromszor annyi autót akar eladni, mint tavaly.
A márka története a szovjet időkig nyúlik vissza, a moszkvai gyár a II. világháború első éveiben kezdett autókat gyártani. A világháború befejezés után német háborús jóvátétel részeként a Szovjetunió tulajdonában kerültek az Opel Kadett tervei és gyártóberendezései, amelyek megalapozták a Moszkvics – a név moszkvai lakost jelent – megszületését. A gyár egészen 2010-ig működött, amikor is csődbe ment, a vállalat egyes csarnokait átvette a Renault. Oroszország ukrajnai inváziója után a francia cég többedmagával elhagyta az országot, és jelképes egy rubelért eladta aktívumait Moszkva városának, amely már fél évre rá, 2022 novemberében feltámasztotta a szovjet márkát a kínai JAC tevékeny közreműködésével.
Jelenleg a Moszkvics 3 crossovert, illetve annak elektromos változatát, a Moszkvics 3e-t , továbbá a Moszkvics 6 szedánt szerelik össze a vállalat csarnokaiban. Gyakorlatilag JAC egyik modelljének, a Sehol X4-nek - amely JS4-ként is ismert - a részegységeiből rakják össze a Moszkvicsokat, ott hegesztik össze és festik a karosszériát. Ebből kifolyólag a Moszkvics 3-as a Sahol X4 szakasztott mása, szinte csupán a cégérben különbözik tőle.
A moszkvai önkormányzat a minap mutatta be Moszkvics 8 crossovert, amely gyártása a tervek szerint még az idén megkezdődik. A nyolcas modell donorautója ugyancsak egy JAC modell lesz, mégpedig a kínai piacon már két éve forgalmazott hétszemélyes Sehol X8 Plus. Ez a SUV lesz a Moszkvicsok legnagyobbikja, amely méreteiben többé-kevésbé a Hyundai Santa Fe-nek felel meg. Talán tőle várják az eladások hirtelen felfutását a moszkvai gyárban.