járműtörténelem
Norbert Singer a számos versenygyőzelem és innováció mögött álló ember. A Porsche-nál 1970 és 2004 között eltöltött ideje alatt részt vett a márka összesített Le Mans-i győzelmeiben. Az egykori versenymérnök 2024. november 16-án lesz 85 éves.
Fotók: Porsche
Aki tudomást szerez a Porsche múlt századi versenysikereiről, az automatikusan érdeklődni fog iránta: Singer versenymérnökként és tehetséges aerodinamikusként részt vett a Porsche összes Le Mans-i győzelmében 1970 és 1998 között – a 917-től a 911 GT1-ig.
„Minden jót kívánunk Norbert Singernek, és köszönjük neki a márka iránti fáradhatatlan elkötelezettségét” – mondja Michael Steiner, a kutatásért és fejlesztésért felelős igazgatótanács tagja. „Nemcsak projektmenedzserként járult hozzá a márka sikeréhez a motorsportban, hanem a versenypályán hozott stratégiai és taktikai döntéseivel is.”
Norbert Singer 1939. november 16-án született a Szudéta-vidéken. Gépészmérnöknek tanult Münchenben és mérnöki diplomát szerzett. 1970 márciusában versenymérnökként kezdte pályafutását a Porsche fejlesztési osztályán. Singer motorsport iránti szenvedélye nem újdonság, még diákként a Nürburgringen és a Monacói Nagydíjon is nézte a versenyeket.
A Porsche-nál eltöltött első éve egyben a régóta várt első Le Mans-i összetettbeli győzelmének éve is volt. Közvetlenül a weissachi rajtja után a Porsche 917 rövid farok váltóhűtésén dolgozott, amellyel Richard Attwood és Hans Herrmann néhány héttel később nyert a Sarthe-ban. Ferdinand Piëch fejlesztési vezető kérésére Singer egy egyszerű megoldással rukkolt elő a külső olajhűtő helyett, ami a további légellenállást javította.
Dr. Wolfgang Porschéval az egyik versenyen.
A 24 órás versenyen aratott diadala után a 917-es aerodinamikájának szentelte magát, később turbófeltöltéssel optimalizálta a 917-es hosszú farkát. Több mint három évtized következett, melynek során projektmenedzserként dolgozott, számos járművet előkészítve és kísérve a versenypályán való használatra, többek között: 911 Carrera RSR, 911 Carrera RSR Turbo 2.1, 935, 935/78 „Moby Dick”, 924 Carrera GT, 924 GTP Le Mans, 956, 962, 911 Turbo S Le Mans GT, 962 Dauer Le Mans GT, 911 GT1.
Pályafutásának egyik csúcspontja a 956 és az erre épülő 962 fejlesztése volt. A 956-tal a Porsche először mutatott be alumínium monocoque-ot, és a speciális légcsatornás alváz kialakításának köszönhetően kapott a versenyautó úgynevezett talajhatást. „Minél gyorsabban haladtak, a járművek szó szerint jobban rátapadtak az aszfaltra” – mondja Singer. 1982 és 1986 között a 956 és 962 C modellek hét összetett győzelmet arattak Le Mans-ban, és öt versenyzői, három gyártói és két csapat világbajnokságot nyertek. 1984 és 1991 között a 962 számos győzelmet aratott az amerikai IMSA versenysorozaton.
1974: Norbert Singer (balról) és Hans Meyer (középen) a 24 órás versenyen Le Mans-ban.
Singer 2004 decemberi nyugdíjba vonulása óta a Porsche Múzeum rendelkezésére áll, mint kortárs tanú. Gyakori vendég a Porsche cég archívumában, és többek között segített a 956/962-es történetének könyvé formálásában. A versenyjárművek restaurálása során is átadja tudását. A mai napig szorosan kötődik a márkához.