FIA WRC

Drasztikus változás lép életbe a WRC-ben 2025-től

2024.11.16.

A költségcsökkentés érdekében a jövő évtől már nem használhatják a Rally1-es autók plug-in hibrid rendszert. Az elektromos meghajtás kivonása összhangban van a 2027-re meghatározott munkairányvonallal, amelynek alapelveire december 11-én tesznek javaslatot a Motorsport Világtanács következő ülésén.

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) szerint a Rally1 autók 2025-ben is izgalomba hozzák majd a rajongókat világszerte, miközben megfizethetőséget biztosítanak azon versenyzők és csapatok számára, akik a ralisport legmagasabb szintjén szeretnének versenyezni. A 100 százalékban fenntartható, szintetikus üzemanyagot használó Rally1-es autók könnyebbek, és könnyebben vezethetők lesznek, kevésbé lesz bonyolult a beállításuk és a karbantartásuk, és sokkal olcsóbbá válik az üzemeltetésük. Bár összességében valamennyi lóerőt veszíteni fognak, a kisebb tömeg miatt ugyanolyan látványosak lesznek, mint az idei autók.

A WRC technikai szabályzatának módosításai, amelyeket a WRC Bizottság javasolt, és amelyeket az FIA Motorsport Világtanács november 15-én, pénteken lezárult elektronikus szavazáson hagyott jóvá, megerősítik, hogy a Rally1-es autók a jövő évtől már nem használják a jelenlegi plug-in hibrid egységeket. Az ideiglenesen 136 lóerő extra teljesítményt biztosító, 2022-ben bevezetett hibrid technológia használatának szüneteltetése lehetővé teszi a csapatok és a gyártók számára, hogy csökkentsék a kiadásaikat. A WRC2-ből feljutó fiatal versenyzőknek is előnyös lesz, hogy könnyebben átállhatnak majd a Rally2-es autók technikai szintjéről a Rally1-esekére.

A júniusi Lengyel-ralin Mārtiṇš Sesks már bizonyította a koncepcióban rejlő lehetőségeket, amikor a Rally1-es debütálása során négy Top3-as gyorsasági időt ért el, és három szakaszon keresztül a második helyen állt egy olyan Ford Pumával, amelybe a plug-in hibrid egység helyett ballasztot építettek be. Sesks autója gyengébb volt, de nem könnyebb a többi Rally1-es autónál.

2025-től azonban a Rally1-es autók minimális tömege 1260 kilogrammról 1180 kilogrammra, a motorban a légszűkítő mérete pedig 36 mm-ről 35 mm-re csökken, hogy a 2024-es és 2025-ös járművek teljesítmény-tömeg aránya hasonló maradjon.

„A szívemnek oly kedves sportág gazdag öröksége és egyedülálló vonzereje felbecsülhetetlen, és elkötelezettek vagyunk a jövőjének megőrzése mellett. Ez az új fejlesztés nemcsak a bajnokság érdekeltjei számára fontos, hogy alkalmazkodni tudjanak a változó energetikai környezethez, hanem a költségek visszafogása szempontjából is. A fenntartható üzemanyagra és az autós technológia egyszerűsítésére összpontosítva biztosítjuk, hogy a WRC továbbra is látványos maradjon a rajongók, és elérhető a versenyzők számára” – mondta Mohammed Ben Szulajem, az FIA elnöke.

„A legfontosabb érdekelt felekkel folytatott párbeszédet követően világossá vált, hogy a jelenlegi beszállítói megállapodás keretében biztosított plug-in hibrid egységek további használata már nem áll a rali-világbajnokság érdekében. Most már teljes bizalommal léphetünk előre, hogy a WRC még jobbá és erősebbé váljon, olyan fejlesztésekkel, amelyek összhangban vannak a 2027-es technikai szabályzat perspektívájával. Ismét rávilágítottunk a bajnokság azon képességére, hogy a sport látványosság felhígítása nélkül képes alkalmazkodni, miközben felelősségteljesen felvállalja korunk kihívásait. A 100 százalékban fenntartható üzemanyag használata továbbra is a bajnokság környezeti hatásainak csökkentése iránti elkötelezettségének egyik sarokköve” – tette hozzá Xavier Mestelan-Pinon, az FIA technikai és biztonsági főnöke.

A 2025-ös szezon a hagyományoknak megfelelően januárban, a Monte-Carlo-ralin indul.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
A BMW Group müncheni üzeme készen áll a következő nemzedék sorozatgyártására. A gyártóberendezések....
2025.12.24
Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik....
2025.12.24
Fontos lépés történt Kínában, amely az „intelligens járművezető-támogató rendszerekre” vonatkozó....
2025.12.24
A korábbi F1-es versenyző és versenybíró, Johnny Herbert úgy véli, 2026-ban senki sem érezheti majd....
2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....