ICDP

Milyen lesz az új "normális" a járvány után?

2020.05.09.

Bár az új koronavírusjárvány végét még nem igazán látjuk, a legtöbb szakértő szerint várhatóan hat hónapon belül visszatérünk a normális kerékvágásba. A kérdés persze az, hogy a régi, általunk megszokott normalitáshoz térünk vissza, vagy egy sok szempontból új valóságot kell megszoknunk az autóiparban.

Az angol nyelvű sajtó imádja a “disruptor” kifejezést. Ahogy sok más esetben is, itt sincs igazán jó magyar megfelelőnk, de talán a “felforgató” szavunk adja vissza a legjobban, mire is gondolnak. Felforgató az, ami alapjaiban változtatja meg egy iparág működését. Ilyen volt a telekommunikációban az okostelefon, az autóiparban pedig az általunk is sokat emlegetett négyes, az önvezetés, az elektromos autók, a konnektivitás és a különböző közösségi szolgáltatásokat magába foglaló megosztás valamelyikétől vártuk, hogy minden megváltoztassanak.

Jó úton is jártak efelé, bizonyos szinten mindegyik komoly változásokat hozott az autóiparban, ugyanakkor még egyik sem jutott el biztosan odáig, hogy valóban mindent megváltoztasson, bár az autók elektrifikálódása jó úton halad efelé. Három hónappal ezelőtt ki gondolta volna, hogy jön egy olyan felforgató, aminek legalább akkora esélye van mindent megváltoztatni, mint a fent említett négyesnek.

A kérdésnek alapvetően két szintje van: egyrészt hogyan változik meg az autóipar szereplőinek (gyártók, beszállítók, kereskedők) tevékenysége, másrészt hogyan változik az autóvásárlók és használók viselkedése.

Belülről nézve biztosak lehetünk benne, hogy ezen szereplők közötti kommunikáció kissé átalakul és eltolódik az online térbe és ezzel párhuzamosan a régóta tervezett, de egyelőre csak korlátozottan megvalósult online értékesítés is lendület kaphat. Valójában már kapott is: a legtöbb Európában aktív gyártó a járvány ideje alatt elindította online értékesítési csatornáit, ami – mivel a hagyományos értékesítés gyakorlatilag nem létező fogalom jelen pillanatban – az eddig megszokott eladások nagyjából 10%-át kompenzálja

Az online értékesítés egyik nagy akadálya a kereskedők voltak eddig, ugyanis – valahol jogosan – tiltakoztak az ellen, hogy a gyártó kihagyja őket az értékesítési folyamatból. Viszont jelen pillanatban nincs más megoldás, ők kimaradnak, még a Volkswagen esetében is, ugyanakkor a wolfsburgiak megállapodása szerint a jövőben a kereskedőknek is jut majd szerep a folyamatban.

Szintén érdekes a Peugeot újítása, amit bár már rövid ideig láthattunk a Toyotától Nagy-Britanniában, a kontinentális Európában valóban újdonságnak számít: a franciák megoldották az érintésmentes tesztvezetést, mely során az érdeklődő lakóhelyére kiszállítják az általa választott autót, amit egyedül kipróbálhat, majd az autót elszállítják.

Tehát várhatóan beindul az online értékesítés és egyéb, nagyobb komfortot nyújtó szolgáltatások, a kérdés már csak az, hogy lesz-e kinek autót eladni. Szinte minden európai gyártó honlapjának főoldalán hirdeti a raktári autóit, hiszen a gyártás áll, ha valaki most akar autót venni, abból tud válogatni, ami van.

Viszont bizonytalan, hogy mikor áll vissza a kereslet a járvány előtti szintre. Kínában, ahol már kezd visszaállni az élet, a kereskedők a járvány előttihez hasonló keresletet tapasztalnak, különösen a prémium márkák iránti érdeklődés állt vissza meglehetősen gyorsan.

Ennek ellenére nem lehetünk biztosak benne, hogy a járvány lefolyása a gazdaság visszaállása ugyanúgy fog zajlani, mint Kínában, de nincs más lehetőség, mint bízni ebben az opcióban.

Összességében tehát a járvány bár mondhatni lenullázta az autóipart, legalább bizonyos régóta tervezett, de folyamatosan halasztgatott újítások, mint az online értékesítés várhatóan szányra kap. Nem sok, de annak kell örülni, ami van.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.07
Húsz migráns megsérült, amikor az őket szállító teherautót vezető embercsempész árokba hajtott a 4-....
2022.08.07
Szabad, de nagyon nem ajánlott – írja a Kronen Zeitung online kiadása. ..
2022.08.07
Tíz Suzuki Vitara típusú személygépkocsi és 13 robogó áll szolgálatba az ország különböző polgárőr....
2022.08.07
Különleges szülinapi buli helyszíne volt a Harley-Davidson budapesti Bázisa. A tulajdonos Hankó....
2022.08.07
Ceglédtől Üllőig követtek és próbáltak megállítani a rendőrök egy teherautót, amely száguldozva....
2022.08.07
A Volánbusz Közlekedési Zrt. a 4iG  ajánlatát hirdette ki nyertesnek a Helyközi közösségi....
2022.08.07
Júliusban is kevesebb autót helyeztek forgalomba Németországban, mint egy évvel korábban és az év....
2022.08.07
Az önfeledt bulizás mellett pár dologra érdemes odafigyelniük a fesztiválozóknak, Tóbiás és....
2022.08.07
A Hyundai észt versenyzője harmadik finn győzelmére hajt, de a helyi sztár nem akarja hagyni. ..
2022.08.07
Ahogy arról korábban beszámoltunk, két halálos baleset is történt ma hajnalban. Az egyik....