kínai autóexport
A tendenciák kiolvashatók a német Szövetségi Közlekedési Hatóság - Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) – regisztrációs adataiból, amelyek gyakorlatilag kéz a kézben járnak az eladásokkal.
A KBA összesítése szerint Németországban éves összevetésben januárban az új járművek regisztrációja 2,8 százalékkal, 207 640 darabra esett vissza az előző évhez képest. A tisztán elektromos járművek (BEV) regisztrációja 53,5 százalékkal, a plug-in hibrideké (PHEV) pedig 23,1 százalékkal nőtt. Az összes regisztrált autó 16,6 százalékát tették ki a BEV-ek, illetve a 8,5 százalékát a PHEV-ek.
Ami a Németországban forgalmazott kínai járműveket illeti, az év első hónapjában nagyrészt emelkedést tudtak felmutatni, miközben például a Tesla eladásai drámai módon, 59,5 százalékkal estek az előző év januárjához képest.
A kínai márkák közül az egykoron brit, de ma már a sanghaji SAIC tulajdonában lévő MG adott el a legtöbb, számszerűleg 1645 autót januárban, ami rendkívüli magas, 84 százalékos növekedést jelent az előző év azonos hónapjához képest. Tavaly összességében az MG 20 977 járművet adott el Németországban. A növekedés jelentőségét erősíti, hogy az uniós behozatali vámok az állami tulajdonú SAIC-ot sújtják leginkább, mivel úgynevezett „nem együttműködő” vállalat. Az MG-re kiszabott teljes – rendes és extra - vámtétel 45,3 százalékos.
A Great Wall Motor (GWM) 330 járművet regisztrált Ora márkanéven, 267 százalékkal többet, mint az előző év azonos hónapjában. A 27,7 százalékos vámtarifával sújtott GWM tavaly 3002 járművet adott el Németországban.
A Geely tulajdonában lévő Polestar 235 járművet regisztrált januárban, ami 114 százalékos növekedés a tavalyi év januárjához képest. 2024-ben a Polestar 3187 járművet adott el Németországban. Az EU-ban értékesített Polestar elektromos autók mindegyike Kínában készül a Geely üzemeiben. A Geelyre kirótt teljes behozatali vám pedig 28,8 százalékos.
A világhódító körútján lévő BYD mindössze 235 járművet adott el januárban, s ez így is 69 százalékos növekedést jelent az előző év azonos hónapjában értékesített 139 járműhöz képest. Tavaly a 27 százalékos vámtarifával sújtott BYD 2891 autót adott el Németországban.
A többi kínai márka ennél is jóval gyengébben teljesített. Az Xpeng januárban 94 autó adott el, egész évben 362-őt, igaz, csak márciusban lépett német piacra. Az ugyancsak Geely csoporthoz tartozó Lotus 42 járművet regisztrált januárban, egész évben 365 járművet adott el. A Nio 18 járművet értékesített januárban, ami 33 csökkenés éves szinten. A tavalyi év egészében pedig 398 járművet adott el Németországban.
Ha a tavalyi számokat összesítjük, azt láhatjuk, hogy a legtöbb kínai autóipari nagyvállalat jelentős növekedést tudott produkálni a német piacon, de így is alig több mint harmincezer új autót tudtak eladni Németországban, ahol összesen több mint 2,8 millió új autó talált vevőre. A négy legjobban eladott autó közül négy Volkswagen volt – Golf, T-roc, Tiguan és Passat -, illetve negyedik helyen az új áutók eladásában a VW csoporthoz tartozó Skoda vállalat Octavia modellje volt. A Golf, a T-Roc és a Tiguan negyedik éve dobogós helyen van Németországban.
A kínai autóexportőrök németországi helyzetét jól mutatja, hogy egyedül a Golfból valamivel több mint százezer kelt el, háromszor annyi, mint az összes kínai márkából, illetve modellből együttvéve. Illetve az is sokatmondó, hogy az eladott első ötven modell között egy kínait sincs.