Hidrogén hajtás

Rágyúr a Peugeot az üzemanyagcellás fejlesztésekre

2025.02.25.

Mostanában minden az elektrifikációról és az elektromos autókról szól. Ám az elektromos átállás része az üzemanyagcellás technológia is, amely legalább ennyire ígéretes.

A Peugeot üzemanyagcellás technológiájának nagyszerűsége abban rejlik, hogy könnyedén beépíthető a márka haszongépjárműveibe, azaz a közlekedés, áruszállítás azon területén alkalmazható, ahol sokat futnak a kocsik, így nagyon sok káros emisszió válik kiküszöbölhetővé általuk.

Hogyan működik az üzemanyagcella? A rendszer kémiai reakción keresztül állít elő elektromos áramot, amelyet az autó mozgatására lehet használni. Az üzemanyagcella anódból, katódból és elektrolit membránból áll. Az elektromos autók akkupakkjának helyére beépített tartályban lévő hidrogén átmegy az anódon, míg az oxigén a katódon halad keresztül. Az anód oldalán egy katalizátor a hidrogénmolekulát elektronra és protonra bontja. A proton a porózus elektrolit membránon halad keresztül, míg az elektronok egy áramkörön áthaladva elektromos áramot és hőt generálnak.

A folyamatnak akkor van vége, amikor a katódon a protonok, elektronok és az oxigén egyesülnek, és víz (H2O) jön létre. Igen, az üzemanyagcellás autó kipufogógáza tiszta víz. További előnye, hogy ennek a rendszernek nincsenek mozgó alkatrészei, így az üzemanyagcella zajtalanul működik és rendkívül megbízható. Sőt, ha majd kiépül a hidrogén-infrastruktúra, egy tankolás csak 4-5 percet vesz igénybe.

A Peugeot – bizonyos piacokon - jelenleg két haszonjárművéhez, az Experthez és a Boxerhez kínál üzemanyagcellás technológiát (FCEV). Jól példázza a francia mérnökök ötletességét, hogy az FCEV és a már népszerű plug-in hybrid technológia előnyeit ötvözve különösen praktikus megoldással álltak elő. A hidrogéntank a padló alá kerül, ahol az elektromos verziók akkupakkja van. A kocsi orrában, azaz a „motortérben” kap helyet az üzemanyagcella, míg az ülések alá kerül a hálózatról is tölthető hibrid akkumulátor.

Utóbbi még hatékonyabbá teszi az autó működését, hiszen a regeneratív fékrendszer egy üzemanyagcellás autóban sokat spórol: az energiaigény ötödét visszatermeli fékezés közben. Ráadásul a hibrid akku által táplált villanymotor induláskor és gyorsításkor besegít az üzemanyagcellás rendszernek, így nő a hatótáv és javul a teljesítmény. Az Expert esetében a kisebb rendszer 400 km-es hatótávot garantál, míg a Boxer a nagyobb hidrogéntankjainak köszönhetően akár 500 km-t is megtehet két tankolás között.

Ennek a térergonómiai bravúrnak a gyakorlati haszna az, hogy az FCEV Expert és Boxer raktere és teherbírása ugyanakkora maradt, mint elektromos társaiké. Az FCEV Expert és Boxer gyártása jelenleg két helyen, a franciaországi Hordain-ben és a lengyelországi Gliwicében zajlik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.25
A címben feltett kérdésre a rövid válasz: alig vásárolnak kínai autókat. A hosszabb válasz: alig....
2025.02.25
Európai szintű közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, amely elsősorban a....
2025.02.25
Az év végi kgfb-váltók első díjrészletének március 1-jéig kell beérkezniük. ..
2025.02.25
A Budapest felé vezető oldalon ütközött egy kamion és egy autó – jelentette az Országos....
2025.02.25
Mostanában minden az elektrifikációról és az elektromos autókról szól. Ám az elektromos átállás....
2025.02.25
Az Egyesült Királyság 2024-ben megelőzte Németországot, és Európa legnagyobb elektromosautó-piacává....
2025.02.25
A BYD kínálatának legelérhetőbb árú SUV modellje 12 390 000 forintos árcédulával kerül a....
2025.02.25
Automatizált, robotizált és távirányítható, e-autók csoportos töltésére is alkalmas rendszert....
2025.02.25
Hamarosan megkezdődhet az új Mercedes-Benz Citaro K autóbuszok gyártása - közölte a BKV Zrt. az MTI....
2025.02.25
Tavaly a BMW világszerte több elektromos (bev) autót adott el, mint a Mercedes és az Audi....