utánpótlás

Miért jó télen motort, vagy kabriót venni?

2025.02.15.

Télen kell kabriót, és motort venni! Tartja az ősi bölcsesség. Amiben van is ráció, hiszen a holtszezon mérsékelt árakat, és jobb alkupozíciót hoz a vevőknek. De ilyenkor is lehetnek buktatók, nem árt tisztában lenni az alapokkal vásárlás előtt.

 

Az áresés legendája ma is él

Ha valaki folyamatosan monitorozza a piacot, akkor észre vehet 10-20 százalékos árcsökkenést a téli időszakban a motorkerékpárok, illetve a nyitott tetejű autók piacán. Mi okozhatja ezt az időszakos árcsökkenést? Nos, több dolog is. Ha egy idényjárműről beszélünk, akkor azt nem lehet teljes mértékben kihasználni egész évben, így a téli időszakban általában parkolópályára kerül. Mondhatni pihentetik, útban van, tárolják, felesleges. Hiszen ki akarna összesározni, havazni, azaz leamortizálni egy gyönyörű autót vagy motort ebben a kellemetlen időben? A tulajdonos ilyenkor találja ki, hogy el kellene adni, vagy cserélni egy újabbra, másikra, mert az unalmas téli estéken elmereng azon a kiállításon ahol kipróbálta a legújabb modellt. És ha megmozdult a vezérhangya, akkor meszeltek a réginek, így mennie kell a portáról. De még jobb, amikor a téli szezonban rádöbbennek, hogy teljesen feleslegesen tartják, és inkább meghirdetik, "kihasználatlanság" miatt. Csak lapozzanak bele pár hirdetésbe, biztosan találkoznak majd ezzel az elcsépelt kifejezéssel, és ott lesz még mellette a "fájó szívvel", vagy "szeretett motorom/autóm" is. Az persze kérdés, hogy melyik eladó mennyire akar szabadulni a járművétől, hiszen hirdetni, és eladni is lehet. Előbbinél az ár a piaci árakhoz képest mérsékeltebb indulóárat jelent, és még az alku sincs azonnal ignorálva. Az utóbbinál csak megmutatja a portékát, és árazásával jelzi, hogy ha úgy alakul el is adná, de semmiképpen nem szeretne anyagilag rosszul kijönni az eladásából. Kár, hogy az átlagember nem úgy vesz autót, hogy előtte hetekig, hónapokig több időt töltene el a piac figyelésével, mert így nem lesz olyan rálátása, hogy nem légből kapott következtetéseket szül, hanem átlátja az összefüggéseket. Persze ehhez kell egyfajta célirányos érdeklődés, így a hozzám hasonlóak, vagy az autókereskedők azok, akik nem csak kívülről látják ezt, hanem a gyakorlatban is belekóstoltak már eladói, és vevői oldalról is.

Az aranykulcs minden ajtóba beillik

Tegyük fel, hogy megtaláltuk a kinézett darabot, jöhet a szemle. Mielőtt még azonban elindulnánk fontos megjegyezni, hogy aranyszabály az, hogy ne az első kiszemeltet vegyük meg. Persze eseti vételek mindig akadnak, amit nem szabad elszalasztani, de az összehasonlításhoz meg kell tapasztalni, hogy milyen a többi eladó portéka, hiszen csak így láthatjuk meg, hogy valóban jó vétel-e a frissen felkerült motorkerékpár. Lazán a cikkem témájához kapcsolódó történet: ismerősöm kisteherautót keresett a közelmúltban, és húsz darabot nézett meg, mielőtt megvette a befutót. Ettől a számtól azért mindenki lehidal, én is meglepődtem. Csak a lakóhelye környékén nézelődött, és több olyan eset is volt, amikor ki sem szállt az autóból, mert már a ház előtt álló csotrogány kinézete meggyőzte, hogy egy percet is kár elvesztegetni rá. Végül hosszú hónapok után meglett a befutó, és lecsapott egy jó állapotú autóra, amit ekkorra már komoly tapasztalattal tudott átnézni, és persze, hogy talált rajta olyan típushibát, ami miatt még alkupozíciója is lett. Mi a tanulság? Nem szabad elkapkodni, és felkészültséggel többször is nagyon sokat spórolhatunk.

Ha már ott vagyunk, mit kell megnézni vásárlás előtt?

Semmi ördöngösség nincs a dologban, annak persze, aki tudja hová kell nézni. Először is messziről nézzük meg a motorkerékpárt, mennyire tűnik gyárinak? Megvannak a matricák, gyári tükrök, markolatok, kiegészítők? Mindig árulkodó, ha egy motor típusidegen alkatrészekkel van szerelve, vagy olyanokkal, ami nem arra az évjáratra jellemző. Persze sokan saját igényeikhez alakítják a motorjaikat, amiben nincs semmi megvetendő, de egy gyárias motor már önmagában bizalmat kelt. Közelebb lépve kereshetünk korábbi sérülésekre utaló jeleket. Milyen állapotban van a fék, kuplungkar, váltókar, lábtartók? Találunk e korábbi esésekre utaló nyomot? Ha igen, akkor meg lehet nézni a vázat, első villát, hogy ez csak egy eldőlés, vagy egy nagyobb esés lehetett? Mindenképpen meg kell vizsgálni a kerekeket, és persze a futóművet, kormánycsapágyat is, ezek elhanyagolt állapota árulkodó, és kiváló alkualap. Fontos meghallgatni a motor hangját, bármilyen rendellenes zaj árulkodó lehet. Változik e valami behúzott, és kiengedett kuplungnál? Mekkorát csattan egyesbe téve a váltót? Rendesen kiemel a kuplung? Kompressziómérő kevés embernél lapul a farzsebben, de ha egy pillanatra befogjuk a kipufogót, és a motor azonnal leáll, akkor a kompresszióval már lesznek gondjai. Persze minden csak apróság, ha megvan a szerelem, akkor eldőlt venni kell! De gondoljuk csak bele, hogy csak a kopóalkatrészek cseréjével több százezer forintos szervizszámla összejöhet: mert kell egy láncszett, két gumiabroncs, hűtőközeg csere, fékek, első teleszkópok olaj, és szimmering cseréje. Most csak azokat írtam le, amik ahhoz kellenek, hogy egy alap műszaki felkészültsége legyen a motornak a szezonra. Az extra kívánságokról még nem is esett szó. Nyitott tetejű autó esetében ugyanez a helyzet kiegészülve a rendkívül költséges karosszéria javításokkal, mert ha rozsda van, annak az eltűntetése a legnagyobb anyagi ráfordítás. Nem beszélve a tető állapotáról, mert puha tetős autónál ez is kardinális kérdés. Ami örökérvényű, az itt is igaz, mindig meg kell nézni a helyszínt ahonnan veszünk, és a gazdát, ahogy tartja az áruba bocsájtott járgányt. Ha a pár darab keresztkérdésen elhasal, pl. milyen olajjal használja, milyen gyakran cserélteti, az már mindent elmond a ló, és lovasa korábbi viszonyáról. És ugye nem kell megemlítenem a vásárlás előtti átvizsgálás fontosságát, ami az idényjelleggel használt gépjárműveknél is legalább olyan fontos, hiszen tudjuk, hogy a jármű egyik legnagyobb ellensége, ha sokáig nincs használva.

Összességében elmondható, hogy a holtszezonban sem kell kevesebb körültekintés, ha motorkerékpárt, vagy kabriót vennénk. Ennek is megvan a nehézsége, hiszen kipróbálni, és hazavinni sem olyan egyszerű, így nem csak eladói, hanem vevő oldalról is kompromisszumot követel. Ugyanakkor biztosak lehetünk benne, hogy kevesebből megússzuk a vásárlást, mintha várnánk vele az első igazán meleg napsugarak eljöveteléig.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.19
Hivatalosan bemutatták a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság idei festéseit és pilótáit a....
2025.02.19
Egy minden megálláskor felugró hirdetés borzolta az amerikai Jeep tulajdonosok kedélyeit. ..
2025.02.19
Beton villanyoszlopnak ütközött egy személykocsi Szegeden, a Bajai és a Fonógyári út....
2025.02.18
A 2008-as egyterű nagyobb csalódás volt, mint amire számítottunk. ..
2025.02.18
A magyar rendőrök egy tréleren szállított körözött autót fedtek fel Röszke autópálya-....
2025.02.18
A szokatlanul magas légköri nyomás „kiüti” a Haval Jolion elektronikáját – írta az orosz szaksajtó....
2025.02.18
A Top Gear a téli Walesbe vitt négy kemény terepjárót, az átfogó 4x4-es összehasonlító tesztet a....
2025.02.18
Egy év alatt másodjára váltanak stratégiát. ..
2025.02.18
A címvédő és négyszeres Supermoto-világbajnok Marc-Reiner Schmidt is várja már a versenysorozat....
2025.02.18
Ikonikus, Porsche 911 modellek átalakításával foglalkozik az amerikai Singer, munkájukhoz pedig a....