használtautó átvizsgálás
Nemrégiben kaptunk megbízást vásárlás előtti használtautó-vizsgálatokkal foglalkozó vállalkozásunknál egy Mazda 5-re, ami új házat, vagy ház gazdit keres magának. Előre szólok, nem találta meg, legalábbis az általunk elvégzett állapotfelmérés után nem.
Ezt az egyterűt tudja megvenni az átlagos hazai vásárló
A 2008-as, tehát idén már 17. évét taposó japán egyterű csábító volt, mert a hirdetés szerint mindössze 135.000 km van benne, szívó-benzinmotorral szerelt és automataváltós. Hétszemélyes, tágas, a leírás szerint nagyon szép állapotú és 2021-ig vezetett szervizkönyves példány. A friss magyar rendszám alapján éppen most igazolt Magyarországra a kocsi.
A kiszemelt verda amúgy klasszikus példánya annak a jó fogásnak tűnő kombinációnak, amikor az adott autó külföldön már igen öregnek, korszerűtlennek számít, de valahogy azt nem rakták tele kilométerrel és exportra eladják. A kelet-európaiak pedig kapnak rá, mint gyöngytyúk a takonyra, mert itthon ez tulajdonképpen átlagos korú autónak számít, az alacsony futásteljesítmény pedig szinte kivételesnek.
Mazda = rozsda?
Most már szinte lerágott csontnak számít, hogy a korosodó Mazdák, főképp amelyek Ausztriából, vagy Németországból érkeztek hazánkba, legfőbb ellensége és kockázata a rozsdásodás. Több mint éves gyakorlatunkban mi is láttunk már százszám reménytelnné rohadt Mazdákat, nyilvánvaló, hogy ezzel kezdjük el az ilyen autók vásárlás előtti vizsgálatát.
Azt nem állíthatom, hogy ez a példány nem vöröslött sok helyen, de ránézésre ez a szintű korrózió még megállítható, kezelhető. Legrosszabb állapotban a futóműelemek vannak, de ezek cserélhetők is, ha már menthetetlenek, azonban az alváz egyes részein jelentősebb már a rozsdásodás. A helyzet nem lesz jobb magától, egy szakszerű korróziókezelés és megelőzés pedig legalább 150.000 Ft, amit a kétmilliós vételárhoz már mérni lehet.
A kocsi bal hátsó része korábban javított volt. A hegesztett bal hátsó sárvédőn ezernél is magasabb bevonatvastagságot mértünk mikronban, a festékszóró pisztoly pedig helyenként az oszlopra is tüsszentett egy kis plus bevonatot. Mindezek ellenére szerkezetsérültnek nem lehet nevezni az autót.
A karosszériát matt fényszórók, meghúzott első lökhárító, kavicsos géptető, több helyen horpadt sárvédő, repedt tükörház és élben levert ajtók jellemezték, de azért semmi olyan, amit egy korosodó autón nem okoz a rendszeres használat.
Az utastér elemei alapján a 135.000 km-es futásteljesítmény is hihető. Fontos részlet, hogy eredeti szőnyegbetétek vannak benne. Sok autónál ez a legárulkodóbb jel, a több százezernyi kilométer alatt kilyukadt, elrongyolódott szőnyeget már nem hagyják a kocsiban, mert annyira lerontja a látványt, sőt, vonzza még a laikus szemet is, hogy szőnyeg nélkül, vagy valami gagyi utángyártott darabbal állítják ki eladásra.
Ennél is jobb látványt nyújtott az eredeti bőrözésű kormány. Látszott, hogy nem egy rakodómunkás érdes tenyere koptatta az elmúlt 17 évben.
A kissé kiült szivacsozású ülésekek még kemény tömésűek voltak, a kárpit is rendben.
És sok az extra, az összes ablak elektromos, 7 személy, ESP, digit klíma, esőérzékelő, sötétedős tükör, fényérzékelő, gyári bluetooth kihangosítás és automataváltó.
Próbaúti tapasztalatok
Sokan kérdezik tőlünk telefonon, mielőtt megrendelnék a vásárlás előtti vizsgálatot, hogy hogyan vizsgáljuk majd az automataváltó működését. Nem tudom egyébként ez miért érdekes, én sem kérdezem a péket, hogy mennyi sót tesz a nosztalgiakiflibe, meg a burkolót sem, hogy mitől nem fog huppogni a járólap, de mindig készséggel elmondom, hogy mire lehet számítani.
Az sem számít feltétlenül jó jelnek a korabaeli automatáknál, ha a P-retesz oldására szolgáló ki ablak már ki van törve a boxból
A korszerűbb járműveknél nagyon erős a váltó elektronikus felügyelete. Tehát a diagnosztikai lekérdezés adataira, eredményeire is lehet támaszkodni az automataváltó állapotának megítélésekor. De a legfontosabb puding próba mégis csak az evés, egy automata autó próbaútján, végigpróbáljuk az összes lehetséges üzemmódot, téli programot, kézi kapcsolást, kick down funkciót és így tovább.
Váltóhibás
Sajnos a Mazda 5-ös ezen a vizsgán bukott el. Menetprogram választásnál, vagyis N-ből, D, vagy R programba kapcsolva erőteljes rántás volt észlelhető. D-programban az ötödik sebességi fokozatot nem hajlandó kapcsolni és kézi váltással már a negyediket sem. Váltóhibás.
Innen gyakorlatilag nincs tovább. A javítás reménytelenül költséges lenne, legfeljebb egy bontott automataváltó jöhet szóba. De ki fogja az keresgélni, szállítani, cserélni. Áh, hagyjuk!
Roncsimport
Nem a kereskedők hibája, hogy ilyen autókat kell ebbe az országba behozni. A kereslet szabja meg, hogy mit vesznek meg külföldön, a fizetőképesség szab határt az importált autók minőségének.
Minden esetre nagyon észnél kell lenni használtautó vásárláskor. A pénztártól való távozás után ugyanis baromi nehéz a reklamáció. Egy vásárlás előtti átvizsgálással azonban a legtöbb botlódrót átugorható.