utánpótlás

Mi a helyes magatartás dugóban, az autópályán?

2023.11.06.

Pár hete beszélgettem Soltész Bálint rendőrségi szóvivővel, aki egy érdekes esetről számolt be. Baleset történt az autópályán, később leterelték az autósokat a legközelebbi lehajtótól, de a baleset, és a lehajtó között ragadt autóknál időbe tellett míg mindenki sorra került, és a rendőri irányítás mellett az autópályán megfordulva eljuthatott a lehajtóig. Többen elégedetlenkedtek, és sokan figyelmen kívül hagyták a rendőri jelzéseket is. Vajon mindenki tudja, hogy mi a helyes, és szabályos magatartás az autópályán egy baleset után?

Mindenki siet

„Elkések a lányom fellépéséről. -Nekem foglalva van az asztal, nem fogják tartani. -Bukik az egész heti programom. „Ilyen, és ehhez hasonló válaszok voltak akkor, amikor a rendőség jelezte, hogy meg kell szervezni a terelést, és ez elhúzódhat. Mindenki türelmetlen, mert mindenki annyira fontos, hogy oda kell érnie időre. Hiába, a felgyorsult világunk folyamatosan ingerekkel bombáz minket, amire azonnal reagálni kell. Ha nem tudjuk kinyitni a közösségi oldalt, nem tudhatjuk mi történik éppen, akkor jönnek az elvonási tünetek. Receptre írnám mindenkinek a heti egy, vagy két közösségi média mentes böjti napokat beiktatni. Persze, tudom, hogy jó pörgetni céltalanul a fészbukot nap végén, de mennyivel jobb kimenni az utcára, és sétálni egy fél órát, amit jól végig lehet beszélgetni valakivel, és közben még a mentális egészségünknek is jót teszünk? Mielőtt elkanyarodnánk életmód magazin irányba, térjünk vissza arra, hogy ez a -stresszes, mindenről tudni akarok, és ki van számolva az időm életvitel mennyire begyűrűzött a volán mögé is! Nem tudják elképzelni, hogy ha valaki útnak indul, akkor bizony benne van a pakliban, hogy baleset esetén várakozni kell, -akár órákat is. Pedig meg kellene érteni, és főleg hosszú út esetén kalkulálni a váratlan, előre nem kiszámítható tényezőkkel, például egy műszaki hibával, vagy baleset miatti torlódással.

Mit mondd a KRESZ, és hogy lövi keresztbe mindezt a „fontos” ember?

Az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében - a (4) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott járművek akadálytalan tovább haladásának biztosítása érdekében -

a) a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni,

b) az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni,

és - ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi - a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.

Mivel is kell foglalkozni egy baleset után a dugóban várakozva? Az első, és legfontosabb szabály a biztonsági folyosó biztosítása. A mentősáv kialakítása a közlekedésben részt vevő minden jármű számára tehát kötelező. Mégis azt érzem, hogy ahelyett, hogy annak örülnének, hogy nem velük történt baj, a sietős, szabálytalan távozással még az intézkedő szervek munkáját is lassítják, és nehezítik.

Tilos megfordulni, és tolatni az autópályán, kivételt képez ez alól az az eset, amikor erre rendőr, vagy forgalomirányító ad utasítást. Az ősz elejei gigadugó esetén a problémát az okozta, hogy a torlódás hirtelen lett nagy, mivel pont abban az idősávban történt, amikor az autópálya hatalmas forgalmat bonyolít, hiszen mindenki akkor tér haza a fővárosba, illetve az átmenő forgalom is erősebb abban az időszakban. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy a megadugó, még a közút gyors reakcióinak, és hatékony reakcióinak köszönhetően sem volt elkerülhető. És hogy utána mi akadályozta a gyors intézkedést?

A fontos emberek, akik önhatalmúlag döntöttek úgy, hogy megfordulnak, majd tolatnak a legközelebbi lehajtóig. Ha ők tudtak volna szabályosan várakozni a sorban, akkor nem akadályozták volna a helyszínelők, mentők, műszaki mentők munkáját azzal, hogy eleve lassabban érhettek ki a helyszínre, és a folyamatos forgolódással zavarták őket a munkavégzésükben. Természetesen a biztonsági folyosót sem biztosították nekik, így eleve nem juthattak el gyorsan a balesetet szenvedett gépkocsik utasaihoz. Olyan rossz ezt leírni, hogy természetesen, mert mennyivel szívesebben közölnék anyagot egy-egy pozitív meglepetésről, amit autópályán közlekedve tapasztalok. De még mindig inkább a rossz morál okozta balesetveszélyes helyzetek vannak túlsúlyban, mint a gyorshajtás, követési távolság figyelmen kívül hagyása, büntetőfékezés, szándékos lassú haladás, feltartás. Illetve ami engem a legjobban zavar, amikor valaki úgy közlekedik, mintha rajta kívül senki nem lenne az utakon. Ezzel pedig nagyon sok balesetveszélyes helyzetet idéz elő, akár azzal, hogy derogál a kapaszkodó sávba menni, akár a tartós 110-120 km/h-ás haladásával a belső sávban, vagy a béna irányváltásaival, forgalom dinamikáját felvenni nem tudó haladásával.

Kérek mindenkit, fogadjuk meg az Országos Balesetvédelmi Bizottság tanácsait:

– Mindig tartsák meg a közúti közlekedés szabályait!

– A téli időszakban vezessenek óvatosabban és figyelmesebben, válasszanak nagyobb követési távolságot,

– Haladásuk során tartsanak jobbra, tegyenek eleget a jobbra tartási kötelezettségnek!

– Kövessék a látni és látszani elvet

– Tartózkodjanak a hirtelen fékezéstől, irányváltoztatástól!

– Menet közben ne használjanak kézben tartott mobiltelefont!

– Mindig kapcsolják be a biztonsági övet, és erre figyelmeztessék utasait, utastársait is!

– A leállósávot csak vészhelyzetben vegyék igénybe!

– Ha fáradtak, álljanak meg pihenni!

– A biztonsági övet minden esetben kössék be!

– Ne forduljanak meg és ne végezzenek hátramenetet autópályán!

– Fokozottan figyeljenek a fel- és lehajtóknál!

– Fáradtság esetén feltétlenül tartsanak pihenőt!

Hogy mindenki hazaérjen…!

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

Fotók forrása: Pixabay.com

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
Bugatti, Ferrari, Rolls-Royce hármas az élen, óriási árbeli különbség az első és második helyezett....
2025.01.26
A 2024 márciusában bevezetett tarifareform egyszerűsítette a kedvezmények rendszerét és sokak....
2025.01.26
Limitált mennyiségben megkezdődött a legendás 1967-es Ford Mustang hű utánzatának a sorozatgyártása....
2025.01.25
2024-ben a Porsche AG átfogóan megújította termékpalettáját: a Panamera, a Taycan, a 911 és a Macan....
2025.01.25
Az új Q6 e-tron Sportback Offroad tanulmány esetében a szélesebb nyomtáv és a megnövelt hasmagasság....
2025.01.25
Ez lesz az igazi self service.   ..
2025.01.25
Az amerikai szervezet 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági....
2025.01.25
A hajtásláncokon kívül mindenhez hozzányúltak, a megjelenés is sokat változott. ..
2025.01.25
Hihetetlen, hogy milyen gyorsan eltelt az év, és nem csak mi, hanem autóink is egy évvel öregebbek....
2025.01.25
A BMW egyik fő beszállítójaként az Eve Power debreceni üzemének nagy hatása van a a német....