járműértékesítés

MGE: a harmadik negyedévében folytatódott a piac lassulása

2022.10.03.

2022 harmadik negyedévében folytatódott a piac lassulása, amely várhatóan kitart egészen az év végig. Ennek okai az ukrajnai háború által felerősített, még mindig jelentős csiphiány, illetve más alkatrészek akadozó és késő szállításai, a gyártás drágulása, az elszálló európai energia- és üzemanyagárak, az infláció, illetve Magyarországon a forint gyengülése okozta listaár drágulás - közölte Knezsik István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. 

Az utóbbi hónapok gazdasági eseményei várhatóan visszavetik a keresletet, ugyanakkor ez a keresletcsökkenés egyelőre nem látható a forgalombahelyezési adatokban, a hosszú szállítási idők miatt ezek hatásai várhatóan majd csak jövőre köszönnek vissza az adatokban.

Az energiaárak jelentős növekedése miatt sokan halaszthatják el az autóvásárlást, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszútávon megéri a halasztás a folyamosan növekvő listaárak mellett.

A félvezetők hiánya bár továbbra is jelentős problémákat okoz, az európai autóipar lassan kezdi megtalálni a szükséges megoldásokat, így az ellátási láncok visszaállásával lassan, de biztosan enyhül a csiphiány. Ennek köszönhetően bár a szállítási idők továbbra is hosszabbak, mint azt megszokhattuk az utóbbi években, jelentősen csökkentek néhány hónappal ezelőtthöz képest.

Az importőrök és a kereskedések mindent megtesznek, hogy kiszolgálják a vevőket, és tisztességgel helyt álltak az utóbbi időszakban – várhatóan egyre könnyebb dolguk lesz és kevésbé lesz nehéz feladat minden vásárlói igény kielégítése.

2022 első 9 hónapjában jelentősen visszaesett az új személygépjárművek forgalomba helyezése. 2021 azonos időszakában 8787 darabbal több új autó került az utakra, ami 9,3 százalékos visszaesést jelent ebben az évben. A kishaszonjárművek esetében még jelentősebb a visszaesés, 19,3 százalékkal kevesebb járművet regisztráltak idén szeptemberig, mint tavaly.

Az elektromos autók száma jelentősen növekszik, közel másfélszer annyi új elektromos autót regisztráltak idén az első kilenc hónapban, mint 2021-ben. Ennek ellenére a regisztrált új autók mindössze 4 százaléka tisztán elektromos és hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek. Ez az összességében 8 százalékos piaci részésedés, amelyet a tisztán elektromos vagy tölthető hibrid autók adnak igen alacsony és mivel a növekvő energiaárak sokakat elrettenthetnek az ilyen modellek vásárlásától, a növekedés lelassulhat a közeljövőben.

A szegmensek tekintetében a legnépszerűbb továbbra is az alsó-közép kategória, minden negyedik autó ebből a szegmensből kerül ki. Továbbra is rendkívül népszerűek a városi terepjárók, ezek közül a legkisebb, B-kategóriás modellek a legkelendőbbek, de a többi méretet is figyelembe véve az SUV modellek a piac majdnem felét adják 48 százalékos részesedéssel.

A nagyhaszonjárművek piacán 2022 első három negyedéve jelentős növekedést (25,5 százalék) hozott. Bár a kereslet minden bizonnyal valamilyen szinten visszaesett, az adatokban ezt a hosszú szállítási idők miatt várhatóan csak később fogjuk látni.  

Az autóbusz piac az egész évben gyengélkedik, rendkívül alacsony darabszámokat mutat a statisztika. 2022 várhatóan az utóbbi időszak leggyengébb éve lesz, ami az autóbusz regisztrációkat illeti. Ez jelentős probléma, ugyanis a személyszállítás további és gyors megújítása biztonsági és környezetvédelmi okból sürgető igény. Erre vonatkozóan kormányzati tervek vannak a tisztán elektromos hajtású akkumulátoros, illetve a hidrogén hajtású, üzemanyagcellás buszok elterjesztésére. A jelenleg futó állomány igen magas életkorú, 16 év feletti, amely aggasztó, különös tekintettel arra, hogy a jövőben a városokban a tömegközlekedés fokozottabb előtérbe kerülése várható.

A közúti nehéz pótkocsi értékesítés trendjében, ha sokkal lassabban is, de követi a nagyhaszonjármű piac alakulását. A tavalyi első kilenc hónaphoz képest 6,3 százalékos növekedést láthatunk az adatokban.  

A motorkerékpár piac jelentősen növekedett az év első felében, de ez a trend a harmadik negyedévben lelassult. Míg az első félévben harminc százalékos növekedést láthattunk az előző évhez képest, a harmadik negyedévben a tavalyi volumen alatt teljesített a piac. Továbbra is szükségesnek látjuk a robogók azonosításának megoldását regisztrációval, vagy KGFB plakettel.

Az első kilenc hónapban növekedést láthattunk a használt autók piacán, de június óta a tavalyi szint alatt van a használt gépjárművek első magyarországi forgalomba helyezése. A harmadik negyedévig 99 292 darab használtautót regisztráltak Magyarországon, ugyanebben az időszakban 8 763 használt kishaszonjármű érkezett az országba.

A június óta tartó visszaesés oka elsősorban forint-euró árfolyam növekedése, a négyszáz forintos árfolyam számos használtautó-importőr számára jelentős határ volt.

Az árfolyam bizonytalansága miatt további visszaesésre számíthatunk a használtautó-piacon, amíg az árfolyam nem megy tartósan 400 forint alá.

2021 év végén tett előrejelzésében az MGE abból a feltételezésből indult ki, hogy a pandémia lecseng, a megelőző vakcina megjelenésével további gazdasági nehézséget nem okoz és az élet normalizálódik, valamint az alkatrészellátás is helyreáll 2022 folyamán. Nem volt előrelátható ugyanakkor az ukrajnai háború, amely csak tetézte az amúgy is akut csip- és alkatrészhiányt, illetve teljes káoszt okozott az ellátási láncokban. A megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják teljesíteni, a kínálat szűkült, a modellválaszték hiányos. Az energiaárak rohamos emelkedése, az üzemanyagokkal kapcsolatos bizonytalanság és a tartósan gyenge forint további lassulást feltételez a hazai autópiacon.

Általában elmondható, hogy a gépjármű gyártás és piac, ideértve a javítási szolgáltatásokat is, az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakát éli át, amely a vásárlók, ügyfelek felé hosszabb szállítási határidőt, esetenként változó felszereltséget és magasabb árat jelent. Az év további részében azonban számolnunk kell a rendelések ütemének érezhető lassulásával is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....