Peugeot 205 GTI

Felcsillant a remény, hogy lesz új Peugeot 205 GTI - legenda volt

2025.03.12.

A Peugeot 205 GTI hiánya azóta fáj sok autórajongónak, amióta nagyjából három évtizede beszüntették a gyártását. A gazdasági kényszerek, az SUV-k megállíthatatlannak látszó terjedése és a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt sokáig úgy tűnt, soha többé nem lesz 205 GTI. Ám talán mégis van remény…

Ha a Peugeot lenne a Rolling Stones, akkor a 205 GTI valószínűleg a híres rockbanda Satisfaction című száma lenne. S ha a dal a koncert setlistjében nincs is benne, akkor a ráadásban a közönség kérésére úgyis el kellene játszaniuk.

Ahogyan nincsen Stones a Satisfaction nélkül, úgy nincsen Peugeot az ikonikus 205 GTI nélkül. Régi sláger, de az emberek még mindig emlékeznek rá, még mindig imádják, és nagyon szeretnének már egy modern, újrahangszerelt változatot látni belőle. S bár a Peugeot eddig sokszor kategorikusan tagadta, hogy lesz ilyen modell, az utóbbi időben mintha változna a hozzáállásuk.

Ha jól belegondolunk, minden amellett szól, hogy a Peugeot palettáján ismét legyen vérpezsdítő menetteljesítményekkel felvértezett kis ferdehátú. Egy olyan autó, amelyre jó ránézni, amelyet jó meghajtani, amely megfizethető, és amely a mindennapok során is praktikusan használható. Ráadásul közben a Peugeot tisztán elektromos hajtáslánca annyira kifinomult, fejlett és gazdaságos lett már, hogy semmi akadálya a környezetvédelmet és a sportos teljesítményt háziasítani. Azaz létrejöhetne egy olyan Peugeot, amely mindkét világ legjobb elemeit – a gazdaságosságot, a környezettudatosságot és a sportos teljesítményt - ötvözi vagány, látványos csomagolásban. Slágergyanús, ugye?

Ráadásul ott van a Peugeot házon belüli fejlesztőcsapata, amelynek például a Peugeot 508 PSE-t (Peugeot Sports Engineered) köszönhetjük. A sportos hangolású, nagy teljesítményű családi modell fejlesztése mögötti szakértelem és know-how továbbra is rendelkezésre áll, s a 208 következő generációja remek műszaki alapokat kínál arra, hogy készüljön belőle sportos ferdehátú.

Az új Peugeot 208 (s ha lesz, akkor a GTI is) a Stellantis STLA Small padlólemezre épül, várhatóan 2026-ban vagy 2027-ben érkezhet a kereskedésekbe. A kirakós további fontos elemei is rendelkezésre állnak már. A Stellantis csoporthoz tartozó más márkák modelljei ugyanis már használják azt a tisztán elektromos hajtásláncot, amely tökéletesen illene egy új 208 GTI-be.

Attól függően, hogy mekkora teljesítményű villanymotort kapna az új GTI, a teljesítmény valahol 200 és 280 lóerő között lehetne, amely bőven elegendő egy kisautó számára. A modern turbószörnyetegek és duplamotoros villanyautók korában ez a teljesítmény nem kiugróan magas, ám a Peugeot 205 GTI lényege sem a megzabolázhatatlan erő volt. A hangsúly a teljesítmény és a vezethetőség közötti egyensúlyon, az agilitáson és a könnyű irányíthatóságon volt.

Ha hagyjuk tovább száguldani fantáziánkat, akkor azonnal összeáll a kép; elég lenne egy közepes méretű akkupakkot az autó alá tenni, amivel a Peugeot három legyet ütne egy csapásra. Egyrészt csökkenne a tömeg, azaz fürgébb és agilisabb lenne az új GTI. Másrészt a kisebb akku olcsóbb, ami jó hír a vásárlónak. Harmadrészt pedig a kisebb és könnyebb akkumulátor miatt csökken az energiafelhasználás, ami a hatótávra van jótékony hatással.

A teljes csomaghoz már nem is kell olyan sok. A sportosra hangolt, precíz felfüggesztés a Peugeot kisujjában van, az utastérbe pedig a Peugeot méltán kedvelt Panoramic i-Cockpit felhasználói felületénél jobbat nem is találhatnánk. Az élvezetes kanyarokhoz kell még egy Torsen diffizár az első kerekek közé, hogy ne kaparjon el az ívbelső kerék, s természetesen meg kell erősíteni a fékrendszert is. 

ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT, CARSCOOPS

Reményeinket táplálja, hogy a jelenlegi 208-asból már készült egy Racing változat; ha optimisták akarunk lenni, akkor ez volt a Peugeot főpróbája a GTI előtt. A 208 Racing a francia FR6 versenysorozat homologizációs szabályai szerint készült, nem elektromos, hanem az 1,2 literes háromhengeres benzines turbómotor hajtja, a teljesítmény 145 lóerő, ám mindössze 1.050 kg-os tömeget kell mozgatnia.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.12
A BYD már március közepétől beépíti az autóiba az ultragyors töltésű, nagyfeszültségú 1000V....
2025.03.12
Meghaladta a 25 milliárd forintot a beérkezett igénylések összege a hazai cégek flottáinak....
2025.03.12
Rawlinson tanácsadói szerepre vált vezérigazgatóról, helyét Marc Winterhoff veszi át ideiglenesen. ..
2025.03.12
A Peugeot 205 GTI hiánya azóta fáj sok autórajongónak, amióta nagyjából három évtizede beszüntették....
2025.03.12
Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV-csoport úgy döntött, hogy új kiírás keretében....
2025.03.12
Az előrejelzések szerint kellemes időjárás fogadja a Forma–1 mezőnyét a szezonnyitó helyszínén, az....
2025.03.12
A visszahívás 137.256 Kia járművet érint, melyeknek dugattyúgyűrűi meghibásodhatnak és ez akár....
2025.03.12
A szériaérett, több mint 4,5 méter hosszú C-HR+-t már idén, a negyedik negyedévtől meg lehet majd....
2025.03.12
Bár az időjárás elég szeszélyes, a tavasz beköszöntével egyre többen pattannak kétkerekűre - a....
2025.03.12
Már elérhető a gépjárműadó-kalkulátor, amely a felhasználó által megadott adatok alapján kiszámítja....