miki házhoz megy

„Menekülni csak előre” – A Pé-Ta M6 családi vállalkozás története

2014.08.30.

Sipos Árpáddal, a cég ügyvezető igazgatójával beszélgettem az édesapja által 1968-ban létrehozott autószerelő műhelyről és az azt követően létrejött családi vállalkozásról.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A hatvanas évek végén a jól működő kisiparosi tevékenységet nem az elmés marketingnek köszönhették kis országunk vállalkozó kedvvel megáldott szakemberei, hanem
- leegyszerűsítve a több tényezős sikerreceptet - a szakértelmüknek és a rendelkezésre álló eszköztáruknak. A műszaki életben szinte minden területre igaz a fenti állítás, de a „vasas” szakmában különösen döntő jelentőséggel bírt a szaktudás és a szerszámok egyidejű megléte. Magyarán szólva ezek nélkül nem igazán volt alapja a magánzásnak, és persze manapság sincs ez másképp, csak az új kor új kihívásokat hozott a kereskedelmi és szolgáltatóipari szektort működtetők elé. Sipos úr édesapja azon kevesek közé tartozott, aki testvérével együtt az autószerelés mellett mindenféle lakatosmunkát is elvállalhatott, mert rendelkeztek a munkavégzéshez szükséges szellemi és anyagi apparátussal, majd ahogy gyarapodott a környék autós populációja, úgy kaptak egyre több munkát a fivérek, és alapozták meg egy máig prosperáló cég működését.

Sipos Árpád a Pé-Ta M6 Kft. tulajdonosa

A beszélgetésből kiderült, hogy interjúalanyom ebben az emberi és szakmai közegben nőtt fel, így teljesen más megvilágítást nyert számomra az autószalon honlapján olvasható cégfilozófia, miszerint minden a minőségre és a vásárlók bizalmára épül, és törekvéseik célja az, hogy az autóvásárlás örömteli esemény legyen, a biztonságos autózás pedig észrevétlen alapfeltétel. Ha nem tudnám ki áll e sorok mögött, nagy valószínűséggel csak hümmögnék a jól megfogalmazott ars poetica olvastán, így azonban más a helyzet. A családi vállalkozásban megláttam annak a régimódi munkamorálnak a továbbörökítését, melynek hiánya sok autótulajdonos életét megnehezíti, meglétéről azonban ritkán, vagy szinte soha nem esik szó. Sipos úr az atyai örökség átvételével folytatva elmondta: gyerekkorának lényegében minden idejét az érdi műhelyben töltötte, de nem muszájból, hanem belülről fakadó érdeklődés és kedvtelés okán. A pályaválasztási forgatókönyv ennek ellenére nem az ilyenkor megszokott módon folytatódott, hiszen szakmát csak a gimnáziumi érettségit követően tanult a jelenlegi cégvezető. Az autószerelői technikum után - talán isteni sugallatra - munka mellett egy közgazdász diploma megszerzése felé vitték ambíciói Sipos urat.

A 2003-ban épült szalon főbejárata a 6-os útról

A cégalapításra 1992-ben került sor. A már működő, érdi szerviz épületének bővítését egy használtautó kereskedés ötlete adta. A murvával leszórt, szabadtéri telephely helyett egy hatalmas üvegfelületekkel határolt, magas épületszinten képzelték el a másodkézből származó autók kiállítását és értékesítését, feltűnően eltérve ezzel az akkori gyakorlattól. Olyannyira feltűnő és a megszokottól eltérő volt az Iparos utcai beruházás, hogy a Porsche Hungária egyik vezetőjét nyomban megihlette az építkezés. A filmes sikersztorikat idéző párbeszéd röviden így zajlott:

  • Mi épül itt?
  • Egy használtautó szalon.
  • Mi lenne, ha inkább Seat szalon lenne?
  • Hát, nem tudunk sokat a márkáról, de miért ne…?!

A „kockázat nélkül nincs nyereség” elvének alkalmazása jelen esetben abszolút bevált, és a fenti előzmények után megkezdte működését az ország ötödik Seat kereskedése. A meglévő ügyfélkörnek és a jól időzített csatlakozásnak köszönhetően a márkakereskedés és szerviz 2000. január 1-jéig tartó működése alatt nagyon jó eredményeket ért el. A hazánkban újdonságnak számító márka kizárólagos értékesítése azonban csak 1995-ig tartott. Három évvel az indulás után a telephely szomszédságában lévő telek megvásárlásával egyidejűleg felmerült: nem csak egy második szervizzel, hanem egy másik márkával is bővítheti portfolióját a cég. „Jól menő, volumen márkát kerestünk és a Peugeot minden tekintetben beváltotta a hozzá fűzött reményeket” – emlékezett vissza Sipos úr az oroszlános márkával való indulásra.

Uborkaszezon - a beszélgetés idején éppen a nyári szabadságolások zajlottak

A Seat márkakereskedés működésének befejezésével az Iparos utcai létesítményben egy Citroën szalon nyílt a fent említett évben. A változást a hazai importőr nehezen teljesíthető területi elvárásai generálták, amit a cégvezető csak annyival summázott, hogy ha egy ajtó bezárul, szerencsére egy másik kinyílik. Ezt követően, vagyis az ezredforduló első napjától már csakis a PSA konszern termékeinek értékesítésével és szervizelésével foglalkozott a Sipos család, megosztva az ügyvezetői feladatköröket a családon belül. Az édesapa és a feleség vezetése alatt állt az egyik szalon, ezzel párhuzamosan Árpád és édesanyja irányította a másikat. „A két cég stratégiáját egy vacsoránál beszéltük meg” – jegyezte meg mosolyogva Sipos úr a mások által is gyakran elsütött poént. A folytatásban a beszélgetésünk helyszínéül szolgáló, 6-os út mentén található telephellyel való bővülésről esett szó. Az új- és használtautó értékesítés mellett az épületben egy 12 állásos szerelőcsarnok, 6 állásos lakatos-, valamint 5 állásos fényezőműhely került kialakításra, amit egy autómosó és egy 360 négyzetméteres alkatrészraktár egészít ki. A vállalkozás menedzsmentjéhez hasonlóan az ügyfélkör is többgenerációs. Több olyan állandó ügyfele is van a szalonnak, akiknél az édesapa és a nagyapa is a visszatérő kuncsaftok közé tartozott.

A Peugeot szalon mellett egy Citroen szalon és szerviz várja az ügyfeleket a hét 6 napján

A cég legnagyobb alkalmazotti létszáma 28 fő volt, amit a 2008-as válság utáni időszak csupán három fővel csökkentett. A talpon maradáshoz az ügyvezető szerint elsősorban a hitelek átütemezésére volt szükség, no meg persze a gazdálkodás (mikroökonómia) teljes átszervezésére. A jelenleg is zajló „szűk esztendők” legnagyobb kihívása Sipos úr szerint, hogy „a legális újautó kereskedések szélmalomharcot vívnak az illegális használtautó kereskedésekkel”. A teljes szektort érintő problémák tárgyalása során felmerült az is, hogy az ország minőségi használtautó kínálata rendkívüli módon megcsappant, emiatt olyan áttörésre van szükség, mely fellendíti a magánügyfelek vásárlásait, ugyanis jelenleg a cég húzóága a flottavásárlások és a haszongépjármű üzletág. „A növekedés érdekében természetesen mi is vállalunk kisebb kockázatokat, de a magasabb szinten meghozott döntések (törvények, rendeletek) elengedhetetlen mozgatórugói az előrehaladásnak”. Stratégiailag, „ha nem támadunk, meghalunk” állapot uralkodik az újautó kereskedelemben – tudtam meg a folytatásból.

"Minden munkaképes családtag benne van a bízniszben" - feleség, nyugdíjas szülők és a 19 és 13 éves gyerekeket is beleértve

Ha már szó esett a személy- és haszongépjármű üzletágról, megkérdeztem Sipos úrtól, melyik a kedvenc modellje a jelenlegi kínálatból, és melyik a legnépszerűbb az eladások tekintetében. A személyes preferenciára vonatkozó válaszra akár fogadást is köthettem volna, hiszen a cégvezetőben gondolkodás nélkül az általam is kedvelt 3008-as, 1.6 HDi motoros verziója merült fel. Elmondása szerint a kényelmes és magasabb üléspozíció miatt vonzó számára a kis szabadidő autó, és nem utolsósorban a műszerfal kialakítása, valamint az 5008-hoz viszonyított sportosabb megjelenése miatt is ezzel falatja a kilométereket. „Ha kereskedőként kell értékelni, akkor viszont a felszereltség és az ár/érték arány szól leginkább mellette. A Qashqai az egyetlen konkurens, itt azonban más a dizájn és más a beltéri anyagok minősége is” – egészítette ki szakmai érvelését az ügyvezető. „A flottás és egyéni ügyfelek favoritja pedig az Év Autója díjat méltán bezsebelő 308-as, melynél a nemzetközi zsűri elismerése nagymértékben hozzájárul a modell iránti érdeklődéshez”.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....