EU szabályozás
Hosszú évek óta fontos kérdés az Európai Unió ülésein a környezetszennyezés, valamint ehhez kapcsolódóan az autóipar és az elektromos modellek kérdése. 2025. január elsejétől ismét szigorítani tervez az EU, így összeszedtük, milyen új szabályozások várhatóak.
Január elsejével kezdődően minden egyes újonnan gyártott autó, amely az Unió valamelyik országában kerül forgalomba, meg kell, hogy feleljen a következő kvótának: az emisszió mértéke nem haladhatja meg a kilométerenkénti 93,6 grammot. Ez 19 százalékkal kevesebb, mint 2024-ben, mivel ebben az évben 116 g/km volt a felső határ.
Minden egyes gyártó saját célt fog meghatározni magának, mivel az EU-s szabályozások a legyártott autók mennyiségét is figyelembe veszi, de ettől még a 93,6 g mindenkire vonatkozni fog. Így például a luxus márkáknak, vagy az olyan gyártóknak, akik kevesebb autót gyártanak egy évben, ez némi fejtörést fog okozni.
Minden egyes g/km, amellyel túllépik a fenti értéket, a gyártók 95 eurós bírságra számíthatnak. Lucas de Meo, a Renault vezérigazgatója és az Európai Autógyártók Szövetségének elnöke azt mondta a szabályozással kapcsolatban, hogy ez összességében akár 15 milliárd eurót is jelenthet az európai gyártóknak.
A Stellantis európai részlegének elnöke, Jean-Philippe Imparato azt mondta el az olasz Milan Finanza újságnak, hogy az új szabályozás miatt 3 milliárd eurós bírságra számítanak a részlegnél.
A legrosszabb helyzetben a Ford, a Mercedes-Benz és a Volkswagen Csoport van, mivel nekik sokkal nagyobb rést kell bezárniuk, míg a Stellantis, a BMW és a Renault valamivel jobban állnak.
Elemzők szerint a Volkswagen 1,5 és 4,7 milliárd eurósra bírsággal számolhat 2025-ben, ami attól függ, milyen jól tudják majd betartani a szabályozást.
És itt merül fel a kérdés. Van kiskapu? Persze, mindig van, de van jó megoldás is. A kevesebb EV-eladással rendelkező gyártóknak lehetősége van „összedobni” az emissziós számaikat más gyártókkal, ami annyit jelent, hogy emissziós krediteket vásárolhatnak más márkáktól annak érdekében, hogy a CO2-es átlagukat csökkentsék.
A Suzuki például már alá is írt egy megállapodást a Volvóval, a Ford pedig korábban jelezte, hogy 3,8 milliárd dollár értékben vásárolt krediteket észak-amerikai és európai piacára.
Egy másik hihető megoldás az, hogy a gyártók engedményeket tesznek majd elektromos modelljeikre. Emellett meg is emelhetik hagyományos, belső égésű motorral szerelt modelljeik árát, ezzel kevésbé hívogatóvá téve őket a vevők szemében.
Kérdés nélkül az egyik legtöbbet profitáló gyártó a Volvo, mivel ők állnak a legjobban az emissziós kérdésben. Legnagyobb részben már elektromos és plug-in modelleket gyártanak és adnak is el, így nekik nincs sok mindentől tartaniuk.
A Tesla és a BYD is valószínűleg jól jár a szabályozás miatt, mivel el tudnak majd adni emissziós krediteket a rosszabbul teljesítőknek. Egy kredit nagyjából 20 euróba kerülhet majd a Barclays elemzőiroda szerint.
A német gazdaságügyi miniszter, Robert Habeck felszólalt a kvóta ellen és azt ajánlotta, hogy felxibiliesebb célokat kellene kitűzni, például elengedni a büntetést a gyártóknak, ha 2026-ban tudják visszamenőleg teljesíteni a kvótát.
Luca de Meo novemberben úgy nyilatkozott, hogy reméli, hogy a büntetések egy ötéves perióduson belül számolandók, azaz egészen 2030-ig.
Több tagország, Ausztria, Bulgária, Csehország, Olaszország, Románia és Szlovákia is kérte az EU Tanácsot, hogy 2026-ra gondolják újra a szabályozást. Szerintük bizonyos gyártó számára akár már most más szabályozásokat kellene eszközölni.
Nyitókép forrása: Bllomberg