villanyautók
Ez több mint negyedével kevesebb, mint az előző évben. Az összes új forgalomba helyezésen belüli részarány az előző évhez képest közel öt százalékponttal, 13,5 százalékra csökkent, ami azt jelenti, hogy a német kormány célja, miszerint 2030-ra mintegy 15 millió kizárólag akkumulátoros autó közlekedik a német utakon, szinte már teljesíthetetlen. A KBA adatai szerint az évfordulón még csak mintegy 1,4 millió elektromos jármű közlekedett az utakon.
Dánia és Norvégia jóval előrébb jár
Németország messze elmaradt néhány skandináv ország kvótájától. Dániában például az újonnan forgalomba helyezett autók több mint felét már elektromos autók teszik ki - jelentette nemrégiben a Mobility Denmark ágazati szervezet a Bilstatistik.dk weboldal adataira hivatkozva. Decemberben az új forgalomba helyezések 61,5 százalékát tették ki, Norvégia pedig még jobb helyzetben van. Az OFV érdekvédelmi szervezet adatai szerint a 2024-ben Norvégiában forgalomba helyezett közel 129 ezer új autó 88,9 százaléka e-autó. Az ország sokat fektetett a töltőinfrastruktúra bővítésébe és pénzügyi ösztönzőket hozott létre a vásárláshoz. 2024 az elektromobilitás vesztes éve volt Németországban - mondta Constantin Gall, az EY tanácsadó cég mobilitási szakértője. "Bár új és vonzó modellek jelennek meg a piacon, az eladási számok jelentősen elmaradnak az iparág által várt és a politikusok által kívánatosnak tartott adatoktól."
Túl drágák az elektromos autók
Szerinte a kereslet visszaesésének fő oka az állami vásárlási támogatások hirtelen megszűnése a 2023-as év végén, ami akkor igen nagy meglepetésnek számított. A szakértők az elektromos autók tartósan magas németországi árait is említik. A német gyártók eddig drága prémium modelljeik villamosított változatait dobták piacra, a németországi vásárlók mindössze három modellt kapnak 30 ezer euró alatt - fogalmazta meg bíráltát közleményben az ADAC német autóklub, amely Olaf Scholz német kancellárt is kritizálta emiatt.
A finanszírozás választási kampánytéma
A villanyautók finanszírozásának kérdése ezért már régóta része a választási kampánynak. Scholz nemrégiben a közös európai finanszírozás mellett foglalt állást, amelyet amúgy a magyar kormány is szorgalmaz. "Támogatási intézkedésekre is szükségünk van" - mondta egy decemberi brüsszeli EU-csúcstalálkozó után. Mivel az elektromos autók, elsősorban az Európában gyártott elektromos autók piacának növekedése létfontosságú Európa számára, a legjobb lenne, ha "európai megoldást találnánk a vásárlási ösztönzők terén" - mondta az SPD politikusa. Adókedvezmények és vásárlási ösztönzőket találunk a baloldali SPD választási programjában is.
A CSU 3600 eurós támogatást javasol
A konzervatív CSU a maga részéről 3600 euróig terjedő vásárlási prémiumot jelentett be arra az esetre, ha az unió győzne a februári Bundestag-választáson. Ez derül ki a felső-bajorországi Seeonban ülésező CSU-s Bundestag-képviselők számára készített dokumentumból. A tervezetet a német sajtóügynökség rendelkezésére bocsátották, amint arról korábban a Bayerischer Rundfunk is beszámolt. A dokumentum szerint a finanszírozásnál elsősorban a Németországban gyártott villanyautókat kellene támogatni. "Ez kettős előnnyel jár: a németországi munkahelyek és az éghajlatvédelem szempontjából" - mondta Alexander Dobrindt, a CSU tartományi frakcióvezetője. Sajtóinformációk szerint a vásárlási támogatás legfeljebb 3600 euró lenne, a havi lízingdíjak pedig 100 euróval csökkenhetnének.
A Greenpeace regisztrációs adót követel
A Greenpeace környezetvédelmi szervezet megismételte a belső égésű motorral felszerelt új autókra kivetett magasabb adóra vonatkozó követelését. Ilyen adó már számos európai országban létezik. "Az olyan országokban, mint Svédország, Hollandia vagy Dánia, aki új belső égésű motort vásárol, több adót fizet, különösen, ha klímakáros benzinfalót vesz" - mondta Marion Tiemann, a Greenpeace mobilitási szakértője. Az adóbevételből mintegy 1,8 millió elektromos autó 4500 eurós vásárlási kedvezményét lehetne finanszírozni - nyilatkozta.
Feszült a helyzet az autóiparban
A KBA szerint tavaly összesen mintegy 2,8 millió új autót helyeztek forgalomba Németországban. Ez mintegy egy százalékkal kevesebb, mint az előző évben, és mintegy negyedével kevesebb, mint 2019-ben, a koronavírus-járvány előtti utolsó évben. A decemberi új forgalomba helyezések száma (224 ezer 700 jármű) több mint 7 százalékkal elmaradt az előző év azonos hónapjának szintjétől.