Volvo
A Volvo egy új elektromos kompakt crossover forgalomba hozatalát tervezi EX60 néven, amely a belsőégésű XC60 mellé kerül majd a kínálatba. A hír egy szeptember 5-i Volvo rendezvényen hangzott el a svédországi Göteborgban, egy nappal azután, hogy az autógyártó bemutatta a ráncfelvarráson átesett XC90 SUV-t, és visszavonta korábbi ambiciózus terveit a 2030-ra tervezett, kizárólag elektromos meghajtású modellcsaládról.
Míg az új EX90 SUV és az ES90 (amely 2025 márciusában fog debütálni) a márka jelenlegi SPA2 modelljén alapul, az EX60 lesz a Volvo első olyan terméke, amely a következő generációs SPA3 platformra épül. Az SPA3 lesz a Volvo eddigi legfejlettebb belső modellje, amely a márka számára költséghatékonyabb járműgyártást tesz lehetővé.
Az új modell egyik meghatározó jellemzői a strukturális akkumulátorcsomagok lesznek, amelyek a Volvo vezetői szerint csökkentik mind a súlyt, mind a költségeket. Az új akkumulátorok emellett kompaktabb és sokkal energiatakarékosabb cellákat tartalmaznak majd, amelyek lehetővé teszik, hogy az autó több energiát tároljon ugyanannyi helyen. A vállalat szóvivője elmondta, hogy a következő generációs villanymotorokkal 93 százalékos hatékonyságot kívánnak elérni, szemben az első EV-k 85 százalékával és a jelenlegi 91 százalékkal.
Az új platformot úgy tervezték, hogy teljesen moduláris legyen, mint egy járműipari Lego-készlet, amelyből az összes soron következő Volvo-modell elkészíthető. A vállalat „Superset Tech Stack”-nek nevezi; ez a hardver, a szoftver és a gyártási modulok szabványosított készlete, amely felcserélhetően használható az egész termékcsaládban. A modularitása mellett az új platform megacastingot is alkalmaz majd, hogy csökkentse az egyes járművekben található alkatrészek számát.
Eközben a Volvo csatlakozik a többi autógyártóhoz, akik újradefiniálják a villamosítási célokat. Jim Rowan vezérigazgató szerint a vállalat továbbra is készen áll különféle elektromos autókkal kiszolgálni majd azokat az ügyfeleket és piacokat, akik a következő néhány évben hajlandóak az átállásra, ugyanakkor hibrideket is kínál majd azoknak az ügyfeleknek, akik erre még nem állnak készen.
„2030-ra az a célunk, hogy 90-100 százalékban elektromos hajtásúak legyünk” - mondta Jim Rowan vezérigazgató. Ezek a számok a vezetékes modelleket tartalmazzák, tehát a plug-in-hibrid és az akkumulátoros elektromos modellek ide tartoznak, de a hagyományos hibridek nem. „Az odáig vezető utat azonban nem lesz könnyű megtenni” - tette hozzá Rowan, és egyes piacokon, például az Egyesült Államokban valószínűleg több időbe telik majd.