Skoda ENYAQ iV

Mekkora a tűz és az áramütés veszélye az elektromos autóknál?

2021.06.27.

Biztonságuk tekintetében sem maradnak el semmiben a hagyományos hajtásrendszerű autóktól az olyan tisztán elektromos járművek, mint például az új ŠKODA ENYAQ iV – erre az eredményre vezettek a balesetkutatók és biztosítótársaságok tanulmányai és tesztjei. A számos védelmi intézkedésnek köszönhetően e járművek elektromos alkatrészei még nedves körülmények között sem fenyegetnek áramütés veszélyével– sem álló helyzetben, sem menet közben, sem a töltőállomáson „tankolva”, sem pedig baleset esetén. A tűzveszély sem nagyobb az elektromos autóknál, mint a hagyományos belsőégésű motorral szerelt modelleknél, már csak azért sem, mert nem hordoznak fedélzetükön tűzveszélyes üzemanyagot. Mindemellett az egészségügyi és műszaki mentők, illetve a szervizszolgáltatók célzott képzésben is részesülnek a korszerű elektromos autókkal követendő eljárásról.

Nem kell aggódniuk biztonsági kockázatok vagy áramütés-veszély miatt az olyan elektromos járművek vezetőinek, mint az új ŠKODA ENYAQ iV. Balesetkutatók és biztosítótársaságok tanulmányai mutatják, hogy az elektromos járművek biztonsága semmiben sem marad el a hagyományos belsőégésű motorral hajtott modellekétől - írja a ŠKODA AUTO közleménye.

Éppoly biztonságosak az elektromos autók, mint a dízel- és a benzinüzeműek

Ellentétben az olykorhallható feltételezésekkel, az elektromos autók nagyfeszültségű rendszere sem menet közben, sem a töltés során nem jelent semmiféle áramütés-veszélyt. Erről védő megszakítókkal és széleskörű érzékelőrendszerrel ellátott, kifinomult biztonságtechnika gondoskodik, s minden elektromos alkatrész olyan védelemmel rendelkezik, hogy autómosóban, esőben vagy árvízben sem léphet fel áramütés veszélye. A töltési folyamat például csakis azután indulhat el, hogy az automatikus rendszerellenőrzés biztonságos csatlakozást érzékel a jármű és a töltőállomás között. Hiba esetén azonnal megszakad az akkumulátor felé folyó áram.

Mindemellett számos tanulmány mutatta ki, hogy az elektromos járművek esetében éppoly alacsony a tűzveszély, mint a belsőégésű motorral szerelt modellekben. Az elektromos autók fedélzetén konstrukciójukból adódóan nincs gyúlékony üzemanyag, egy ép lítiumion-akkumulátor spontán begyulladását vagy egy égő elektromos jármű berobbanását pedig műszaki szempontból csaknem lehetetlennek tartják a szakértők.

Ütközésbiztos módon beépített hajtásrendszer-akkumulátor

A ŠKODA ENYAQ iV hajtásrendszer-akkumulátora ütközésbiztos módon az autó aljában kapott helyet, ahol hatékonyan védett a deformációktól. Töréstesztek igazolják, hogy a korszerű elektromos járművek ugyanolyan jól teljesítenek baleset során, mint a belsőégésű motorral szerelt autók. Az ENYAQ iVpéldául éppúgy a legmagasabb, ötcsillagos minősítést szerezte meg az Euro NCAP ütközésbiztonsági referenciatesztjén, mint számos más ŠKODA modell.

A fedélzeti nagyfeszültségű rendszer nem jelent megnövekedett kockázatot baleset során, ugyanis ütközéskor az elektromos alkatrészek ezredmásodpercek alatt automatikusan lekapcsolódnak az akkumulátorról, így már nincsenek feszültség alatt. A vezetőt, az utasokat, a baleset további részeseit és a mentőket így nem fenyegeti áramütés veszélye. Az ütközési teszt során a jármű padlózatában jól védetten elhelyezett akkumulátorblokk a deformálódó karosszéria ellenére is sértetlen maradt.

A ŠKODA AUTO támogatja a mentők továbbképzését

Ha minden meghozott biztonsági óvintézkedés ellenére mégis tűz ütne ki, az elektromos jármű oltása másként zajlik, mint a belső égésű motorral hajtott autóké. A tűzoltók ezért speciális oktatásban és továbbképzésben részesülnek, tovább bővítve a helyszíni teendőkre vonatkozó ismereteiket. A ŠKODA AUTO támogatja ezeket a képzéseket és a sérült elektromos autókat érintő lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb eljárás szolgálatában specifikus információkat és mentési adatlapokat bocsát a sürgősségi mentőszolgálatok rendelkezésére.

A tűzoltók például hőkamerával is vizsgálhatják a nagyfeszültségű akkumulátor állapotát és szükség esetén lehűthetik, hogy megakadályozzák a hajtásrendszer-akkumulátorának kigyulladását. Mivel az akkumulátorok néha késleltetve vagy ismételten is kigyulladhatnak, az elektromos járműveket balesetet követően biztonsági okokból elkülönítve vagy vízmedencében helyezik el, amíg nem zárható ki a sérült akkumulátor öngyulladásának vagy újbóli meggyulladásának veszélye.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.11.26
Egy egyedi építésű, kedvező árú hobbidriftautó mellett a Toyota bemutatta Las Vegasban a GR86 gyári....
2022.11.26
Az Euronews is nosztalgiával számolt be legendás buszainkról.     ..
2022.11.26
Az eredetileg kiválasztott 27, Európában legkésőbb 2023-ban forgalmazásra kerülő új típusból már....
2022.11.26
Egy magyar autós vesszőfutása irányította rá figyelmemet egy eléggé általános csapdahelyzetre.....
2022.11.26
Gyakori helyzet, hogy bezárul például egy napsütéses időjárási „ablak”, nyaralók balszerencséjére,....
2022.11.26
A Forma-1-ben teljesen természetes, ha a nem megfelelő teljesítményt nyújtó versenyzőt lecseréli....
2022.11.26
Az országan 69 ezer 524 autót gyártottak októberben, 7,4 százalékkal többet az egy évvel korábbinál....
2022.11.26
Három baleset is történt az érintett útszakaszon, Torony és Gencsapáti között. ..
2022.11.26
Egy év kihagyás után újra rali Európa-bajnoki (ERC) versenyt rendezhet Magyarország a Zempléni-....
2022.11.26
A 95-ös Super E-10 prémium benzin ára már az Oroszország Ukrajna elleni háborúja előtti szinten áll....