Moszkva
Az orosz főváros legbalesetveszélyesebb csomópontjaiban 865 megfigyelő kamerát helyeznek el 2021-ben. A pontos helyszíneket az Állami Közlekedésfelügyelet határozza majd meg. Az intézkedés célja, hogy radikálisan csökkentsék a balesetek és a közlekedési kihágások számát Moszkvában. A közbeszerzést már kiírták a berendezések beszerzésére.
„Moszkva pozitív példával jár elől a közlekedési balesetek csökkentése terén. A közúti balesetek halálos áldozatainak száma 7 hónap alatt 16 százalékkal csökkent. Ami még szembetűnőbb, hogy 2010 óta a halálesetek számát 42 százalékkal sikerült visszaszorítani. A jó mutatók ellenére azért döntöttünk a tömeges kameratelepítés mellett, mert Moszkva egyre növekszik, a város fejlődik. Új utak és lakókörzetek épülnek, amelyekhez új, nagy forgalmú sugárutak vezetnek, ahol az autósok tömegesen lépik túl a megengedett sebességet. Ezeken a helyeken szükség van a kontrollra” – mondta a moszkvai közlekedési központ szóvivője.
Az orosz főváros közlekedési hatósága a moszkvaiaktól is kért javaslatokat arról, mely útszakaszokra telepítsenek kamerákat. A megfontolás az, hogy a környéken élők közvetlen tapasztalatokkal rendelkeznek a közlekedési veszélyzónákról. A kamerák telepítésével a tömegközlekedést is gyorsítani tudják, hisz azonnal kiszűrik a buszsávokban haladó autósokat.
A közlekedésrendészet nyilvánosságra fogja hozni a bekamerázott útszakaszok listáját. Mivel a rendőrök fizikailag képtelenek lennének minden gócpontnál jelen lenni, a távfelügyeleten keresztül könnyebben be tudnak avatkozni, ha szükséges.
Moszkvában eddig is voltak közúti kamerák, de azok elsősorban a lopott járműveket igyekeztek kiszűrni. A rendszernek köszönhetően 2010-hez képest jelenleg három és félszer kevesebb az autólopás a fővárosban.
A szabálysértések rögzítésén túl a kamerarendszerrel elemzik majd a fővárosi közlekedést is. A központi komputer naponta mintegy 90 millió fénykép- és videofelvételt dolgoz majd fel. A kapott adatok alapján elkészítik az utak forgalomterhelési térképét, melynek segítségével új forgalomszabályozási sémákat dogozhatnak ki.
A kamerák telepítésére és működtetésére közbeszerzést írnak ki. Ennek értéke nem függ majd a beszedett bírságok összegétől. A bérleti szerződéséket 5 évre kötik, melynek elteltével az eszközök a közlekedésrendészet tulajdonába kerülnek.