SUV
A szegmens népszerűségét az újabb és újabb modellek hajtják, szinte már nincs is olyan gyártó az európai piacon, aki ne szállt volna be ebbe az igen jövedelmező versengésbe. Míg tavaly még 1,4 millió ilyen autót vettek az európaiak, addig idén az LMC Automotive piackutató előrejelzése szerint újabb 400 ezerrel bővül a piac, miután a főbb szereplők - Volkswagen, a Citroen és a szintén a PSA-csoporthoz tartozó Opel/Vauxhall egyenként meghaladják a százezres eladást. Az említett márkák újdonságai berobbantak az európai autópiacra, a Volkswagen T-Roc az első negyedéves eladási adatok alapján a top 10-ben a hatodik, a Citroen C3 Aircross a hetedik, az Opel Crossland X pedig a nyolcadik helyen áll. Mindegyik 25 ezer feletti értékesített darabszámmal büszkélkedhet.
SUV bajnokok
Európa legkedveltebb kis szabadidő-autói (2018. első negyedév szemben 2017. első negyedév, százalékos változás)
1. Renault Captur 55 059 autó, -0,5%
2. Peugeot 2008 50 117 -7,5%
3. Dacia Duster 46 571 +31%
4. Opel/Vauxhall Mokka X 40 327 -17%
5. Fiat 500X 28 943 +4,5%
6. Volkswagen T-Roc 27 931 új belépő
7. Citroen C3 Aircross 26 838 új belépő
8. Opel/Vauxhall Crossland X 25 596 új belépő
9. Ford EcoSport 23 743 +29%
10. Nissan Juke 21 445 -27%
A frissített Dacia Duster közben átugrotta az Opel Mokkát és már a harmadik helyen tanyázik 46 751 autóval, a szegmensbajnok Renault Captur és a második helyezett Peugeot 2008 mögött. Nem jutott be a top 10-be a nemrég érkezett Seat Arona, de a 17 696 eladott autóval olyan modelleket előzött meg, mint a Kia Stonic vagy a Hyundai Kona, amelyekből szintén szép számmal fogy.
Olaszok az élen
Top 5 piac: kis SUV-k az első negyedévben
1. Olaszország 97 744 autó
2. Franciaország 94 899
3. Nagy-Britannia 73 308
4. Németország 70 962
5. Spanyolország 50 710
40 százalékos növekedés
Szakértők és iparági szereplők egyaránt arról számoltak be, hogy brutális emelkedés várható, akár negyven százalékkal is nőhet a kis SUV-ok piaca. A SUV-ok szárnyalása világszerte épp oly töretlen, mint Európában vagy épp Magyarországon. Vannak olyan autógyártók, amelyek mindent egy lapra tesznek fel, amiben három kínai vállalat jár az élen: a Great Wall összesített eladásainak 99 százalékát, a Changan értékesítéseinek 67 százalékát, míg a SAIC eladásainak 61 százalékát teszik ki a SUV-ok. A Jato Dynamics adatai szerint az idén január és április között világszerte gazdára találó új autóknak immáron 34,2 százalékát, azaz 9,86 millió darabot tettek ki a SUV-ok. Tavaly ez még csupán 30,8 százalék volt, a SUV eladások 15 százalékkal növekedtek az előző év azonos időszakához képest. Ma minden harmadik eladott új autó a világban a SUV kategóriába tartozik. Májusban 24,2 százalékkal emelkedett a szabadidő-autók európai értékesítése, míg a többi karosszériatípusban 8,5 százalékkal visszaesett az eladott járművek darabszáma. A Jato által vizsgált 27 európai piac közül 23 esetében a SUV-oké volt a legjobban teljesítő szegmens, amelynek májusi kiemelkedő szereplése egy hosszabbtávú trend része, ahol immár a tizenharmadik hónapja tart a kétszámjegyű növekedés. Májusban a legtöbb SUV Németországban talált gazdára, a legnagyobb szegmens részesedést ugyanakkor Magyarországon hasították ki a szabadidő-autók az újautó-piacból Európában. Májusban egyébiránt a legnagyobb növekedést a kis SUV-ok érték el Európában (182 ezer autó), amit a kompakt SUV-ok követtek (208 ezer autó). Január és június között a magyarországi újautó-értékesítések 32,6 százalékát és a személyautó-eladások 37,5 százalékát tették ki a SUV-ok.
SUV bajnokok Magyarországon (teljes SUV szegmens) 2018. első félév
1. SUZUKI VITARA 7214 autó
2. FORD KUGA 1613
3. DACIA DUSTER 1515
4. NISSAN QASHQAI 1291
5. TOYOTA C-HR 1002
6. KIA SPORTAGE 962
7. RENAULT CAPTUR 748
8. OPEL MOKKA X 730
9. TOYOTA RAV4 660
10. HYUNDAI TUCSON 585
Hogy mi a vonzerejük? A kompakt kialakítás, a magas üléspozíció és a fiatalos arculat. 2019-ben várhatóan meghaladja a kétmilliót a számuk, 2022-ben pedig már több mint 2,3 millió kis és kompakt szabadidő-autót visznek haza a kereskedésekből az európaiak. A gyártók vették a lapot és ontják az újabb és újabb modelleket, a Volkswagennek például nagyon bejött a T-Roc, izzanak a gyártósorok. Hamarosan érkezik a kisebb T-Cross, jövőre jön a Jeti nyomdokaiba lépő Vision X alapú kis Skoda SUV, amely az Aronához hasonlóan a csoport MQB A0 platformjára épül, de a Jeepnél is dolgoznak a Renegade-nél kisebb jövevényen.
A Romániában gyártott, az európai ízlésnek megfelelően frissített EcoSport modellel a Ford is jó lóra tett, de az igazi nagy dobása a kék oválosoknak 2020-ban várható, amikor piacra dobják a Fiesta (Európa harmadik legnépszerűbb autója) alapjain készülő SUV-t. Az EcoSport eladásai 29 százalékkal gyarapodtak, így a modell bekerült a top 10-be.
Az úttörő lemarad
Mi van a szegmens úttörőjével, a 2010 óta a piacot meghatározó Nissan Juke modellel? Tavaly az első negyedévben még a ranglista ötödik helyén volt, ám idén már csak a tizedikre futotta, 27 százalékot esett az értékesítése. Az új Juke jövőre várható, valószínűleg teljesen új külsőt kap - maradnak a merész élek, de nem lesz annyira egyedi és megosztó a dizájn, és kicsivel tágasabb, komfortosabb is lesz -, hogy újra versenypozícióba kerülhessen.
SUV bajnokok Magyarországon (kis és kompakt SUV szegmens) 2018. első félév
1. SUZUKI VITARA 7214 autó
2. DACIA DUSTER 1515
3. NISSAN QASHQAI 1291
4. TOYOTA C-HR 1002
5. RENAULT CAPTUR 748
6. OPEL MOKKA X 730
7. FORD ECOSPORT 514
8. JEEP RENEGADE 463
9. NISSAN JUKE 420
10. OPEL CROSSLAND X 390
11. SKODA KAROQ 301
12. VOLKSWAGEN T-ROC 279
13. SEAT ARONA 270
14. HYUNDAI KONA 245
15. MAZDA CX-3 226
16. FIAT 500X 201
17. KIA STONIC 185
18. PEUGEOT 2008 174
19. MITSUBISHI ASX 151
19. HONDA HR-V 151
21. BMW X1 124
22. MERCEDES GLA 120
23. LADA 4X4 97
24. KIA NIRO 79
25. CITROEN C3 AIRCROSS 72
25. BMW X2 72
27. VOLVO XC40 59
28. KIA SOUL 50
29. AUDI Q2 39
29. MINI COUNTRYMAN 39
29. SUZUKI JIMNY 39
32. CITROEN C4 CACTUS 38
33. AUDI Q3 36
34. SUBARU XV 33
35. JAGUAR E-PACE 28
36. SSANGYONG TIVOLI 17
37. INFINITI QX30 9
38. KIA SOUL EV 6
Dupláznak a gyártók
Dupláznak, de nemcsak a bevételeiket, hanem a modellkínálatukat is megkétszerezik. Akárcsak a VW-csoport márkái, a koreaiak is beállítanak jövőre még egy-egy modellt a Kia Stonic, illetve a Hyundai Kona mellé. A Renault is tervezi egy újabb Captur gyártását a valladolidi üzemben, amelynek a piaci bemutatása szintén jövőre várható. Jól járnak ezekkel a modellekkel a gyártók, a kis és kompakt SUV-k átlagos piaci értéke 7,5 millió forint, míg a hasonló gyártási és fejlesztési költséggel készülő alsóközép-kategóriás autóké csak 5,5 millió forint.
Mindenki benzinest akar
A dízel iránti bizalomvesztés nem torpedózta meg a szabadidő-autók reneszánszát. A vevők ugyanakkor dízel helyett benzines autókat választanak. Míg 2013-ban a szegmensben még 56 százalékos volt a dízelek aránya, addig az év első negyedévében ez 33 százalékra csökkent. Az alternatív hajtás nem igazán jellemző, csupán az eladott autók 0,4 százaléka volt zöld. A 4x4 hajtás sem jellemző, sőt egyre kevesebbszer választják az összkerekes változatokat. Bár az autók terepjáró kinézetűek, csupán 12 százalékuknak hajtott mind a két tengelye.
B. Cs.
Forrás: Jato Dynamics, ANE, Datahouse