közlekedésbiztonság
A műszaki vizsgáztatás szabályairól szóló 2013-ban megjelent Európai Uniós irányelv kivételesen hosszú, kilenc éves felkészülési időt biztosított a tagállamoknak a motorkerékpárok rendszeres műszaki vizsgáztatására, a véghatáridő 2022. január 1. Kihirdetésének idején az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council, ETSC) bírálta a rendkívül hosszú felkészülési időt, valamint azt, hogy a 125 köbcentinél kisebb motorkerékpárokat kihagyták a javaslatból. Az ETSC azt is bírálta, hogy a jogalkotási folyamat során a törvénybe becsempésztek egy olyan megfogalmazást, miszerint a műszaki vizsga helyett a tagállamok ún. „hatékony alternatív közúti biztonsági intézkedéseket” vezethetnek be.
Valójában a legtöbb EU-tagállam már most is végez műszaki ellenőrzéseket a motorkerékpárok esetében. Mindössze három olyan ország (Írország, Finnország és Hollandia) volt, akik 2017. május 20. előtt „alternatív intézkedéseket” hoztak a motorkerékpárok közúti biztonságának javítása érdekében, és erről tájékoztatták is az Európai Bizottságot. A többi tagállamban, Belgiumban, Cipruson, Dániában, Franciaországban, Máltán és Portugáliában a 2013-as jogszabály értelmében ezért 2022. január 1-jétől be kell vezetniük a nagyobb motorkerékpárok időszakos műszaki vizsgálatát.
A francia kormány azt mondta, hogy késve tervezi „alternatív intézkedések” bevezetését, ugyanakkor nem világos, hogy ez a szándék megfelel-e az irányelvnek, vagy hogy Franciaország pontosan milyen intézkedéseket tervez néhány hónapon belül bevezetni.
A francia motortulajdonosok visszakozásra kényszerítették a törvényalkotókat
Az Európai Bizottság jelenleg felülvizsgálja a fent nevezett 2013-as uniós jogszabályt, és erre vonatkozó javaslata 2023-ban várható. 2021 év elején az Európai Parlament kinyilvánította azon akaratát, miszerint minden motorkerékpárra kötelezővé kell tenni az időszakos műszaki vizsgálatot. Mindemellett különös figyelmet kell fordítani azokra a kétkerekűekre, melyeknek nagy a futásteljesítménye, például a motoros futárok járműveire.
Ellen Townsend, az ETSC politikai igazgatója a következőket nyilatkozta: „Az EU-ban a közúti halálesetek 15%-áért a motorosok felelősek. A jármű állapota befolyásolhatja a balesetek kimenetelét és súlyosságát, ezért ezen járművek időszakos műszaki vizsgálata már régóta esedékes. Nagyon csalódottan látjuk, hogy Franciaország nem előre, hanem visszafelé lépett, annak ellenére, hogy nyolc éve volt felkészülni a változásokra. Ezzel a franciák nagyon rossz példát mutatnak. Arra kérjük az Európai Uniót, hogy a jogszabály következő felülvizsgálata során tegye kötelezővé az időszakos műszaki ellenőrzést minden motorkerékpárra."
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
(forrás és képek: etsc.eu)