BMW X5

Megfejtések helyett használhatóság – BMW X5 xDrive30d teszt

2024.01.27.

Ráncfelvarrása után sem lett kevésbé szerethető mindenes a BMW X5, amit valószínűleg magam is ugyanilyen formában rendelnék, ha tehetném.

Az idő a BMW-t igazolja. Mostanra bizton állíthatjuk, hogy kifizetődő volt a Land Rover tudását bekebelezni, és ideje korán beszállni a városi terepjárók piacára. Olyannyira, hogy a britek off-road tapasztalatait bevető első X5 mostanra az ötössel egyenértékű alapbástya modell-láncot indított útjára. Mindig tudott a korhoz alkalmazkodni, mostanra pedig a negyedik generációjánál tart az amerikai gyártású X5, annak is a faceliftjénél. Még tovább simították a vonalait, már kevesebb a törés a lámpatestekben és a lökhárítók is letisztultabbak. Közel öt méteres hosszával van akkora, hogy az óriási, akár kivilágítható vesék is jól mutassanak rajta, ráadásul a tesztautóra rárendelték az M Sport csomagot, amivel látványos sötét betétet kap az első lökhárító, és kevésbé látványosakat a hátsó, ráadásul mindkét kipufogóvég igazi.

Sokat nyomkodtam a konfigurátorát, hogy mivel lehet még izgalmasabbá tenni, és azonnal szemet szúrt a 838 500 forintos Ametrin metálfényezés, ami valahol a vörös és a lila között van félúton. Hát nem rárendelték a tesztautóra? Dehogynem, ahogy a teljes tetőn végighúzódó napfénytetőt, a Bowers & Wilkins Diamond hangrendszert és az M Sport csomagot is (alcantara tetővel, adaptív futóművel és shadowline-nal), hogy irdatlan maradványértéke legyen. Egy újabb ízlésesen konfigurált tesztautó a BMW-től, ami hathengeres alapdízelével bizonyított nálunk. Jelenlegi konfigurátora szerint 31,9 millióról indít az xDrive30d, ami csakhamar feltornázható, de nem volt semmi, amit kihagytam volna a konfigurációból.

Noha kívülről is jól felismerhető az új X5, igazából odabent változott érdemben a facelift során. Leglátványosabb kiegészítője mindenképp a BMW hajlított kijelzője, rajta a 12,3-colos digitális műszercsoporttal, és a 14,9-colos infotainment képernyővel. Továbbra is remek a felbontás, az új csempés menürendszer könnyedén és gyorsan használható, de a korábbi generációkhoz képest elsőre megszokást igényelhet. Ahogy az 5-ös, úgy az X5 is megkapja az új, karcolt műszerfal betétet, amibe látványosan integrálták az X5 feliratot vetítő hangulatvilágítást. A váltógombot már itt is apró billenő kapcsoló váltja, és a viszonylag friss élmény miatt arra is most jöttem rá, hogy az előkelő üveg iDrive tekerőnél számomra kényelmesebb és finomabban kapcsolható a jó öreg műanyag görgő.

Hajtásláncok tekintetében is rendkívül jól halad a korral a BMW. Az X5 már csak automatával és csak elektrifikált motorokkal érhető el. Így tehát a tesztautóban lévő 3,0-literes, alumínium helyett már acél dugattyús, hathengeres dízelt is 48-voltos mild hybrid rendszerrel támogatják meg, ami csakis előnyére vált. Már lassításkor leállítja a motort és irdatlan gyorsan indítja újra, ezzel pedig ad egyfajta gördülékeny finomságot a közlekedésnek, amellett, hogy üzemanyagot is spórol. A rendszerteljesítmény 293 lóerő és eget rengető 670 Nm nyomaték. Mármint, tényleg elképesztő, ahogy megindítja ezt a 2,3 tonnát. Talán hanggenerátor kíséretében, nem tudom, csak az biztos, hogy elképesztően élvezhető és sportos hangja van dízel létére.

Egy ekkora méretű dízel SUV, vagyis SAV, bocsánat, nem városba való, úgyhogy én is leginkább vidéki császkálásra használtam, ahol igazán jól érzi magát ez a hajtáslánc. Míg városban legtöbbször 8,5 literes átlagokat produkált, addig városon kívül ez könnyedén lenyomható akár egy teljes literrel, ami egy ekkora szabadidőautótól több mint remek érték. Pont egy havas hétvégét fogtunk ki közösen, így bevettük az összes valamire való hegyi utat, legyen az aszfaltos vagy murvás. Nem elég, hogy magabiztosan gyűr maga alá minden terepet a továbbra is remek xDrive összkerékhajtás, de a légrugók arról is gondoskodnak, hogy igazából semmit se érezzünk abból, hogy milyen állagú talaj van alattunk.

Döbbenetesen egyszerű a kezelhetősége, az új, összehangolt vezetéstámogatónak köszönhetően pedig magabiztosan old meg önmagától minden városi vagy városon kívüli forgalmi szituációt. Ráadásul az X5-ben nem egyel, hanem több szinttel autózunk a föld felett, ennek megfelelően a megítélése is teljesen más. Mivel egyel régebbi fejlesztés, érzésem szerint nem érződik olyan finomnak, mint az új 5-ös, ugyanakkor így is egy rendkívül jól összeszerelt autó, és azért a masszázsfotelek, a hűthető-fűthető pohártartók és egyéb luxus kiegészítők tudatják velünk elhelyezkedését a kínálatban.

Az tetszett benne igazán, hogy nincsenek nagy megfejtései, mégis értékes vele minden nap. Az X5 nem több egy remekül összerakott, kiváló hajtáslánccal szerelt, teljes értékű szabadidőautónál, tágas, kényelmes, akár hétüléses utastérrel, kétfelé nyíló, 650 literes csomagtartóval. Ennyi. Nem akar a kor kihívásaira választ adni, nem akar reformálni, csupán kiszolgálni. Beülsz és megnyugszol. Egyrészt azért, mert 1100 km-es hatótávot ír ki telitankkal, amit később 5 perc alatt garantáltan vissza fogsz tudni tölteni akármikor. Másrészt azért, mert a család minden kirándulós cuccát gond nélkül elnyeli. Indulhatsz. Tiéd a világ. Hát erről szól igazán az X5, és ezért tudott mostanra a BMW legendás bástyái közé felsorakozni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..