Mercedes
Szerző: Alföldy Miklós
Az új Sprinter a fejlesztés során kereken nyolcmillió kilométert tett meg különböző teszteken – mintha hússzor járta volna meg a Föld és a Hold távolságát. A gyártás során pedig körülbelül 17 ezer ponton ellenőrzik a minőségét és biztonságát. A teljes motorpaletta immár Euro6-os változatban elérhető, a szigorú környezetvédelmi előírásokat a kipufogógáz SCR-es utánkezelésével érik el.
Az új modell két dízelmotorral és egy benzines erőforrással is rendelhető. A kisebbik dízel 2,15 literes, négyhengeres, 95, 129 és 163 lóerős változatban érhető el. Aki nagyobb teljesítményre vágyik, annak ott a 190 lóerős, 3 literes V6-os dízel. Aki pedig nem szereti a dízeles ketyegést, vehet benzines Sprintert is, 1,8 literes, feltöltős változatot 156 lóerővel. Készül majd 3,5 literes V6-os benzines is, de azt Európában nem forgalmazza a gyártó.
A motorok és a gyár szerinti rendkívül kedvező fogyasztás és hosszú szervizintervallum mellett számos újdonság található meg a most bemutatott modellben, amely több, mint ezer különböző alapváltozatban kapható. Ehhez 14 ezer alkatrészt használnak fel a düsseldorfi gyárban, a kérhető extra felszerelések listája 600 tételt tartalmaz.
A korábbi modellek számos elsőként megjelenő, a közlekedés biztonságát is szolgáló újdonságokkal jöttek ki akkoriban. A vezetőoldali légzsák 2000-óta alapfelszerelés, 2002-ben megjelent a menetstabilizátor, 2006-ban pedig a jármű terhelési viszonyait is figyelembe vevő menetstabilizátor-rendszer. Az új Sprinter is sokféle asszisztens-rendszere közül néhány világújdonságnak számít a kis-áruszállítóknál.
A balesetek elkerülésében sokat segít az oldalszél-asszisztens (Crosswind Assist), amely alapfelszerelés, a követési távolságra figyelmeztető asszisztens (COLLISION PREVENTION ASSIST), a holttér- és távfény-asszisztens (Blind Spot Assist és Highbeam Assist) valamint a sávtartó asszisztens (Lane Keeping Assist). Ezek közül jó néhány a nagyobb járművekből, vagy a luxus-személyautókból már ismertek, ebben a kategóriában azonban még nem általánosan elterjedtek. Az új asszisztens-rendszerek logikusan összeállított alapcsomagokban kaphatók, igazodva a rendelt jármű felépítményéhez, hogy zárt fülkés, vagy nyitott platós-e, esetleg minibusz. Az ilyen járművet választók számára az is előnyt jelent, hogy Európában számos helyen elérhető szervizpontok segítik azok zökkenőmentes üzemeltetését.
(A cikk az AutóKözlekedés 2013. 11. számában jelent meg)