e-mobilitás
Rekordgyorsasággal építheti fel vadonatúj, kizárólag akkumulátoros elektromos autókat gyártó új kínai üzemét a Lexus, amely 2027-től kezdetben évi 100.000 új autó gyártásával nyitja majd meg kapuját. A Shanghaiban felépíteni tervezett ultra high tech üzem lesz a Lexus első gyártóüzeme Japánon és Észak-Amerikán kívül, emellett ez lesz a Toyota Csoport első olyan kínai gyára, amely nem helyi partnerrel életre hívott vegyesvállalat keretében (mint a FAW Toyota és a GAC Toyota), hanem a japán autógyártó 100%-os tulajdonában lesz (eddig csak egyetlen nem kínai autógyártónak volt ilyen üzeme Kínában). 2018 előtt ugyanis azoknak a külföldi autógyártóknak, amelyek Kínában akartak gyártóüzemet létesíteni, egy helyi céggel kellett partnerséget kötniük. A márkák azonban most már vegyesvállalat nélkül is beléphetnek a piacra.
A kínai piacot nem lehet figyelmen kívül hagyni
Kína immáron évek óta a világ elsőszámú újautópiaca, tavaly brutális mennyiségű, 31,4 millió új autó talált itt gazdára, amelynek nem kevesebb, mint 25%-a volt akkumulátoros elektromos, a trend pedig a következő években várhatóan folytatódik majd. A tavaly világszinten 52%-ban (Európában és Magyarországon 99%-ban) részben vagy teljesen elektromos autókat (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos) értékesítő Lexus 2030-ra Észak-Amerikában, Európában és Kínában, 2035 pedig az egész világon csak zéró emissziós (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) autókat értékesít majd, ennek pedig fontos mérföldköve lesz a vadonatúj, Shanghaiban megépülő Lexus üzem, amely a Toyota Csoport abbéli tervéhez is hozzájárul majd, hogy az évtized végére megduplázza helyi termelését.
A Lexus a Toyota Csoport akkumulátoros elektromos zászlóshajója lesz
A Lexus a Toyota Csoport zászlóshajója lesz az akkumulátoros elektromos értékesítések és az új akkumulátoros elektromos technológiák bemutatása tekintetében. A 2024-ben világszinten 851.214 új autó értékesítésével történelmi rekordot felállító Lexus 2030-ra világszinten csak akkumulátoros elektromos autókból 1 millió darab eladását tervezi. Ebben fontos szerepe lesz a kínai piacnak is, ahol a környezettudatos japán luxusautómárka 2024-ben 3%-al növelni tudta értékesítéseit, miközben a legtöbb nem kínai márka visszaesést könyvelhetett el.
Ultramodern létesítmény
A Lexus egyelőre nem pontosította, mely modellek gyártását kezdi majd meg az új üzemben (a Toyota Kína sajtóközleményében egy ott fejlesztett és gyártott modell kerül említésre, de iparági szakértők szerint a korábban bemutatott Lexus LF-ZC és LF-ZL koncepciók szériaváltozatai lehetnek a befutók. A két új modell alapja egy következő generációs EV-platform, amely gigacast moduláris első, középső és hátsó elemekkel rendelkezik. A szerkezetileg független első és hátsó részek használatával a Lexus képes lesz új és továbbfejlesztett akkumulátorok beépítésére, amikor azok elérhetővé válnak. Korábban a világ elsőszámú és egyben leginnovatívabb autógyártójaként high tech, robotizált üzemeiről is ismert Toyota Csoport bejelentette, hogy a jövőben teljesen átalakítja a gyártási folyamatait, amelynek nem csupán a gigacasting képezi majd a részét, hanem az is, hogy a most ismert gyártósorokat felválthatja majd az a koncepció, ahol a félkész autók önvezető módon váltanak majd helyet egy-egy munkaállomás között. Ennek megfelelően a zöldmezős beruházás keretében most Shaghaiban létesülő üzem a vállalat (egyik) legmodernebb, ultra-high tech gyártólétesítménye lehet. Az első híradások szerint egyébiránt az üzem 1000 új munkahelyet teremt majd.