elektromos autózás

Megcsappant az érdeklődés a villanyautók iránt

2023.08.06.

Vészjósló hangok lengik be jelenleg az autóipart. Miközben a legtöbb gyártó feltett mindent a villanyos átállásra, az érdeklődés mégsem nő olyan ütemben az elektromos autók iránt, mint várták.

Kijöttek a legfrissebb negyedéves kimutatások, és az autógyártók egyre jobban aggódnak – ki hangosabban, ki csendesebben – , hogy a 2035-re tervezett 100%-os villanyos átállás egyre inkább veszélybe kerül. 2023 első hat hónapjában 32,7%-kal több, 37 719 darab elektromos autót regisztráltak Európában, mint 2022 hasonló időszakában. Ami elsőre jól hangzik, viszont, ha hozzávesszük, hogy épp most jött ki az ipar a beszállítói krízisből és a félönvezető-hiányból, akkor ez a szám nem váratlanul magas. Az új autó eladások 18,4%-kal növekedtek, ugyanakkor ezen belül a villanyautók aránya már korántsem olyan nagy ütemben növekszik, mint korábban.

Amíg 2019-ben a piac 0,9%-kát tették ki az elektromos autó eladások, addig 2020-ra ez a szám már 4,4%-ra, 2021-ben 7,2%-ra, 2022-re pedig 14,4%-ra ugrott. Idén ez a szám 16,1%-on csücsül, és úgy tűnik, hogy nem is nagyon mozdul onnan, pedig, ha az előzetesen prognosztizált terv szerint növekedne az elektromos autók részesedése, jövőre már a 22%-ot is el kellene érnie, hogy 2035-re meg legyen az áhított 100%. Hogy mitől lassultak le az elektromos autó eladások? Ennek rengeteg oka lehet. Beszédes adat, hogy a privát villanyautó eladások 20%-kal csökkentek tavalyhoz képest, és most már az elektromos autó eladások kevesebb, mint felét teszik ki.

Példaként egy Volkswagen ID.5 eladásainak csak a 13%-a jött magánszemélyektől, míg a Tesla Model Y esetében 21% ez az arány. A Ford Mustang Mach-E büszke lehet a maga 41%-os privát vásárlói arányával. Ezzel párhuzamosan az Auto Trader szerint az előző évhez hasonlítva 65%-kal kevesebb ügyfélérdeklődés érkezett az elektromos autókkal kapcsolatban: ez a szám most már csak 9%. Egyes gyártók újabb politikai beavatkozásban bíznak, hogy vonzóbbá tegyék a villanyautózást, míg mások olyan drasztikus leárazásba kezdenek, amivel veszteségesen értékesítik az autóikat.

Ugyanakkor be kell látni, hogy a korai évek ugrásszerű növekedéséből kár volt messze menő következtetéseket levonni. Manapság egyre kevesebb kormányzati segítségre lehet számítani az elektromos autókkal kapcsolatban, ahogy az olyan előnyök, mint az ingyenes parkolás is egyre inkább veszélybe kerül. Túl vagyunk egy világjárványon és egy nagyhatalom háborúba kezdett, ezért az inflációnak köszönhetően durván megugrottak a köztéri töltőárak, az otthoni áramdíjról nem is beszélve. Noha átszámítva még így is gazdaságosabb egy villanyautó üzemeltetése, ez az előny egyre csak zsugorodik a hagyományos autókhoz viszonyítva.

Az is jól látszik, hogy az elektromos autók árrése a hagyományos, belsőégésű motoros autókhoz képest nem csökken olyan ütemben, mint az előre jelezték, ezért a lakhatási válság közepette nem mindenki engedheti meg magának a túlárazott elektromos autókat, még akkor sem, ha egyébként az életkörülményeihez jobban passzolna. Ahogy nem látni érdemi fejlődés a köztéri töltési körülményekben sem. Továbbra is kevés a töltő, a töltési kapacitás lassú. Az is egyre jobban megmutatkozik, hogy a villanyautó nem megoldás mindenkinek, minden helyzetre. A vállalkozó szellemű, korai vásárlók, vagy, ahogy az angol sajtó nevezi őket, „early adopters”, már bevásároltak, míg mások életkörülményeibe egyszerűen beilleszthetetlen egy hosszú töltési időre kényszerítő elektromos autó.

Ugyanakkor az Autocar Business jelentése szerint hiába ért mindenki egyet, hogy a villanyautókat újra vonzóbbá kell tenni valamilyen beavatkozásokkal, az autóipari szereplők mégsem hisznek a média által harsogott kijelentésben, hogy a 2035-re tervezett belsőégésű motoros tilalmat tovább kellene tolni. „Az ipar milliárdokat fektetett új termékekbe és a jobb teljesítménybe. Most el is akarják adni azokat az elektromos autókat. Nem 2030-ban, pláne nem annál is később, hanem most. Fontos, hogy megmaradjon egy stabil időpont, amíg az átállásnak meg kell történnie, és amihez mindenki tartani tudja magát. Ha megmarad a 2035-ös tilalom időpontja, akkor a befektetők is magabiztosabbak lehetnek, ezáltal az ipar gördülényekebben fejlődhet a kijelölt irányba.”

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..