Waymo

Megbírságolta volna a robotaxit, de nem ült benne senki

2024.08.13.

Az autós szaksajtóban ma már slágertéma a robotaxikkal történő incidensek és abszurd esetek boncolgatása, és ebbe a tárgykörbe visz némi színt és dilemmát az a kérdés, hogyan lehet megbüntetni egy szabálytalankodó önvezető járművet?

A kérdés ama eset után vetődött fel, hogy az arizonai Phoenixben egy rendőr megállított egy Waymo robotaxit, amely kanyarban átment az elválasztó vonalon a szembejövő forgalom sávjába. Egy ilyen szabálytalanságnak súlyos következményei lehetnek, érthető hát, hogy a rendőrség nem hagyta szó nélkül a történteket, és megakadályozta a jármű továbbhaladását.

A phoenixi rendőrkapitányság térfigyelő kamerái rögzítették a felvételt, amelyen a rendőr odamegy a szabálytalankodó autonóm Jaguar I-Pace-hoz – ilyet is használ a Waymo robotaxinak - , de, minő meglepetés, nem talált senkit se a volán mögött. A maga nemében egyedülálló problémával szembesült, mert sofőr hiányában nem tudta kiszabni a bírságot.

De mi történt ezután? A rendőr feltalálta magát: a felvételen is látható, amint a robotaxi fedélzeti távközlési rendszerén keresztül felveszi a kapcsolatot a Waymo vezetőtámogató kezelőjével, és elmagyarázza a veszélyes helyzetet, amelyet az autó okozott. Leírta, hogy a Waymo hogyan hajtott át a szembejövő sávba egy építési övezetben, majd tovább haladt a kereszteződésen.

Waymo eleinte nem kommentálta az incidenst, majd közleményt adott ki, amelyben azt állította, hogy az önvezető autót az egymásnak ellentmondó építési táblák zavarták össze, és emiatt körülbelül 30 másodpercig nem haladt a saját sávjában.   

A jelentés megemlít egy másik phoenixi esetet is, amikor a Waymo szabálytalanul „kacsázott” az úton, mintha egy részeg sofőr vezette volna. A Waymóra mindenesetre mostanság rájár a rúd. Az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) vizsgálatot indított a vállalat ötödik generációs autonóm vezetési rendszerének (ADS) hatékonysága ügyében, mert robotautói kéttucatnyi incidenst okoztak az Egyesült Államokban.

A kaliforniai székhelyű Waymo, amely a Google robotautó-programjából nőtte ki magát, számos egyesült államokbeli nagyvárosban helyezett fogalomban robotaxikat, és csak egyike azon maroknyi fejlesztő cégnek, amelyek azzal próbálkoznak, hogy meghonosítsák az autonóm taxizást.  A versenytársak közé tartozik a General Motors leányvállalata, a Cruise és az Amazon által megvásárolt Zoox.

Az önvezető autókkal történt esetek számtalan kérdéseket felvetnek, például azt is, hogy a jelenlegi, „emberi” járművezetők számára kialakított közlekedési szabályoknak figyelembe kell-e venniük az autonóm járművek képességeit? Másrészt ki kell-e dolgozni egy olyan rendszert, amely felelősségre tudja vonja a vállalatokat az általuk alkalmazott vezető nélküli autók veszélyes közlekedése esetében?

Az autonóm autók rohamos tengerentúli elterjedése miatt ezekre a kérdésekre előbb-utóbb választ kell adni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....
2025.01.12
Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló....
2025.01.12
Tavaly közlekedett a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással, amit összesen csaknem 1 millió utas....
2025.01.12
A Felsőszentiván-dűlői vasúti átjárónál van szükség tűzoltói beavatkozásra – írta a....
2025.01.12
Az Árpád úton, az Újpest-központ metrómegálló közelében karambolozott két autó – jelentette az....
2025.01.12
Fázós sofőröknek hoztunk pár tippet Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, hogyan lehet....
2025.01.12
A bajor prémiumgyártó mintegy negyven év után cseréli le régi aeroakusztikai szélcsatornáját. ..
2025.01.12
A világ legjobb női autóját minden évben megszavazó WWCOTY (Women's Worldwide Car of the Year)....
2025.01.12
A BYD szédületes tempót diktál Brazíliában, tavaly megnégyszerezte az eladásait, és ezzel a dél-....
2025.01.11
Téli izgalom a jégen: a Lamborghini Esperienza Neve debütált Belső-Mongóliában. A Revuelto, a....