Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A téli autózás egyik kellemetlen velejárója, hogy indulás előtt a hideg kocsiba száll be a sofőr, illetve az utasok, és hosszú perceken át dideregve ülnek az utastérben. Hiába vannak modern fűtési rendszerek, idő kell ahhoz, mire az autó belseje felmelegszik, és kellemes hőmérsékletben utazhatunk. De hogyan lehet a leggyorsabban felmelegíteni télen az utasteret? Íme néhány jó tanács.
Ne helyben várd a meleget!
A mai modern autóknak már nem kell sokat melegedniük indulás előtt, viszont a megfelelő hőmérsékletet sokkal gyorsabban elérik, ha mozgásban vannak. Vagyis minél hamarabb elindulunk, annál hamarabb kezd el igazán dolgozni a motor, és így hamarabb kezd el hőt termelni, ami aztán az utasteret is felfűti.
Használd a klímát!
Ha van az autóban automata klímaberendezés, akkor kényelmes és egyszerű megoldás, hogy beállítod a rendszert a megfelelő hőmérsékletre, így az autó belseje ugyanolyan gyorsan felmelegszik, mintha maximumra tekernéd. Ugyanúgy működik, mint a lakásokban lévő otthoni termosztát. A rendszer érzékeli az utastérbe fújt levegő hőmérsékletét, és amint a levegő elég meleg, növeli a ventilátor teljesítményét.
Ez sokkal jobb megoldás, mint ha feltekerjük a hőmérsékletet és maximumra állítjuk a ventilátort; ezzel csak azt érjük el, hogy eleinte az utasokra sok hideg levegő áramlik. Ráadásul amíg nem üzemmeleg a motor, azért sem ajánlott legmagasabb fokozaton pörgetni a ventilátort, mert a motortól vonja el hőt. Az automata légkondik kiküszöbölik ezt a problémát, manuális klímánál pedig érdemes eleinte alacsonyabb fokozatra állítani a légáramot.
Jó tudni, hogy amikor odakint hideg van, a klímakompresszor kikapcsol, még ha égve is marad a lámpa a műszerfalon. Ezért érdemes bekapcsolva hagyni, és egyszerűen elfedkezni róla. Hideg időben a légkondicionálónak nem kell nagyon dolgoznia, így nem terheli a motort, és nem is fogyaszt sok üzemanyagot.
Tüntesd el a párát!
A legtöbb ember számára a klímaberendezés a hideg levegőt jelenti, ezért csak nyáron kapcsolják be. Pedig a klíma gombja az autóban valójában a légkondicionáló kompresszorát vezérli, ami alacsony hőmérsékletnél a levegő páramentesítését is elvégzi. Ez azért nagyon fontos, mert segít megszüntetni, illetve megelőzni az ablakok párásodását.
Logikusnak tűnhet a belső keringtetést bekapcsolni, hogy megőrizzük az utastér meleg levegőjét, de ahhoz, hogy ne párásodjanak be az ablakok, friss levegőre van szükség. Az utasok által kilélegzett levegő nedvességet tartalmaz, minél több ember van a kocsiban, annál nagyobb a kockázat, hogy megjelenik a pára az üvegfelületeken.
Ingyen meleg
Sokan nyáron nem használják a klímaberendezést – vagy csak végső esetben –, mert így szeretnének üzemanyagot és pénzt spórolni. Pedig a nyári hűtéssel ellentétben télen a fűtés „ingyen van” a kocsiban (ha nem elektromos autóról, hanem belső égésű benzin- vagy dízelmotoros járműről van szó). Az utastér felmelegítéséhez használt hőt ugyanis a motor termeli, és ha ezt a meleget nem használjuk, akkor a hűtőrendszeren keresztül távozik.
Kell-e melegíteni a motort indulás előtt?
Amikor télen hidegre fordul az idő, mindig előkerül a kérdés: szükséges-e kicsit bemelegíteni az autó motorját elindulás előtt? Az egész dilemma azért alakult ki, mert a hidegben a motorolaj sűrűbb, több idő, mire a szükséges olajnyomás kialakul, és az is lényeges, hogy milyen hamar jut el mindenen alkatrészhez az olaj, hogy megfelelő kenést biztosítson, és megelőzze a kopást.
Mivel a modern motorolajok kenőképessége hidegen is jó, és a mai motorokban az olajnyomás is nagyjából fél perc felépül, nem indokolt perceken keresztül álló helyzetben járatni a kocsit indulás előtt.
Ugyanakkor az első kilométereken érdemes kíméletesen vezetni, amíg a motor és a motorolaj eléri az optimális, üzemi hőmérsékletet, bemelegszik. Ilyenkor ajánlott kerülni a hirtelen gyorsítást, valamint az alacsony fordulatszámon történő erős terhelést, így az autót és környezetet is kíméljük, mert kevesebb a károsanyag-kibocsátás. Nem véletlen, hogy egyes országokban komoly bírsággal sújtják azt, aki álló helyzetben indokolatlanul sokáig járatja fölöslegesen az autó motorját.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!