felmérés

Magyar Suzuki kutatás: önnek vannak gondjai a parkolással?

2024.03.28.

Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább ezeken agyalunk a legtöbbet parkoláskor. Parkolni orral előre, merőlegesen vagy halszálkában szeretünk, de frusztrál minket, ha a másik autós nem hagy elég helyet a manőverhez. Jó hír viszont, hogy a sofőrök nagy része egyáltalán nem stresszel, annak ellenére, hogy 10-ből 9 embert nyomasztottak már parkolás közben – ez derül ki a Magyar Suzuki hazai autósok körében végzett kutatásából[1].



[1] A Magyar Suzuki kutatása 2024. 02.12-02.18. között zajlott le a Typeform felületén keresztül. A kutatás a parkolási preferenciákra és painpontokra terjedt ki. Összesen 672-en adtak választ a kérdésekre.

 

Ugyanannyira támaszkodunk az oktatóra, mint az ismerősök tanácsaira

Fotó: Suzuki

10-ből 5-en úgy érzik, hogy a forgalmi vizsgára történő felkészülés során, illetve azt követően, plusz órákon már megszerezték a parkoláshoz szükséges rutint az oktatójuktól; ugyanennyien vannak viszont azok is, akik úgy gondolják, egyedül, vagy a környezetük tippjeinek segítségével még rá kellett segíteni ezekre a készségekre.

10-ből 4 vezető azt állítja, mindegy neki, hogy hova parkol. Ha viszont kialakul preferencia, akkor egyértelműen az orral előre történő merőleges, illetve a halszálkában történő parkolást (38%) részesítjük előnyben.

A legtöbben nem stresszelnek parkoláskor

10-ből 7-en – saját bevallásuk szerint – nem stresszelnek parkoláskor, mert megvan a kellő rutinjuk (66%), vagy a vezetéstámogató rendszerre támaszkodnak (5%).

A többség számára mégis vannak azért zavaró tényezők (75%). Leginkább azon agyalunk, nehogy kárt tegyünk a saját autónkban, vagy más járművében (25%). Tartunk attól, hogy a forgalom többi résztvevője esetleg akadályoztat bennünket (23%). 10 százalékunk izgul amiatt is, hogy fizetős, vagy ingyenes parkolóhelyet sikerül-e végül találnia, 9 százalékunk pedig azon, hogy túl sok időt veszít a szabad hely megtalálásával. 8 százalékunk azért frusztrálja magát, hogy a vezetési rutinjával nem tud minden helyre biztonsággal bemanőverezni, ezért el kell mennie szabad helyek mellett. Minden negyedik válaszadó viszont semmitől sem zavartatja magát.

Érdekesség, hogy a férfiakat jobban foglalkoztatja, hogy fizetős, vagy ingyenes parkolóhelyet találnak-e, mint a nőket (férfi: 15%, nő: 5%), és az időveszteség is jelentősebb tényező náluk (férfi: 11% nő: 7%). A nők viszont többet aggódnak azon, hogy kárt tesznek egy járműben (32%), illetve jobban frusztrálja őket a forgalom többi résztvevőjének attitűdje (28%).

Hogyan segíti, illetve akadályozza a többi autós a parkolásunkat?

Nincs egységes álláspont abban, hogy a többi autós hogyan tudja támogatni, illetve hátráltatni az éppen parkoló vezetőket, ez sok esetben egyéni preferencia kérdése. Egyértelműen segítségnek érezzük viszont, ha elegendő teret hagynak számunkra a manőverezéshez (50%), a leginkább akadályozó tényezőt pedig abban látjuk, ha ezt nem teszik meg (50%). A dudaszóval, minősítő gesztusokat történő motiválást a gyorsabb manőverezésre (25%) szintén akadályozó tényezőnek tartjuk a parkolásunk során, azt viszont kevéssé vesszük fel, ha a járókelők szoros figyelemmel kísérik a parkolásunkat (3%). A gyalogosok közreműködését 98 százalékunk egyáltalán nem igényli és nem értékeli. Vegyesen ítéljük meg viszont azt, hogy az autósok tovább haladnak, vagy megállnak mögöttünk miközben parkolunk.

A forgalom résztvevőjeként ezeket a parkolási viselkedésformákat tarjuk a legidegesítőbbnek

A válaszadókat is zavarja azonban néhány dolog az éppen parkolási manővert végző autósokban pl.: amikor nem használják a tükröket, és adott esetben tolatással kell menekülniük előlük (33%), ha az éppen parkoló autó nem hagy elég helyet a tovább haladásra (23%), vagy elhagyja az irányjelzőt, illetve túlóvatoskodja a manővert (22%-22%).

Nyomasztanak bennünket, de mi nem tesszük ezt mással?

10-ből 9 embert nyomasztottak már parkoláskor. Viszont csak a válaszadók fele érzi úgy, hogy ő maga tett már ilyet, ami arra enged következtetni, hogy a saját viselkedésünkkel szemben parkoláskor is megengedőbbek vagyunk, mint másokéval.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....