autópiac

Magyar autóárak anno, pengőben, forintban 1. rész

2023.06.04.

A legendás „Havi kétszáz pengő fixszel” sláger egy rímbe szedett kortörténet, ahogy a korabeli prospektusok autóárai is.

A Guttmann J. és Társa Rákóczi úti üzletében egy divatöltöny 40 pengőre került, a viharkabátért 18 pengőt, egy selyemingért 8 pengőt kellett fizetni. De kit érdekelnek a ruhák, ha pengőért autókat is lehet kapni. Például korszerű DKW-t, amit a Lehel utcában működő Majláth cég így hirdetett: „Szinte hihetetlen, hogy ez a kis hengerűrtartalmú mótor nagy teljesítménye következtében 80-90 km sebességgel képes 4-5 személyt, megfelelő poggyásszal együtt röpíteni, 6-7 liter fogyasztás mellett.”

A 3,9 méter hosszú és 670 kilós modell az 1936-os Auto-Union katalógus szerint „A gazdaságos és kényelmes kétajtós csukott kiskocsi nyújtja az összes DKW-Front modell tágasságát és kényelmét, ami elsősorban a hosszú, 2,61 méteres tengelytávjának köszönhető. A külön-külön állítható első ülések, előrehajtható támlákkal, igen kényelmesek, s párnázatuk kitűnő. Különösen gazdaságos 600 ccm-es mótor.” (Akkoriban a motor szót hosszú első ó-val írták. A szerkesztő megjegyzése).

„Kiállítása: Beépített elektromos irányjelzők- Elektromos ablaktörlő – Sebességmérő kilométerszámlálóval – Szerelékfal-lámpa – Tartalékbenzincsap - Visszanéző tükör – Beugró férőhely a szerelékfalon - Oldaltáska – 4,00-19 méretű pneuk -.”

Mindez 3980 pengőért. Aki 18 lóerősnél nagyobb -700 köbcentis - és 20 lóerős teljesítményű motort akart, annak már 4350 pengőt kell fizetni, a nyitható tetejű Cabrio Meister ára pedig 4800 pengő volt.

A DKW-Front hirdetésének fontos része az 50 ezer kilométeres és 2 évi garancia, amivel „Másfélszer körbeutazhatja a földet”.

Egy népszerű külföldi távolságra részletes tájékoztatást ad a prospektus: „Ha az autón négyen utazunk, a költségek négyfelé oszlanak. Vegyük például a Budapest-Bécs utat, az üzemköltség 7,83 Pengő, a nemzetközi útigazolvány ( mely egyévi korlátlan határátlépésre szól) 10 Pengő – ehhez vegyünk még 8 Pengőt egyéb kiadásra (vám stb.). Ez összesen 25,83 Pengő. Egy személyre tehát nem egészen 6,5 Pengő esik, a harmadosztályú vasútjegy 24,5 Pengő árával szemben. Egy útnál ez összesen 72 Pengő megtakarítás az autó 17,83 Pengő teljes üzem- és mellékköltségeivel szemben.

Részlet Szántó Gyula 1936-os slágeréből, mely Balogh Béla Havi 200 fix című filmjében is szólt:

„Havi kétszáz pengő fixszel ma egy ember könnyen viccel.

Havi kétszáz pengő fixszel feleségül venném önt.

Mert a jólét az nem kényszer, nekem nem kell ház és ékszer,

vacsoráznom sem kell kétszer, sose voltam én úgy fönt.

Havi kétszáz fix, csak ennyi az egész, havi kétszáz fix, s a boldogságunk kész.”

Egy kis számolás szerint akkoriban egy jól fizető állás havi kétszáz pengőjéből nagyjából húsz hónap alatt lehetett megvenni a korszak népszerű családi modelljét, például egy DKW-Frontot.

„Miért kétütemű?” kérdezi, majd így magyarázza az egyszerű konstrukciót a DKW magyarországi képviselete: „Minden gépi szerkezet kopásnak, elállítódásnak stb. van kitéve. Ha ez igaz, akkor az is, hogy minél több alkatrészből áll valamely gép, annál több alkalom nyílik annak meghibásodására. A kétütemű mótor – kéthengeres megoldásban – mindössze 5 mozgó alkatrészből áll, szemben egy hasonló munkaimpulzusokkal dolgozó négyütemű 40 alkatrészével!.Ez azonban nemcsak a csekélyebb üzemzavar-lehetőséget jelenti, hanem jelenti egyúttal a kevesebb ápolási, karbantartási szükséget és jelenti a használat folytán minden gépnél szükségszerűleg bekövetkező alkatrész-pótlás vagy javítás jelentékeny tételét, úgy darabszám, mint ráfordított pénzösszeg tekintetében!”

Újdonság volt és az utasok kényelmét szolgálta az elsőkerék-hajtás, amire a Front név is utal.

A DKW valóban olcsónak számított a magyar piacon, de a hazai járműpark akkori legnépszerűbb márkája a Fiat volt. 1936-ban az olasz személyautóknak 30 százalékos részesedése volt a 13 987 darabos hazai személyautóparkban.

A legkeresettebb modell a Balilla, melyet a budapesti Aréna úti központ mellett 14 vidéki kereskedésben és szervizben, többek között Keszthelyen, Nagykanizsán és Szombathelyen is értékesítettek, javították.

Az orrmotoros, hátsókerék-hajtású Fiat 4 hengeres, négyütemű 1000 köbcentis, 32 lóerős teljesítményű motorja már négyfokozatú sebességváltót kapott, a legolcsóbb négyszemélyes változata, a Berline 5400 Pengőbe került, évi adója 60 Pengő volt. A kétszemélyes csukott áruszállító változatért 5900 Pengőt kellett fizetni.

Az 1,5 literes, 43 lóerős teljesítményű négyüléses Torpedo listaára 6400 Pengőről indult, a Cabriokért 10 ezer Pengőt kellett fizetni, ezek sebessége 115 km/óra volt, fogyasztásukat 13 literre jegyezte a gyártó.

Folytatjuk!

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....