Teszt

Letérdel, felpúposodik – Scania L 280 B4x2NB menetpróba

2019.07.02.

Teherautóban a távolsági fuvarozó kamion az utak királya – de melyik a városé? Egyik sem, inkább a város szolgáiról beszélhetünk, áruterítőkről, szemétgyűjtőkről, amelyek nélkülözhetetlen munkát végeznek, de méretükkel, meg-megállásukkal zavaró tényezők is. Hátrányaikat speciális típusok mérséklik, mint a most kipróbált Scania L 280.

Ekkora behemóttal utcákban mozogni, üzletekhez rakodásra beállni, napjában százszor be- és kiugrálni, két fuvar között adminisztrációt intézni, címekre navigálni minden, csak nem egyszerű. Stresszes, nagyon nehéz, felelősségteljes munka. Ez a Scania azonban annyi terhet vesz le a pilóta válláról, amennyit csak lehet.

Az egész a beszállással kezdődik. Egyetlen lépcsőfok vezet az alacsonypadlós (517 mm) fülkébe, s az a lépcső is olyan széles és csúszásmentes, hogy kapaszkodás nélkül járható. Eszembe juttatja az ellenpéldát, a nemzetközi útvonalakra való Renault Magnumot: az a vicc járja, hogy honnan ismerni meg egy ilyen kamion vámpapírjait? A sofőr fogsor-nyomáról, mert a fülkébe felkapaszkodva két kézzel csimpaszkodhat a kapaszkodókba, az iratokra kénytelen ráharapni. Az L 280-ba nekifutásból be lehetne pattanni, átszaladni a fülkén, majd túloldalt kiugrani. Annál is inkább, mert gombnyomásra 80 milliméterrel leereszkedik a jármű, „letérdel” a gazdája előtt.

E fülkének további előnye, hogy könnyen át lehet lépni a túloldalára, ki lehet szállni a járdára, nem kell a forgalom felé ajtót nyitni, nincs elütés-veszély. Próbakocsim kétüléses volt, de van három kísérőüléses kivitel is, például kukásautónak, vagy kisebb munkabrigád elhelyezésére. Belmagasságból háromféle választható, ezé a legalacsonyabb volt, de 182 centimmel majdnem fel tudtam egyenesedni benne. És még egy fontos részlet: akármennyi tükörből lehet látni a jármű közvetlen környezetét, jobbra beforduláskor aranyat ér az ajtó alsó részében a fixen beépített üvegű ablak: észrevehetővé tesz kerékpárost, gyalogost, akadályt.

Ha már benn ülök, induljunk el! Gombnyomásra indul az öthengeres, 9,3 literes, 280 lóerős motor, de hangját nemigen hallani, csak halk mormogás jut fel a vezetőtérbe. Három pedál van, de a kuplungot csak centizéskor kellhet használni, különben a háromféle menetprogramos (Economy, Standard, Power) robotváltó kapcsolgatja automatikusan a 12 fokozatot, a jobboldali kormánykarnak engedelmeskedve (előre- és hátramenet, üres és rögzítő állás). A motorfék olyan erős (190 kW), hogy alig kell odalépni a fékpedálra. A rögzítőfék elektropneumatikus, elindulási megtartó funkcióval. A személyautókhoz hasonlóan a volánról kezelhető a telefon, a rádió és a sebességrögzítő. Megvannak a vezetőtámogató asszisztensek is. A direkt érzést adó kormányművel, a jól érzékelhető fékkel és az útállapotokat mindig érzékeltető, de sosem rázó futóművel igazán kellemes a vezetés – ismét megerősítve nézetemet, hogy egy modern teherautó bizonyos értelemben jobb luxuskocsi megannyi prémiumautónál, hiszen hol van azokban ennyi férőhely, kézre eső tároló a holminak? A klíma, a navigációs készülék, a rádió és az internetes kapcsolat legalább olyan jó itt is. Én bizony inkább ezzel járnék, mintsem az igazgató sofőrje legyek egy luxusverdában!

Egy kis autópálya, egy kis országút, meg is érkeztünk a logisztikai raktárhoz, felpakolni. És most jön elő a jármű egy újabb ragyogó képessége. Attól függően, hogy milyen magas, illetve alacsony kapun kell áthajtani, vagy raktárba beállni, változtatni lehet a dobozos felépítmény magasságát. Lenyitom a 2000 kilogramm teherbírású emelőhátfalat, és gombnyomásomra emelkedni kezd a felépítmény felső része, a jármű magassága 280 és 340 centiméter között változtatható, és a falra festett skála mutatja, hol tartunk éppen. Így mindig a lehető legjobban ki lehet használni a raktérfogatot. A teherbírás 6,8 tonna, a jármű össztömege, műterheléssel, a maximális 17,8 tonna volt a menetpróbán.

Persze minden fuvarozó profi azt kérdezné most, hogy mennyit fogyasztott a Scania? Egész pontosan meg tudom mondani, mert a teszt kedvéért pontos mérőberendezést szerelt be a gyár, külön monitorral a vezetőfülkében. Eszerint 31 kilométert tettünk meg, 42 km/órás átlagsebességgel, 7,8 liter gázolajat elégetve, a fogyasztás tehát 25,4 liter/100 kilométer volt. Alig kétszerese egy komolyabb személyautóénak…

Egy ilyen „tiszta” és halk gépkocsi, amely minden lehető módon segít elkerülni a baleseteket, szívesen látott résztvevője a városi forgalomnak, de középtávú áruterítő fuvarokban is gazdaságos, nyereségtermelő munkaeszköz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.13
A HangZóna mai vendége Vágvölgyi Zoltán, a Salgótarjáni Civilekért Közhasznú Alapítvány közlekedési....
2025.03.13
A Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózattal együttműködve ....
2025.03.13
MG 4 alapokon, kompakt crossover méretekkel, a briteknél 15 millió alá árazva közelít felénk az....
2025.03.13
Székesfehérvár közelében végeznek műszaki mentést a tűzoltók, akik több embert kiemelnek a járműből....
2025.03.13
A Chery egyik Európába is exportált márkája tavaly berobbant a magyar piacra. Az Omoda 2024-ben pár....
2025.03.13
Ha csak 70 éves kor felett lenne szükség orvosi igazolásra Szlovákiában a jogosítvány megtartásához....
2025.03.13
A Volkswagen Haszonjárművek a 75 éves Bullit ünnepli. Ez Európa legrégebben gyártott haszonjárműve....
2025.03.13
Az elmúlt napokban fokozatosan 3-4 centtel csökkenni kezdett az üzemanyag ára. A szakértők szerint....
2025.03.13
Magyarország két meghatározó nagyvállalata második alkalommal hirdeti meg a Bosch×Richter Ipari....
2025.03.13
  Fokozott teljesítménnyel, gyorsabb töltéssel és nagyobb hatótávolsággal újul meg a Toyota bZ4X,....