Hyundai Santa Fe PHEV teszt
Úristen, emlékszünk még az ezredfordulós, első generációs Santa Fére? Azon kívül, hogy nagy és olcsó volt, semmi jót nem lehetett elmondani arról az otromba kinézetű, korai városi terepjáróról. Azóta persze sokat változott, néha egész beletalált a kor ízlésébe a dél-koreai márka kínálatának legnagyobb SUV-ja, de az ötödik generációval húztak egy váratlant, és egy pillanat alatt küldték nyugdíjba az összes eddigi Santa Fét. Nem a korhoz, hanem rögtön a jövőhöz igazították ezzel a retrofuturisztikus tank külsővel, amiről előbb jut eszedbe a Land Rover Defender, mint versenytárs, mint a Peugeot 5008.
Nálam ráadásul a luxus Calligraphy csomaggal szerelt változat járt, matt barna külsővel. Teljesen beteg, de így ütött igazán. A párom mondta ki először: olyan hangulatot áraszt, ami Dubajban is elmenne, sötétített ablakokkal. Nem lenne elveszve a Land Cruiserek és Pathfinderek között, amik hasonló szögletes, terepes formavilágot visznek kívül-belül, és amiknek hasonlóan széles lehet a középkonzolja is – két vezeték nélküli telefontöltő is elfér egymás mellett. Ez már az a méretű kabin, amiben elveszik még a hajlított infotainment kijelző és a digitális visszapillantó tükör is, miközben a harmadik üléssorban is akkora láb és fejtér van, ami felnőttként is élhető, ráadásul ide is jut külön szellőző, pohártartó, stb. Oldalanként két pohártartó jut a hátsó ajtókra, a C-oszlopon pedig kinyitható kapaszkodó van, hogy felérd a tetejét. Átmegy a hangulat? Akkor folytatom.
Volt egy pillanat, amikor bent ült az egész családom, és minden olyan végtelenül nyugodt volt. Egy havas erdőben álltunk, ahova hangtalanul, EV módban suhantunk be. A féléves kislányom mélyen aludt, miután a teljesen digitális klímapanelen beállítottam neki a tökéletes hőmérsékletet hátra. A kabin kizárta a külvilág minden zaját, a babacumik már az ultraibolya kesztyűtartóban sterilizálódtak, az ablak rolókat felhajtottuk, az anyósülést a rajta lévő gombokkal már előre toltam, hogy teljesen kinyújthassa a lábát a párom, a szarvasbőr tetőkárpitot már harmadszor simítottam végig, mert jól esett, a bőrülések pedig kellemes illatot árasztottak magukból. Már csak az maradt, hogy hátra döntsem a nappa bőrrel fedett relax vezető ülést és felnyissam a hatalmas lábtartót, a Bose hangrendszeren pedig kiválasszak egy megfelelő hangulatot.
Vajon át lehet adni ezt az érzést betűkkel? Erről szól igazán a Hyundai mostani életérzése. Erről az utópisztikus, jóléti, ázsiaian barátságos, alázatos komfort életről, amit a Santa Fe áraszt magából. Amiben jobb lenni, mint otthon. Ebbe rondít bele némileg a még mindig túl egyszerű hajtáslánc. Ugyanazt a bárdolatlan hangzású, 1,6 literes, turbós, négyhengeres, 160 lóerős benzinmotort cipeli a Santa Fe, mint a kínálat nagy része. A villanymotorral párosítva 253 lóerő a rendszerteljesítmény, de a 9,3 másodperces gyorsulás (és pláne a hangzás), még mindig nem passzol a fejemben ehhez a hangulathoz és külsőhöz. Ami viszont mindenképp dicséretes, hogy a 6-fokozatú automata észrevétlenül, akadás nélkül teszi a dolgát.
Illetve ott a fogyasztása. Tisztán elektromosan szinte lehetetlen hajtani, mert mindig elkezd visszatermelni, a nagy téli hidegben pedig gyakran indította be kis időre a benzinmotort is, de végül 50 kilométert mentünk el közösen a 13,4 kWh-s akksiról. Végül a nagy tesztátlag 7,3 liter/100 km lett a visszatankolás előtt, ami egy ekkora kaszni mellett végtelenül jó érték, még akkor is, ha ebben benne van a villanyos 50 km is. Volt nagy hó, volt nálam összkerék is, hiszen a plug-in hibrid változat csak így érhető el, de a Santa Fe összkerékhajtása nem a mókáról szól. Nem szabad elfelejteni, hogy ez egy 4830 mm hosszú, 2090 kg tömegű batár, ami minden, csak nem kicsi. Mellette állva mégis befogadható méretű, akár városban is élhető autó érzetét kelti, olyan ügyesen játszottak a tető vonalaival. Hát még a farral, ami nem, hogy kifelé, de még befelé hajlik. Egészen lenyűgöző formai játékokat lehet rajta felfedezni.
Üres mezőben játszik a Santa Fe. Ügyesen lőtték be méretben, tudásban és minőségben a prémium és hagyományos gyártók közé. Utóbbiaknál nagyobb és jobban felszerelt, a prémiumok építési minőségét viszont még nem éri el, ahogy hajtáslánc tekintetében is van hova fejlődnie. Egyébként ára is pontosan ezt tükrözi, ha kicsit feltúrjuk a három üléssoros plug-in hibridek piacát. Jelenlegi árlistája szerint 24,2 millióról indít a sima hibrid Santa Fe, míg a PHEV már 25,9 millió forint. Jár hozzá az 5 év kilométer-korlátozás nélküli garancia, a harmadik üléssor pedig semmiféle felárat nem jelent.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!