e-motorok
Szerző: Heimer György
Ennek magyarázata abban rejlik, hogy az ázsiai óriásországban, csakúgy, mint sokhelyütt Távol-Keleten már hagyományszámba menően fő közlekedési eszköz a motorkerékpár. Kínában több mint 300 millió ilyen motorizált kétkerekű szaladgál az utakon, 2018-évi adatok szerint a világon eladott 40 millió motor 90 százaléka ott talál vevőre, s abból az értékesítések mintegy 10 százaléka elektromos hajtású – tűnik ki a Wired magazin írásából.
Fotó: KSR Motor Magyarország
Az e-motorpiacok globális forgalmát a vizsgált 2018-as évben 1,4 milliárd dollárra becsülik, ebből a csendes-óceáni (Pacific) térség országai 830 millió dollárral részesedtek. A kormányzatok, különösen a kínai és az indiai azért is szorgalmazzák az e-motorok elterjesztését, mivel a hagyományos kétütemű benzines robogók roppant népszerűek, ugyanakkor azokat okolják súlyos légszennyezésért, főként a zsúfolt nagyvárosokban. Indiában évente nyolcszor több motort és robogót vásárolnak, mint az autókból, számos országban, például Vietnamban csak az 50 köbcentinél nagyobb kétkerekűek vezetéséhez kell jogosítvány. Fontos tényező az ár is. Kínában már olyan gyártási sorozatokat produkálnak, hogy az új e-robogók némelyikét már 100 dollár alatti áron lehet megvásárolni, a használtakat pedig még olcsóbban. Néhány helyen az elektromos hálózat fejlettebb a hagyományos üzemanyagtöltő-állomásokénál, így az elektromos áram gyakran olcsóbb, mint a benzin.
Kína azonban nemcsak nagy piac, hanem az e-motorok és robogók vezető gyártója a világon. Az ottani gyártók neve itt Európában jószerivel ismeretlen, jóllehet a Sunra évente négymillió e-kétkerekűt bocsájt ki. Arrafelé jól ismert név a Jadea, Aima, Zsejang Lujuan, vagy a nálunk már forgalmazott és prémiumnak minősülő Niu. Tajvanon a Giant és a Merida, Indiában a Hero vagy a TVS a menő márka, s természetesen a japán Honda, Yamaha, Suzuki és Kawasaki szintén ott tolonganak e-robogóikkal és kerékpárjaikkal.