autóexport
A becsült export lassulása ellentétben áll a kínai járműeladások idén várható enyhe növekedésével, mivel a kiterjesztett politikai ösztönzők várhatóan fellendítik az eladásokat a világ legnagyobb autópiacán. A szövetség nem közölt hajtásláncok szerinti bontást a becsült exportról, de elmondta, hogy az elektromos járművek (BEV) exportja tavaly 10 százalékkal csökkent, míg a plug-in hibrideké 190 százalékkal nőtt.
A BEV-export tavaly 81 százalékot nőtt 2023-hoz képest, a plug-in hibridek (phev) exportja 48 százalékkal emelkedett. A gyengülés oka egyértelműen az Európai Unió által október végén a Kínában gyártott EV-kre bevezetett kiegészítő vámok hatása. Kína felszólította autógyártóit, hogy állítsák le a nagy beruházásokat a kínai gyártású EV-kre kivetett kiegészítő vámokat támogató európai országokban, jelentette a Reuters októberben.
Eközben a kínai autógyártók az Európába irányuló plug-in hibrid modellek exportjára helyezik a hangsúlyt, hogy ellensúlyozzák a további EV-vámokat. Kína összes autópiaci eladása - a CAAM előrejelzése alapján - idén 4,7 százalékkal emelkedik a 2024-es 4,5 százalékos növekedést követően.
Kínában tavaly több mint 6,6 millió autó részesült állami támogatásban, amely akár 2800 dollárt is elérhetett, amennyiben az ügyfél NEV-modellt vett, és akár 2000 dollárt, amennyiben üzemanyag-hatékonyabb, belső égésű motorral hajtott járművet - derült ki a hivatalos adatokból.