BMW X3 M50 teszt
Autós újságíróként sorban mennek alattunk az autók. Az egyik praktikus, a másik olcsó, a harmadik remek összhangban van önmagával, a negyedik pedig modern és futurisztikus. Aztán egyszer csak átülsz egy sorhatos tesztautóba és hirtelen megáll az idő. A rohanó hétköznapokból visszazuhansz az adott pillanatba. Csak te vagy és a harsányan, hangosan beröffenő hathengeres motor, ami épp most rázta meg a kasznit indításkor. Mit indításkor, az új BMW X3 M50 xDrive 3,0 literes, 381 lovas motorja minden egyes gázadáskor megrántja a bódét, mintha nem lenne holnap.
Mélyről horkant, magasra forog, amikor elengeded a gázt, akkor pedig hatalmasat prüszköl a turbó. Ejjj, azért villanyos dinamika és modern technikai vívmányok ide vagy oda, csak ez az igazi! Újra éreztem a bizsergést a véremben, újra inspiráltnak, virgoncnak és vidámnak éreztem magam. Újra volt mit várni. Ugyanis, ahogy a BMW előadja az összkerekes SUV szakmát, az valami teljesen más. A fizikát meghazudtolóan könnyeddé és játékossá tudnak tenni még egy ekkora, 4,7 méter hosszú, 2,0 tonnás városi terepjárót is, annyira ügyesen hangolják, leginkább a hátsó tengelyre az xDrive-ot. Ez a BMW első csodája.
Az új X3 M50 az a szint, amivel le tudod fárasztani magad egy szerpentinezés során. Tudod, amikor egy idő után az agyadba száll a gyomrod, egy kicsit leizzadsz és érzed, hogy a te határaid előbb meglettek, mint az autóé. Tud ez tovább is forogni, mint azt elsőre hitted, a head-up displayen csak úgy szöknek egymás felé a váltásjelző jelei. Tud ez még gyorsabban fordulni, és könnyed keresztben kifelé tolni a kanyar kijáraton, és a fék tud még nagyobbat harapni. Jó BMW-hez hűen ráadásul sosem panaszkodik, csak tűri és bírja, te meg nem győzöd elhinni, hogy milyen féktávja van.
És milyen gyorsulása! Gyári adat szerint 4,6 másodperc alatt van 100-on. Könyörgöm! Oda már kell tapadás, de a vaskos, némileg negatívba döntött, szívdöglesztő fekete kerekek gondoskodnak erről. Persze, érzed a tömegét. Van némi tehetetlenség a viselkedésében, mondjuk a 3-ashoz viszonyítva. De így sem adja elő senki sem (vagy csak nagyon kevesen, üdv Porsche) ennyire élvezetesen az SUV szakmát. Félelmetes belegondolni, hogy mire lesz majd képes a valódi M-es modell, ez ugyanis csak az M Performance változat. Bár, van egy olyan érzésem, hogy az M50 lesz a kínálat legélhetőbb, legizgalmasabb modellje ezúttal is. Ha ezt sem igazán lehet hétköznapi körülmények között kiautózni, akkor mi értelme lehet a még vadabb, még hangosabb, még keményebb M modellnek?
Ha már keménység, M Performance modellhez képest meglepően feszesre hangolták az X3 M50 futóművét. Főleg hátul tud nagyobbakat ütni Budapest kátyús utcáin, de még így is egy remek futómű.Ugyanígy megszokást igényel a hanggenerátor. Kívülről ugyanis hangosabb ez a hathengeres motor, mint belülről. Odabent szinte semmit se hallanánk, ha nem lenne benne az IconicSounds, ami mostanra oda fejlődött, hogy avatlan füleknek fel sem tűnne, hogy nem a motor valódi hangját halljuk. Magas fordulaton azért már szimulátoros a hangzás, de még így is élvezetes, ráadásul gáz elvételkor és váltáskor még vissza durrogásokat is imitál, amit a valóságban nem tesz.
A BMW második csodája a játékos összkerékhajtás mellett, a fogyasztás. Ez a közel 400 lovas SUV tényleg tud 7,7 literes átlagokat produkálni városban, ahogy azt gyárilag ígérik, de még 7,5-ös átlagom is volt egy városon átkelés során. Ugyan meg van támogatva egy 48-voltos mild hybriddel, ami egy fokkal hamarabb leállítja a motort lassításkor és segít az észrevétlenül gyors újraindításban, de nem (csak) ezen múlik ez a hatékonyság. Ez a sokoldalúság mondatta velem, hogy a BMW jó úton jár az új X3-mal, megkérdőjelezhető külső dizájn és érezhetően egyszerűbb utastéri anyagok ide vagy oda.
Egyébként így M50-ként, vörös színben meglepően remekül kiadta az X3 formája. Egy simára csiszolt szobor, ami tényleg átlépteti a jövőbe a bajorok egyik legsikeresebb és legrégibb modell szériáját. Eladja magát a körbevilágított vesékkel és morcos lámpatestekkel, még akkor is, ha a formai elemek itt-ott nem passzolnak egymáshoz. Az utastér körbefolyó hangulatvilágításáról nem is beszélve. Sok. Naná, hogy sok. Ahogy beülsz, sokkot kapsz. De épp ettől lesz életteli és emlékezetes ez a kabin, ami egyébként egy fokkal szűkebb, mint azt a külső méretekből gondolnánk.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!