hajózás
A Szőke Tisza kiemelést több hónapos előkészítés előzte meg, a 2012-ben elsüllyedt, feneket ért és megdőlt roncsot tavaly októberben hozták a felszínre. Pontosabban tették újra úszóképes, vontatható állapotba, ami már maga is óriás munka volt. Ezt követően elvontatták a csónakkikötő bejáratától legtávolabbi pontra, oda, ahol a kiemelést tervezték. A hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a jégréteg ne okozhasson további károkat. Szerencsére nem voltak szigorú fagyok, így legalább az nem károsította tovább a hajótestet.
2012 tavaszán süllyedt el a Szőke Tisza.
Arra, hogy megmozdult, több olyan hír is megjelent a Szőke Tisza gőzösről, hogy a hajótestet feldarabolják, és egy hulladékudvarba viszik, de ez már a KÉSZ Csoport mentőakciójának része volt. – A parton a kárfelmérés után derül majd ki, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni – nyilatkozta a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője. Heizler Tamás egyben a roncsot tulajdonló Hajózásért Alapítvány egyik kurátora is, amit kifejezetten a gőzös megmentésére hoztak létre. (A közlekedés nem áll tőle messze, évekig sikerrel vezette a Porsche Szegedet.)
A szakember a kiemelés előtt azt hangsúlyozta, hogy nem lehet tudni, egyben marad-e a hajótest, de mindent megtesznek ezért. Kiderült, kiemelésére több szakértő is tett már javaslatot az elmúlt években, de senki sem tudta garantálni, hogy a gőzöst épségben kiemeli. A Szőke Tisza romjaiban is túlságosan nagy ahhoz, hogy elvontathassák a kikötőből a közelben található hajójavító sójához. Ehhez sokkal magasabb vízállás kellene, de olyankor a folyó sodrása is felerősödik, és nagy felelőtlenség lenne kockáztatni, hogy a Tisza főágában történjen valami váratlan a gőzössel.
2018 őszére csak ennyi maradt a gőzősből. A képre kattintva videó indul.
A szárazon eközben óriási munka kezdődött, a parton földből hatalmas rámpát építettek, és kialakították a műszaki feltételeket is. Nagy vonóerejű csörlővel, csigákkal és kötélzettel. Két csigasort alakítottak ki, ezekbe körülbelül 600 méternyi sodronykötelet fűztek be oldalanként, majd ezekhez csatlakoztatták a kötélzet speciálisan erre a célra gyártott további részeit. A kiemeléshez bekötési pontokat alakítottak ki a hajótestben és a szárazföldön is.
A 300 tonnásra becsült, erősen megrongálódott hajó egyenletes alátámasztása érdekében 15 felfújható ballont gyártattak. Ezek tíz méter hosszú és másfél méter átmérőjűek, egyenként akár 80 tonna teherbírásúak, hogy a test alatt gördülve segíthessék a kiemelést. Úgy tervezték, hogy legfeljebb 0,7 bar nyomású levegővel töltik fel a ballonokat, amelyeknek a nyomástól függően változik a terhelhetőségük. Tudták, hogy lesz olyan pont, ahol a gőzös alatt összeér a ballon gumifelülete, de kétoldalt a hajótestet megtámasztja majd.
2020 január 1-én már a tápéi kikötő végénél várta a kiemelést.
Tisztában voltak azzal, hogy a hajóval úgy kell bánni, mint a hímes tojással. Többek között azért, mert hiába úszott már, bőven volt még benne belül víz és iszap. Ezeket nem akarták előzetesen teljesen kiszivattyúzni, mert egyes helyeken továbbra is szivárgott a víz a hajótestbe. Azt feltételezték, hogy van valahol egy sérülés, jobb, ha nem bolygatják meg. A hajó a víz felszínén volt, tudták mozgatni, inkább nem kockáztatak. Hasonló okokból nem próbálták a megdőlt hajótestet vízszintesbe hozni, nehogy egy újabb vízbetöréssel szembesüljenek.
Tudták, hogy napokig tart majd a kiemelés. Először abban bíztak, az lett volna az optimális, ha a ballonokon olyan könnyedén gördül a hajótest, hogy egy darabig munkagépek segítségével is lehet húzni. Természetesen a 200 tonnás csörlőkkel kontrolláltabban irányítható a műveletet, lassabb is sokkal, ám váratlan eseménynél könnyebb a beavatkozás.
Az egyik csörlő és a munkások étkező asztala a forró teával. Fotók: Kovács András
– A legnagyobb fejtörést az okozza, miként változik a hajótest dőlésszöge a vontatás során. A faránál fogva húzzuk a rámpára, körülbelül 130 centiméterrel van magasabban a bal oldala. Lehet, hogy a vontatás közben le kell állnunk kompenzálni a dőlést ahhoz, hogy folytathassuk a munkát – mondta előzetesen Heizler Tamás, a KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője. Őket bízta mag a Hajózásért Alapítvány az 1917-ben készült legnagyobb magyar folyami gőzös megmentésével.