elektormos autó

Kétezer lóerős elektrosokk a Ford új haszonjárműve, a SuperVan

2022.06.23.

A Ford ma új fejezetet nyit a legendás SuperVan sorozat történetében, bemutatva az ultranagy teljesítményű Ford Pro Electric SuperVan modellt a Goodwood Festival of Speed rendezvényen.

A Ford Pro Electric SuperVan modellel megszülethetett minden idők legerősebb Ford áruszállítója, hogy ezzel is kézzelfoghatóbbá váljon a vállalat mély elkötelezettsége az elektromos hajtás iránt. A négy elektromotor, az 50 kWh teljesítményű folyadékhűtésű akkumulátor és az egyedi vezérlőrendszer mintegy 2000 lóerő előállítására képes – és mindez két másodpercnél is rövidebb idő alatt katapultálja az autót 100 km/órás sebességre.

Az egyedi építésű, versenypályára hangolt futóműben a nemrég bemutatott E-Transit Custom 1- Európa legkelendőbb áruszállítójának 2,3 tisztán elektromos hajtású változata - alkatrészei is megtalálhatók, és a szemléltető autóban a SYNC érintőképernyős fedélzeti technológiát 4 olyan különleges funkciók egészítik ki, amelyek révén kiaknázhatók az Electric SuperVan képességei.

A jármű válaszható üzemmódjai és energia-visszanyerő fékrendszere hasonlóak a Ford sorozatgyártású elektromos modelljeiben alkalmazott megoldásokhoz. Az ütős megjelenésű, elektromos hajtású szemléltető autó fejlesztése teljes titoktartás mellett folyt a Ford Performance csapata és az elektromos rally- és verseny-specialista STARD együttműködésével, a külső formatervet pedig a kölni Ford Design készítette.

A Ford első SuperVan modellje 1971-ben készült el: a Le Mans-győztes Ford GT40 motorjával hajtott Transit Mk. 1 páratlan volt a maga nemében. Hasonló megközelítéssel született a második SuperVan is; a Transit Mk. 2 karosszériájának üvegszál-erősítésű változatát a Ford C100 versenyautó 590 lóerős Cosworth V8 blokkja repített. Ez a gép később SuperVan 3 néven született újjá, azzal a 650 lóerős Cosworth HB motorral, ami akkoriban több Formula 1-es autóban is ott dübörgött.

- Minden tervező álma, hogy a SuperVan-sztori részévé válhasson, sőt úgy írhassa tovább a történetet, hogy ez a folytatás már méltó legyen a 21. századhoz - nyilatkozta Amko Leenarts, a Ford Európa formatervezési igazgatója. “A SuperVan-sztori negyedik fejezetének főszereplője az eddigi leggyorsabb és legextrémebb autó, ami ugyanakkor jellegzetes Ford-géneket hordoz. Az E-Transit Custom arányait hatásosabbra, az első fényvezető elemet pedig futuristábbra gyúrtuk, így jelenleg az Electric SuperVan képviseli a Transit formanyelvének abszolút csúcsát.”

Az egyedi gyártású, 50 kWh teljesítményű, folyadékhűtésű lítiumion akkumulátort úgy építették be, hogy optimális súlyelosztást és alacsony tömegközéppontot biztosítson. Az akku mintegy 45 perc alatt tölthető fel teljesen egy szabványos gyorstöltőről; a töltöttség és az akkumulátor állapotát a kabinban érintőképernyőjén ellenőrizheti a vezető.

A Ford Pro Electric SuperVan utasainak biztonságát a FIA előírásainak megfelelő bukókeret és versenyülések garantálják, míg a fejlett konnektivitást és a vezető tájékoztatását a Ford sorozatgyártású autóiból (mint például a Ford Mustang Mach-E 6) származó SYNC érintőképernyős rendszer biztosítja. Ha kell, a sofőr beiktathat egy kis szünetet egy hegyi futamra vagy egy pályaversenyre menet, hogy a SYNC érintőképernyőjén keresztül megtervezhesse az útvonalat, találjon egy töltőt, felcsatlakozzon a WiFi-re vagy elintézzen egy telefonhívást.

A teljesítmény finomhangolásáról egy elektronikai csomag gondoskodik, amiben kipörgésgátló, rajtautomatika, boxutca-sebességhatároló és háromállású regeneratív fékezés funkciók találhatók; ez utóbbi hasonló az E-Transit modell L üzemmódjához. Kis sebességnél az Eco üzemmód optimális hatékonysággal használja az elektromotorokat, maximumra állítva az fékrendszer energia-visszanyerő képességét és lekapcsolva a hátsó kerekek hajtását. Ha maximális sebességre van szükség, az E-Boost gomb megnyomásával a vezető időleges teljesítmény- és nyomatéklökettel gazdálkodhat.

Goodwoodban egy profi pilóta, Romain Dumas ül az autó volánjánál, akinek az a feladata, hogy bemutassa, mire képes valójában az Electric SuperVan. Dumas páratlan tapasztalatokat szerzett már az elektromos autók futamain: számos rekordot állított fel a goodwoodi és a Pikes Peak hegyi versenyeken, és ő futotta a legjobb elektromos köridőt is a félelmetes Nordschleife pályaszakaszon, emellett pedig négyszer nyert a 24 órás Nürburgring versenyeken. Dumas sok más helyen is letette már a névjegyét: az övé a 24 órás Le Mans távolsági rekord, szerzett egy FIA hosszútávú világbajnoki címet, és kategóriagyőzelmet aratott a Monte Carlo Rallyn is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.01
Különleges lehetőséget biztosít a nagycsaládosok számára a július 29-31-i Formula–1 Aramco Magyar....
2022.07.01
A Vitesco meg akarja szüntetni a legtöbb munkahelyet nürnbergi üzemében. Az üzemi tanács nem lelkes....
2022.07.01
35 fok felett a tradicionális bécsi fiákerek az állatvédelmi törvény miatt nem közlekedhettek az....
2022.06.30
Nem is akárhová, hanem a középkategória felső harmadába, tehát a Passat, Insignia, vagy éppen a....
2022.06.30
Jogerősen felmentette a bíróság az M3-as autópályán 2016-ban történt halálos tömegszerencsétlenség....
2022.06.30
Az új Neta S Yaoshi elektromos szedánt az ingyenes töltés lehetőségével és egy brutális motorral....
2022.06.30
Az európai repülőtereken tapasztalható munkaerőhiány, amely a légiforgalom nyári emelkedésével....
2022.06.30
Nézze meg a videót! ..
2022.06.30
Elfogadta az üzemanyagok 50 banis - 40 forintnak megfelelő - árkompenzációjáról szóló sürgősségi....
2022.06.30
A versenyhivatali eljárás elhúzódása miatt az eredetileg tervezettnél később, várhatóan ősszel....