Németország
Volker Wissing Fotó: FDP
Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter az Európai Bizottság Euro 7-es kibocsátási szabványra vonatkozó terveire tekintettel óva intett a túl szigorú szabályozástól és a munkahelyek leépítésétől. „A szabályozásnak elő kell segítenie a mobilitást, nem pedig akadályoznia” – magyarázta az FDP politikusa. A szabályozás okozta szisztematikus hiány nemcsak az e-mobilitás további felfutását, hanem az egyre több munkahelyet is veszélyeztet.
"Amikor a járművek egyre drágábbak anélkül, hogy környezetbarátabbak lennének, a mobilitás luxuscikké válik" - mondja Wissing. „Szükségünk van a térségben való részvételre egyéni mobilitáson keresztül – a jövőben is.”
Ellentmondásos új kibocsátási szabvány
Novemberben az EU Bizottsága előterjesztette a szigorúbb kibocsátási előírásokra vonatkozó javaslatait. A közúti közlekedés a legnagyobb légszennyező forrás a városokban. Az új szabványoknak tisztább járműveket kell biztosítaniuk az utakon, és jobb levegőminőséget kell biztosítaniuk a polgárok egészségének és a környezetnek a védelme érdekében. Az Euro 7 várhatóan 2035-ig 35 százalékkal, az autóbuszok és teherautók nitrogén-oxid-kibocsátását pedig több mint 50 százalékkal csökkenti majd.
"Amikor az autóipar arra figyelmeztet, hogy a szabályozás szükségtelenül drágítja a járműveket és akadályozza az e-mobilitás felgyorsulását, azt nagyon komolyan kell venni" - mondta Wissing. "Az EU Bizottsága egyrészt nem követelhet magas klímavédelmi célokat, másrészt nem akadályozhatja meg azok elérését szabályozással." A belső égésű motor képes kombinálni a klímavédelmet és a mobilitást szintetikus üzemanyagokkal. "Európa nem akadályozhatja meg ezt a technológiai megoldást."
Hátrányok a német autóipar számára
Bajorország, Baden-Württemberg és Alsó-Szászország autonóm tartományok arra kérték a szövetségi kormányt, hogy ne fogadja el az Európai Bizottság Euro 7-es kibocsátási normára vonatkozó terveit. A megvalósítás esetén a három tartomány jelentős hátrányoktól tart a német autóipar számára – áll a három miniszterelnök Olaf Scholz (SPD) kancellárnak írt levelében.
Az új kibocsátási irányelvet 2025 júliusától kell alkalmazni az újonnan regisztrált járművekre. Az Európai Parlamentnek és az uniós tagállamoknak még jóvá kell hagyniuk a Bizottság javaslatait. Jelenleg folynak a tárgyalások. A következő lépésben az uniós országoknak és a Parlamentnek megállapodásra kell jutniuk, mielőtt a szabályok hatályba léphetnek. Elméletileg ezért néhány változtatás még elvégezhető a Bizottság javaslatán – írja a német portál.
A szövetségi környezetvédelmi miniszter is bírálja a rövid bevezetési időszakokat
Az Euro 7-es kibocsátási szabvány körüli vitában Steffi Lemke környezetvédelmi miniszter arra figyelmeztet, hogy az autóipar túlterhelt lesz. Mindenekelőtt a rövid határidő okoz aggodalmat.
Steffi Lemke szövetségi környezetvédelmi miniszter Fotó: Bundestag/ Achim Melde
Steffi Lemke környezetvédelmi miniszter követeli, hogy az új Euro 7-es kibocsátási szabvány követelményeinek teljesíthetőnek kell lenniük az autóipar számára.
Steffi Lemke szövetségi környezetvédelmi miniszter támogatja az ipart az autókra és más járművekre vonatkozó szigorúbb szennyezőanyag-határértékekről szóló vitában. "Különösen kritikusak vagyunk az EU Bizottság által tervezett rendkívül rövid bevezetési időszakokkal kapcsolatban" - mondta a "Stuttgarter Zeitung" -nak és a "Stuttgarter Nachrichten"-nek a zöld politikus. Az Euro 7 kibocsátási szabvány bevezetésének megvalósíthatónak kell lennie az ipar számára, hogy meg lehessen őrizni a munkahelyeket.
Az Európai Bizottság novemberben javaslatot tett a szennyező anyagok, például a nitrogén-oxidok határértékeinek felülvizsgálatára. A tervezett Euro 7 szabvány másik újdonsága, hogy szabályozni kell a jövőbeli szennyező anyagokat, például a gumiabroncsok kopásából és fékezéséből származó részecskéket. Ez azt jelenti, hogy az elektromos autókat és a hidrogénüzemű járműveket is érintenék a szabályok. Az uniós tagállamoknak és az Európai Parlamentnek még tárgyalniuk kell a projektről, és meg kell állapodniuk a közös álláspontról. Jelenleg a tervek szerint a szabályok 2025-ben, illetve 2027-ben lépnek életbe a teherautók és buszok esetében.
Az EU Bizottsága szerint a közúti közlekedés a legnagyobb légszennyező forrás a városokban. Becslések szerint a közúti forgalomból származó részecskék és nitrogén-oxid szennyezés 2018-ban körülbelül 70 000 idő előtti halálesetet okozott az EU-országokban és Nagy-Britanniában.