mini

Katonás művészparkoló

2017.09.23.

Kantinba hajtott egy autó, ami önmagában sem mindennapos, pláne egy teátrum, a Katona József színház történetében.

Szalvétára rajzolt darab

Ismét nagyot dobott a már csak nevében kicsi autómárka, mely legújabb MINI-jével beparkolt a Katona József Színház kantinjába, ami a múlt század óta legalább annyit változott, mint a klasszikus brit, ami már csak formájával idézi ősét és egyáltalán nem törpeautó. Sőt!

Az már szinte sztereotípia, hogy születése óta mekkorát nőtt Alec Issigonis szalvétára rajzolt Minije, amelyből húsz, utódjából ennél már jóval kevesebb férne el a kantinként működő parkolóba. Mert ugye jóval hosszabb, szélesebb és magasabb a 2017-es változat. Hogy mennyire is? Íme a közel hat-évtizednyi modellsorozat első és legfrissebb darabjának fontosabb adathalmaza.

Táblás számok

Hatszáz kilóról hízott

Az 1959-es változat alig nyomott többet hatszáz kilogrammnál, napjaink MINI kínálatának legkönnyebbikének tömege pedig már több mint egy tonna. Ennél is radikálisabban nőtt az árcédulán szereplő szám, mely ötszázról majdnem tizenötezer angol fontra nőtt az Egyesült Királyság piacán. A klasszikus brit kisautó krónikája jelzi az európai autók evolúcióját.

A drágább modellhez persze nagyobb tömeg, tágasabb és gazdagabb utastér jár, sok kényelmi berendezéssel, többek között légkondicionálóval, ülésütéssel, hifivel, meg még sok biztonsági és kellemes tartozékkal.

Anno az első Austin Miniben még a sima szellőzőberendezés is feláras volt, az ajtókat külső zsanérok tartották, az ablakot még kézzel sem lehetett tekerni, mert a korai Trabantokhoz hasonlóan azt tologatni kellett, és ma már külső ereszcsatorna sem csúfítja a karosszériát.

Autó, itt?

A MINI-nél jóval kisebb mértékű egy másik klasszikus, a Katona bővülése, de ahogy az autóvilágban, úgy a színházéban is komoly lépéseket tettek a megújulásra. Az már nem volt meglepetés, hogy mekkorát változott a MINI, az már annál inkább, hogy mennyire átépítették a színházat. A Petőfi Sándor utcáról a csupa üvegajtón belépve azonnal feltűnik, hogy eltűnt a ruhatár, helyén kellemes kantin és könyvesbolt fogad. Ami nem változott, hogy a falakat most is a társulat fotói és plakátjai díszítik.

Saját bevallása szerint Máté Gábor színigazgató sem gondolta korábban, hogy az új utak keresése közben és az átépítés után akár autó is beállhat kantinjukba. Ráadásul egy olyan márka modellje, melynek őse fiatalságának emblematikus darabja volt, igaz a mostani már másik világot képvisel.

Továbbra is családias teátrum

Ami nem változott, az a nézőtér és a színpad mérete, mert ugye ez belvárosi színház, ami olykor hátrány. Ahogy a szűk folyosórendszer is, ami az öltözők és a raktárak között vezet, és amit még több év után is nehéz kiismerni. E vallomás Ónodi Esztertől származik, aki megmutatta öltözőjét, amit persze nem csak ő használ: a 7. számú helység táblája szerint rajta kívül még Fullajtár Andrea és Bodnár Erika is itt készülődik színpadra lépés előtt, meg után.

Nagy Ervin dodzsemes és karaoke beütésű minidarabja után következett az izgalmas hátországi séta, melyen sok minden világossá vált. Már amikor sikerült megtalálni az alagsori villanykapcsolókat. Ha nem is sötétben, de szűkösen él és dolgozik a műszakiakkal együtt több mint százhúsz fős kollektíva, melyből ketten is bevállalták, hogy bevezetnek a nézők által még képekről sem ismert hátországban, ahol a jelmezek, sminkek készülnek előadás előtt, majd miután lement a függöny ott is dobják le mindezt a színészek.

Eltűnt a ruhatár

Na és hová lett, a ruhatár, melynek helyén most autó is parkol? Leköltözött az alagsorba! Nincs már néni, aki a pultról elveszi a kabátot, ad egy számot, majd az előadás végén fordított mozdulatsor keretében visszakapjuk felöltőnket, miközben megszabadulunk némi aprópénztől. Vége az idegesítő sorbanállásnak, saját kulccsal zárjuk, nyitjuk szekrényünket, ami kevésbé romantikus, de gyors.

Állítólag működik, bírják a zárak, nem tűnnek el kulcsok. Viszont a hideg szezonban akadnak olyan nézők, akiknek nercbundája nehezen fér be az egyébkét tényleg spártai ruhatáredzőtermeket idéző szekrényeibe…

Döglött aknák után szabadon

A költség és a szűkös hely lehetőségeinek megfelelően változott a színpadtechnika, meg persze az évente megújuló repertoár. A műsorlistán hiába keresném egykori Katona József színházi emlékeimet, azok többsége már csak felvételről látható. Például a Döglött aknák, Kállai Ferenccel és Major Tamással. A darab igazi kórkép volt a múlt rendszerről: a főhősök egykori ellenségek, akiket idegösszeomlás miatt ápoltak és akik egy kórteremben szenvednek bajaiktól, meg egymástól. A darab Paál Károlya és Moór Jenője úgy érzi, hogy a politikai helyzet áldozatai, egyikük a személyi kultusz éveiben még rettegett, de már félreállított pártfunkcionáriusként nem tudja megemészteni a változásokat. A másik főszereplő pedig az egykor reakciósnak titulált úri-osztály megszemélyesítője.

Ápolásra szorultak

Mindketten még a kórházi ágyon is folytatják ideológia és személyes háborújukat, miközben egymás múltjában és szekrényében turkálnak. Az 1971-es premier után még évekig játszották a Katonában a kamaraszínpadra írt vígjátékot, melyben viccként lehetett elsütni komoly politikai bírálatokat. A darab alapjául Csurka István 1959-ben megjelent Moór és Paál című irodalomtörténeti kalandregénye szolgált. Az egyik előadást Kádár János, az állampárt akkori első titkára is megnézte és a krónikák szerint jókat nevetett a rendszer kézi vezérlésű szocializmusának paródiáján. A darabot később vidéki színházakban, 2006-ban Sopronban is műsorra tűzték.

Több színpadon játszanak                                                           Az öltözőben Ónodi Eszter

Napjainkban is sikerdarabok futnak a Katona József színházban: honlapjuk jegyvásárló ablakában szinte 100 százalékban az elfogyott üzenet olvasható. Tényleg alig lehet jegyet kapni előadásaikra, pedig öt helyen is fellépnek színészei: Katona előcsarnok, kamra, kantin, sufni, Jurányi ház, Kossuth Lajos utca 18. Haris köz 5, próbaterem.

És most megköttetett a Katona József színház és egy multinacionális konszern együttműködési megállapodása, ezzel a brit márka belépett a hazai kulturális életbe. Nem újdonság ez, tájékoztatta az Autószektort Massimiliano Di Silvestre, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója, aki azt is elmondta, hogy a cégcsoport több mint negyven éves múltra visszatekintő Art & Culture programjában száznál több kulturális intézménnyel működik együtt világszerte, a MINI márkát tekintve pedig Magyarországon ez az első ilyen jellegű kapcsolat. Tekintélyes a MINI Magyarország márka-nagyköveteinek listája: Zoób Kati, Szabó Gabriella, Jókuti András, Leblanc Gergely és Nagy Ervin.

A szűkkörű esemény meghívottjai megnézhették Nagy Ervin dodzsemmel kombinált jelenetét, aztán Ónodi Eszter színművész is bemutatta a színfalak mögötti világot. Tényleg lenyűgöző volt, amikor elismerten nagy művészek kis közönség előtt is óriásit játszanak, méghozzá egy Mini apropóján.

Máté Gábor a színházat, Massimiliano Di Silvestre, a BMW Group Magyarországot igazgatja

Globális kultúrpolitika

A BMW Group kulturális együttműködései immáron globális, a vállalatcsoport száznál több hosszú távú elkötelezettségének középpontjában a modern és kortárs művészetek, a jazz és klasszikus zene, valamint az építészet és dizájn áll. 1972-ben Gerhard Richter három nagyszabású festményét kifejezetten a BMW Group müncheni székházának előcsarnokába készítette el. Azóta Andy Warholtól kezdve, Roy Lichtenstein-en, Olafur Eliasson-on, Jeff Koons-on és Zubin Metha-n keresztül egészen Daniel Barenboim-ig és Anna Netrebko-ig számos művész dolgozott együtt a BMW-vel. A vállalatcsoport ezen felül központi épületeinek és üzemeinek megtervezésére olyan neves építészeket is alkalmazott, mint Karl Schwanzer, Zaha Hadid és Coop Himmelb(l)au. A Solomon R. Guggenheim Alapítvány, a Guggenheim Múzeum, valamint a BMW Group világméretű együttműködésének eredménye, a BMW Guggenheim Laboratórium 2011-ben ünnepelte világpremierjét New Yorkban. A teljeskörű alkotói szabadságot biztosít kulturális tevékenység során izgalmas színházi előadások, igényes koncertek és művészire festett autók születtek.

Mobil alkotás a BMW kollekcióból

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.07.04
Az 53-as főúton két kamion és egy traktor ütközött össze, a teherautók kigyulladtak - a rendőrség....
2022.07.04
Az NHTSA amerikai közlekedési hatóság közzétette az első jelentését a vezetéstámogató- és....
2022.07.04
A Hódmezővásárhelyről 13:31-kor Szegedre indult, 33021 pályaszámú vasútvillamos (33021)....
2022.07.04
Egy terepjáró katonai felszereléssel – írja a Stern.   ..
2022.07.04
A robotrendelések ismét megugrottak az első negyedévben az Amerikai Egyesült Államokban, ahogy a....
2022.07.04
PR szakembert igazolt a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatósága: június közepétől Uzoni Eszter....
2022.07.04
- Romániában 23 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az idei első fél évben a....
2022.07.04
A horvát kormány további két héttel meghosszabbított az üzemanyagár-stopot - közölte a kabinet....
2022.07.04
- Megkezdődött szombaton a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) 176. hajózási főidénye: 17 kikötőben....
2022.07.04
A belsőégésű motorok betiltására vonatkozó uniós parlamenti döntést széles körben bírálták a német....