kamionverseny

Kamionnal, háromszázzal?

2015.11.04.

Némi kritikával fogadta a Gépház-sorozat októberi fővendégét Knezsik István moderátor és főszervező az Aquariumban, ahol a zártkörű rendezvény ellenére is megtelt a Volt terem, melynek ajtajában is álltak az érdeklődők.

Kiss Norbi MAN gépe a Most-i pályán

Rajt, némi késéssel

- A kanyarokban hajszálpontos íveken fordulsz, most meg késel, mit csinálsz a versenyeken, hogy időben a rajtrácson legyél?

- A bokszban alszom, hogy ne késsek el, felelte nevetve Kiss Norbert kétszeres Európa bajnok, aki az Autós Nagykoalíció elnökének meghívására és sok autós szakmabéli örömére érkezett a találkozóra. Az őszinte dicséretek és gratulációk után a sporttagozatot is vezető Knezsik István elnök a 2016-os szezonról kérdezte a pilótát.

- Hogy mi lesz jövőre? Dolgozunk azon, hogy megint menjünk egy évet kamionnal, de más műfajok is szóba jönnek. Az sem kizárt, hogy esetleg a WTCC-ben indulunk, de a Túraautó Világbajnokságon kívül is vannak lehetőségek. Most dolgozunk a költségvetésen, nyitottak vagyunk mindenre.

Kiss Norbert és Knezsik István a Voltban

Nem párbaj, de érdekes mozik

- A Honda rendezvényén, a Slovakia-ringen készült belső kamerás filmekből jól meg lehetett figyelni, hogy milyen íveket vesz a kamionos Kiss Norbert és a japán márkával versenyző Michelisz Norbert, vagyis látható volt az eltérő stílus, szerintem Te mentél és jobban és verted druszádat. Knezsik István felvetésére így válaszolt az örökké szerény Kiss Norbert:

- Volt idő, egészen pontosan a 2008-as év, amikor azonos autóval, tehát Seattal megvertem Michelisz Norbit, de nehéz ezt így megítélni.

- Bármennyire is szerénykedsz, a két kamionos Európa Bajnoki cím önmagáért beszél.

- Valóban és ahogy más technikai sportokban, ebben a műfajban is nagyon sokat számít a drága technika. Tavaly is megnyertem a bajnokságot, de az idei szezon volt a fordulópont, mert először versenyezhettem olyan motorral, mint a tehetősebb csapatok pilótái.

Idén először kapott magyar pilóta igazán jó német motort az MAN-tól, így már volt olyan futam, ahol körönként 1 másodperccel voltam gyorsabb, a korábbi 2 tizeddel szemben.

Ez elég pole-pozíció megszerzéséhez, de nem mindig elég a második futam fordított rajtsorrendjénél, amikor a tömegből kell kiküzdeni magam. Azért az idei szezon jól zártuk, mert negyven futamból 19-et megnyertem, a 20 időmérőből pedig 17 pole-t szereztem, vagyis ennyiszer indultam az első rajtkockából.

- Szóval van egy jó autód, amit a csapatod, az Oxxo Racing Team épített, mennyire nehéz ez egy kamion esetében?

- Ez nem márkakupa, itt majdnem mindent szabad, természetesen itt is vannak szabályok, de közel sem akkorák a kötöttségek, mint más kupákban. Ami biztos, hogy sok múlik a versenyzőn, aki köré kell az autót építeni, tehát fontos, hogy ő határozza meg a beállításokat.

Győzelem kedvenc pályán, ahol már biztos volt első Európa Bajnoksága is

Mekkora is a kamion V-max?

-Mennyivel mentek a célegyenes végén és mennyi egy ilyen kamion végsebessége?

-Még nem próbáltunk a V-maxot, de volt olyan pilóta, aki 310 km/ó tempóval ment versenykamionnal, ám ahhoz speciális végáttételű sebességváltó kell, ami drága mulatság és csak ilyen alkalmakra használható. Nekünk meg kell elégedni a 160-as tempóval, ami azért nem kevés a szűk pályákon, például az általam kevésbé kedvelt Nogaron, ami szűk és lassú. Kedvelem Le Mans-t és természetesen imádom a Hungaroringet.

-Jövőre, veled, ugyanott?

- Sok az új tényező, mert új promotere lesz a truck-szériának, még az is lehet, hogy a naptár is változik. Ami biztos, hogy kétszáz kilogrammal kell könnyíteni az autókat, ez pedig sok átalakításai melót jelent.

-Mivel tudtatok jobbak lenni eddig?

-Próbáljuk az autót hozzám, vagyis a pilótához igazítani, ami nekem kedves, de a csapatnak nehéz feladat, mert egy kamion is csupa kompromisszum. Ha jó a fékezés és a kanyarbejárat, még nem biztos, hogy kigyorsításkor talajra kerül az ötezer newtonméternyi nyomaték. De ezt idén is sikerült jól megoldanunk.

Kiss Norbi és barátai: Boncz Elek, Knezsik István és Bóday Pali

Az első interjú Lacházán

-Csöndes szombathelyi srác voltál, amikor megismertelek - vette át a szót Boncz Elek, aki annak idején elsőként készített interjút Kiss Norbival, aki némi szimulátorozás után került Lacházára, hogy aztán Parádon mindenkit megverjen az Astra kupában.

-Nagyon szép korszak volt, mert akartam én űrhajós lenni, és persze autóversenyző is nagyon. És sikerült. Sokáig és sokat dolgoztunk a menedzsmenttel, olykor több, olykor kevesebb sikerrel, Versenyeztem a Suzuki kupában, majd Seattal, aztán négy évnyi kamionozás után összejött az Európa bajnoki cím is a Truck GP-ben.

Kemény kérdések egy régi baráttól

- Hol tartanak a magyarok a világ autósportjában? Ezt már barátja és régi ismerője, Bóday Pali kérdezte Norbitól, aki diplomatikusan és szerényen fogalmazott.

-Az elmúlt 5-10 évben nagy előrelépés történt, hála a Zengő Motorsportnak és Michelisz Norbinak. Én még messze vagyok a gyári pilótáskodástól, de büszke vagyok arra, hogy magyar szerelőkkel, magyar mérnökökkel kétszeres EB címet szereztem az erősebben támogatott csapatok ellenében. Szerintem Michelisz Norbi mindenképpen benne van a világ TOP 10-esben. A kamion nehezebb műfaj, ott is profik versenyeznek, olyanok, akiknek szaktudásával építik a kamiont, méghozzá az ő igényei alapján.

Útban a második EB cím felé

Miért nehezebb itthon?

Sokan próbálják a magyar versenysportot felvirágoztatni, ezen dolgozik az autós-motoros sport szekció, melynek vezetője Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, aki szerint sokan áldoztak erre eddig is, de még többet kell. Igaz, a többség csak reggelente teszi az M1 és M7 bevezető szakaszán, ahol inkább a toleranciának, mint a versenyszerű, ám közúton veszélyes száguldásnak és erőszakos előzésnek kellene érvényesülnie.

Arról, hogy ez hogy működik máshol, Boncz Elek ezt mondta: Külföldön általában egy szervezet működik és koordinálja az autó és motorsportot, ADAC és RAC, vagyis a német és a brit autóklub, miközben itthon elég szétforgácsoltak az erők. Ennek vannak sportpolitikai és szponzorációs okai. Pedig többet érdemelne az ágazat, mert immár harmadik éve választottak Magyarország legnépszerűbb sportolójának autóversenyzőt.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....