kamionverseny
Kiss Norbi MAN gépe a Most-i pályán
Rajt, némi késéssel
- A kanyarokban hajszálpontos íveken fordulsz, most meg késel, mit csinálsz a versenyeken, hogy időben a rajtrácson legyél?
- A bokszban alszom, hogy ne késsek el, felelte nevetve Kiss Norbert kétszeres Európa bajnok, aki az Autós Nagykoalíció elnökének meghívására és sok autós szakmabéli örömére érkezett a találkozóra. Az őszinte dicséretek és gratulációk után a sporttagozatot is vezető Knezsik István elnök a 2016-os szezonról kérdezte a pilótát.
- Hogy mi lesz jövőre? Dolgozunk azon, hogy megint menjünk egy évet kamionnal, de más műfajok is szóba jönnek. Az sem kizárt, hogy esetleg a WTCC-ben indulunk, de a Túraautó Világbajnokságon kívül is vannak lehetőségek. Most dolgozunk a költségvetésen, nyitottak vagyunk mindenre.
Kiss Norbert és Knezsik István a Voltban
Nem párbaj, de érdekes mozik
- A Honda rendezvényén, a Slovakia-ringen készült belső kamerás filmekből jól meg lehetett figyelni, hogy milyen íveket vesz a kamionos Kiss Norbert és a japán márkával versenyző Michelisz Norbert, vagyis látható volt az eltérő stílus, szerintem Te mentél és jobban és verted druszádat. Knezsik István felvetésére így válaszolt az örökké szerény Kiss Norbert:
- Volt idő, egészen pontosan a 2008-as év, amikor azonos autóval, tehát Seattal megvertem Michelisz Norbit, de nehéz ezt így megítélni.
- Bármennyire is szerénykedsz, a két kamionos Európa Bajnoki cím önmagáért beszél.
- Valóban és ahogy más technikai sportokban, ebben a műfajban is nagyon sokat számít a drága technika. Tavaly is megnyertem a bajnokságot, de az idei szezon volt a fordulópont, mert először versenyezhettem olyan motorral, mint a tehetősebb csapatok pilótái.
Idén először kapott magyar pilóta igazán jó német motort az MAN-tól, így már volt olyan futam, ahol körönként 1 másodperccel voltam gyorsabb, a korábbi 2 tizeddel szemben.
Ez elég pole-pozíció megszerzéséhez, de nem mindig elég a második futam fordított rajtsorrendjénél, amikor a tömegből kell kiküzdeni magam. Azért az idei szezon jól zártuk, mert negyven futamból 19-et megnyertem, a 20 időmérőből pedig 17 pole-t szereztem, vagyis ennyiszer indultam az első rajtkockából.
- Szóval van egy jó autód, amit a csapatod, az Oxxo Racing Team épített, mennyire nehéz ez egy kamion esetében?
- Ez nem márkakupa, itt majdnem mindent szabad, természetesen itt is vannak szabályok, de közel sem akkorák a kötöttségek, mint más kupákban. Ami biztos, hogy sok múlik a versenyzőn, aki köré kell az autót építeni, tehát fontos, hogy ő határozza meg a beállításokat.
Győzelem kedvenc pályán, ahol már biztos volt első Európa Bajnoksága is
Mekkora is a kamion V-max?
-Mennyivel mentek a célegyenes végén és mennyi egy ilyen kamion végsebessége?
-Még nem próbáltunk a V-maxot, de volt olyan pilóta, aki 310 km/ó tempóval ment versenykamionnal, ám ahhoz speciális végáttételű sebességváltó kell, ami drága mulatság és csak ilyen alkalmakra használható. Nekünk meg kell elégedni a 160-as tempóval, ami azért nem kevés a szűk pályákon, például az általam kevésbé kedvelt Nogaron, ami szűk és lassú. Kedvelem Le Mans-t és természetesen imádom a Hungaroringet.
-Jövőre, veled, ugyanott?
- Sok az új tényező, mert új promotere lesz a truck-szériának, még az is lehet, hogy a naptár is változik. Ami biztos, hogy kétszáz kilogrammal kell könnyíteni az autókat, ez pedig sok átalakításai melót jelent.
-Mivel tudtatok jobbak lenni eddig?
-Próbáljuk az autót hozzám, vagyis a pilótához igazítani, ami nekem kedves, de a csapatnak nehéz feladat, mert egy kamion is csupa kompromisszum. Ha jó a fékezés és a kanyarbejárat, még nem biztos, hogy kigyorsításkor talajra kerül az ötezer newtonméternyi nyomaték. De ezt idén is sikerült jól megoldanunk.
Kiss Norbi és barátai: Boncz Elek, Knezsik István és Bóday Pali
Az első interjú Lacházán
-Csöndes szombathelyi srác voltál, amikor megismertelek - vette át a szót Boncz Elek, aki annak idején elsőként készített interjút Kiss Norbival, aki némi szimulátorozás után került Lacházára, hogy aztán Parádon mindenkit megverjen az Astra kupában.
-Nagyon szép korszak volt, mert akartam én űrhajós lenni, és persze autóversenyző is nagyon. És sikerült. Sokáig és sokat dolgoztunk a menedzsmenttel, olykor több, olykor kevesebb sikerrel, Versenyeztem a Suzuki kupában, majd Seattal, aztán négy évnyi kamionozás után összejött az Európa bajnoki cím is a Truck GP-ben.
Kemény kérdések egy régi baráttól
- Hol tartanak a magyarok a világ autósportjában? Ezt már barátja és régi ismerője, Bóday Pali kérdezte Norbitól, aki diplomatikusan és szerényen fogalmazott.
-Az elmúlt 5-10 évben nagy előrelépés történt, hála a Zengő Motorsportnak és Michelisz Norbinak. Én még messze vagyok a gyári pilótáskodástól, de büszke vagyok arra, hogy magyar szerelőkkel, magyar mérnökökkel kétszeres EB címet szereztem az erősebben támogatott csapatok ellenében. Szerintem Michelisz Norbi mindenképpen benne van a világ TOP 10-esben. A kamion nehezebb műfaj, ott is profik versenyeznek, olyanok, akiknek szaktudásával építik a kamiont, méghozzá az ő igényei alapján.
Útban a második EB cím felé
Miért nehezebb itthon?
Sokan próbálják a magyar versenysportot felvirágoztatni, ezen dolgozik az autós-motoros sport szekció, melynek vezetője Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, aki szerint sokan áldoztak erre eddig is, de még többet kell. Igaz, a többség csak reggelente teszi az M1 és M7 bevezető szakaszán, ahol inkább a toleranciának, mint a versenyszerű, ám közúton veszélyes száguldásnak és erőszakos előzésnek kellene érvényesülnie.
Arról, hogy ez hogy működik máshol, Boncz Elek ezt mondta: Külföldön általában egy szervezet működik és koordinálja az autó és motorsportot, ADAC és RAC, vagyis a német és a brit autóklub, miközben itthon elég szétforgácsoltak az erők. Ennek vannak sportpolitikai és szponzorációs okai. Pedig többet érdemelne az ágazat, mert immár harmadik éve választottak Magyarország legnépszerűbb sportolójának autóversenyzőt.