önvezető autó
Hogy min gondolkodik mostanában Iijima? A Nissan „ProPILOT” önvezető technológiájával az autó használója maga is vezethet, de dönthet úgy is, hogy bizonyos helyzetekben átadja az irányítást a fedélzeti rendszereknek. Az első ilyen technológiák augusztus óta használhatóak, ezek a kormányzási, fékezési és gyorsítási manővereket képesek teljesen automatikusan és biztonságosan megoldani autópályán egy adott sávon belül.
A Nissan 2018-ban tervezi bevezetni a többsávos haladást segítő rendszerét, ami autópályán haladva képes a kockázatok automatikus mérlegelésére és szükség esetén a sávváltásra is. Két évvel ezután a tervek szerint a járműveket úgy alakítják ki, hogy városi környezetben és kereszteződésekben is a vezető beavatkozása nélkül közlekedjenek.
A Renault–Nissan Alliance vállalatszövetség a tervek szerint ekkorra már több mint tíz, jelentős mértékben önvezetésre képes modell bemutatásán lesz túl az Egyesült Államokban, Japánban, Európában és Kínában.
A technológia társadalmi elfogadottságára fordított kiemelt figyelemnek köszönhetően az autóvásárlóknak, illetve az érintett kormányoknak, valamint érdekvédelmi és egyéb szervezeteknek elég ideje lesz az új technológiák előnyeinek felmérésére.
„Kormányzati és társadalmi szinten is hatalmas változásokra van szükség.”
Ha az önvezető technológia fejlettsége túllép egy bizonyos fejlettségi szinten, elkerülhetetlenné válnak az autós infrastruktúrát és a hatályos jogszabályokat érintő döntések, melyekkel végül átformálható a társadalom szemléletmódja. Az ismeretterjesztés és az elfogadottság a technológia fejlődésével együtt egyre fontosabbá válnak. Ahogy Iijima fogalmaz: „Munkatársaimmal együtt továbbra is azon dolgozunk, hogy az önvezető technológiák a jövőben mindenki számára elérhetőek legyenek. Jövőképünket abban a reményben osztjuk meg, hogy egyszer eljön a nap, amikor bárki egy önvezető autó kormánya mögött találhatja magát.”