önvezető autó
Már-már természetesnek venné ki magát, ha a Szilícium-völgyben utazóknak lenne egy sci-fibe illő lehetősége a reptérre való eljutásra, ahelyett, hogy egy zsúfolt buszon kelljen nyomorogniuk a többi ember között. Hamarosan meg is tehetik, mivel San Jose városa most adta meg a kezdeti engedélyt az elektromos „kapszulák” hálózatának kiépítésére, amely 2028-ra már üzembe is helyezhető.
A kapszula-hálózat az úgynevezett Personal Rapid Transit (PRT) rendszer egyik példája. San Jose vezetése ezt a megoldást preferálta a többi alternatívával szemben. A repülőtéri modern kapcsolat jövőjéről, az alternatív lehetőségekről még 2019-ben indult el a közös gondolkodás. A javaslatok között szerepeltek elektromos buszok, villamosok, valamint az Elon Musk Boring Co. óriási alagútra vonatkozó ajánlata is.
Ehelyett San Jose a Plenary Americas és a Glydways kapszularendszerét választotta, hogy a San Jose-i Mineta Nemzetközi Repülőtérről a Diridon Stationre, azaz a központi vasútállomásra szállítsa az embereket. A kicsi, hosszúkás kapszulára emlékeztető járművek négy apró kerékkel rendelkeznek, és speciálisan számukra kiépített, mindössze 1,67 méter széles utakon közlekednek, amelyek kicsit hasonlítanak a kerékpárutakra. Nincs sofőrjük vagy látható kezelőfelületük, és általában legfeljebb négy utas számára van hely, akik egymással szemben lévő párokban tudnak elhelyezkedni. A londoni Heathrow repülőtéren már évek óta működik hasonló rendszer.
A Glydways becslései szerint a teljes rendszer költsége 500 millió dollár (kb. 169 milliárd forint) alatt lesz, és nyereséges lehet, mivel a rendszer működése közvetlenül a kereslethez lesz kötve. Ahelyett, hogy egy pazarló menetrend szerint közlekednének, amely gyakran ahhoz vezet a tömegközlekedésben, hogy a buszokra az éjszaka közepén szinte senki sem száll fel, az autonóm kapszulák csak akkor aktiválódnak, ha az utasok okostelefonos alkalmazáson keresztül hívják őket. A Bloomberg szerint egy út körülbelül 6 dollárba fog kerülni.
A San Jose-i tervek még nincsenek véglegesítve. Bár az első jóváhagyás már megszületett, a projektnek még át kell esnie a környezetvédelmi és műszaki ellenőrzéseken, és az üzleti tervet is részletesen ki kell dolgozni. A Glydways azonban optimista a projekttel és a hasonló szerződések kilátásaival kapcsolatban. Már pályáznak hasonló rendszerek telepítésére a kaliforniai San Bernardino és Contra Costa megyében is.