közlekedésbiztonság

Júliusi közlekedésbiztonsági helyzetértékelő

2013.08.07.

Az előzetes adatok szerint az év első hét hónapjában csökkent a balesetben meghalt személyek, valamint az ittasan okozott balesetek száma, míg az összes személysérüléses közúti balesetszám csekély mértékű emelkedést mutat.

A rendőrség havi szinten gyűjti és elemzi a személysérüléses közúti balesetekkel kapcsolatos főbb adatokat. Ezek az adatok előzetesnek tekinthetők, hiszen a balesetet követő 24 órás helyzetet tükrözik. Ugyanakkor az elmúlt évtized tapasztalatai alapján az előzetes, valamint a baleset utáni 30 napos állapotnak megfelelő végleges (KSH) adatok között igen csekély az eltérés.

A 2013. első hét havi előzetes baleseti statisztikai adatok tegnap váltak ismertté.

Az adatok alapján 2013. január 01. és július 31. között összesen 8 381 személysérüléses közúti baleset történt, 0,46%-kal több, mint 2012. azonos időszakában (akkor 8 346 balesetet regisztráltak).

A csökkenő tendencia a halálos és a könnyű sérüléssel járó balesetek vonatkozásában mutatható ki. A halálos kimenetelű balesetek száma 5,48%-kal (292-ről 276-ra), míg a könnyű sérüléses balesetek száma 0,78%-kal (5 677-ről 5 633-ra) csökkent.

A súlyos sérüléssel járó közúti balesetek számában kis mértékű, 4,13%-os növekedés tapasztalható (2 374-ről 2 472-re).

A közúti közlekedésbiztonság terén a Föld minden pontján a balesetben meghalt személyek számának alakulása számít a legfontosabb tényezőnek, ami érthető, hiszen a váratlan és elkerülhető tragédiák a megdöbbentő, legnehezebben feldolgozható események közé tartoznak, s az áldozatok pótolhatatlan veszteséget jelentenek a családoknak, ismerősöknek és a társadalomnak egyaránt. Ezért nem véletlen, hogy az áldozatszám csökkenés valamennyi ismert közösségi és nemzeti szintű közlekedéspolitikai program fő célkitűzése.

Az eltelt hét havi adatok alapján kedvező hír, hogy a balesetben meghalt személyek száma a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 334 főről idén július végéig 305 főre csökkent.  A 29 emberi élet megmentése 8,68%-os csökkenést jelent.

A balesetben súlyosan, illetve könnyen megsérültek száma ugyanakkor – a felsorolás sorrendjének megfelelően – 4,58%-kal, valamint 1,60%-kal nőtt.

Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek alakulása kedvezően alakult, hiszen a tavalyi 936-al szemben idén július végéig 838 ittas baleset történt (ezen a területen 12,61%-os a csökkenés).

A trendnek megfelelően az ittasan okozott baleseteknek az összes személysérüléses közúti baleseten belüli aránya is kedvezőbb, hiszen a tavalyi 11,22%-ról a sokáig elérhetetlennek tartott 10% alá esett vissza (9,76% volt).

A szeszesitaltól befolyásolt állapotban okozott közúti balesetek aránya 15 megyében csökkent. Az ittasan okozott balesetek száma ugyanakkor jelentősen nőtt Nógrád (86,67%), Szabolcs-Szatmár-Bereg (69,23%), és Békés (36,36%) megye területén.

Az ittasan okozott balesetek vonatkozásában a legkedvezőbb értékek, azaz legkisebb előfordulási arányok a fővárosban (4,59%), Csongrád megyében (7,23%) és Baranya megyében (8,21%) mérhetők.

A személyi sérüléssel járó közúti balesetek legfőbb okai hosszú évek óta gyakorlatilag változatlanok. A gyorshajtás aránya a baleseti okokon belül 29%-os, (2 423 balesetet okoztak sebességtúllépés miatt), az elsőbbségi jog megsértése miatt 2 004 baleset (részaránya 24 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 1 310 baleset történt (részaránya 16 %).

A közúti balesetek túlnyomó részét, 58 %-át a személygépkocsi vezetők okozták, bár ez alapvetően érthető, hiszen ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb az aránya a közúti forgalmon belül. A tehergépkocsi vezetők a balesetek 10 %-ának, az autóbusz vezetők pedig továbbra is az összes baleset 1 %-ának az okozásáért voltak felelősek.

A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya július végére elérte a 13%-ot (a tavalyi negatív „csúcs” 12% volt!). Idén az eddig eltelt hét hónapban összesen 1 084 balesetet okoztak kerékpárral. Megjegyzendő, hogy a személygépkocsi vezetőkön kívül 10% feletti baleseti részesedése kizárólag a kerékpárosoknak van!

További információkat talál az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapján:

www.baleset-megelozes.eu

Gégény István

ORFK-OBB

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....