Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Így kell közlekedni a körforgalomban

2023.05.21.

Megvan az „Év körforgalma” szavazás győztese, így ennek alkalmából Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában elmondjuk, hogyan kell a körforgalomban közlekedni. 

A Közlekedési kultúra napja rendezvénysorozat részeként idén is meghirdették az „Év körforgalma” című pályázatot, amelyre bárki javasolhatott neki kedves körforgalmat. A zsűri ezek közül 10 csomópontot választott ki; a döntés során többek között figyelembe vették a körforgalom kinézetét, állapotát, biztonságát, gondozottságát, az útburkolati jeleket, valamint a gyalogos- és kerékpáros átvezetéseket. 

A kiválasztott körforgalmakra az interneten lehetett szavazni, és a napokban kihirdették a végeredményt is: a győztes a 31-es főút és a 3111-es utak csomópontjában Maglódon kialakított dupla körforgalom lett, amit a helyiek „maglódi piskótaként” emlegetnek a babapiskótára emlékeztető formája miatt. A körforgalomnak 5 ága van, és tavaly újraparkosították. 

A maglódi piskótát Huszti György okleveles tatabányai építőmérnök tervezte, és a Kemma.hu-nak elmondta, miért lett ilyen alakú a körforgalom. „A két középpont olyan távol esik egymástól, hogy a két kör közötti egyenes nagyobb sebességre is lehetőséget adott volna az autósoknak, balesetveszélyes helyzetet teremtve. Ezért, a sebesség optimalizálására meg lett ringatva ez az egyenes, amitől felülről nézve a körforgalom babapiskótára hasonlít.”

Magyarországon egyre több körforgalom épül, mert közlekedésbiztonsági szempontból az egyik legjobb szintbeli kereszteződésnek számít: elég nagy az áteresztő képessége – vagyis jól haladhat a forgalom –, olcsó a fenntartása, nem kell közlekedési lámpákat üzemeltetni, valamint biztonságosabb a gyalogosok és a kerékpárosok átvezetése szempontjából is. 

Egysávos körforgalom

A körforgalmak méretét illetően elég széles a skála, az egyszerű, egysávos változattól kezdve akár három-négysávos körforgalommal is találkozhatunk. Lássuk az alapvető szabályokat és tudnivalókat!

  • Ahogy közeledünk a körforgalomhoz, figyeljük az útirányjelző táblákra. A jelzések alapján felkészülhetünk, hogy melyik kijáraton keresztül kell elhagynunk a körforgalmat, hogy az úti célunk felé haladjunk.
  • Mindig annak van elsőbbsége, aki már bent van a körforgalomban.
  • Behajtásnál nem, de kihajtásnál minden esetben irányjelzőt kell használni.
  • Tilos benne megállni, megfordulni, valamint hátramenetet végezni.
  • A be- és kihajtás során nagy figyelemmel kell lennünk a gyalogos- és a kerékpáros forgalomra. Ha elsőbbségük van, kötelességünk biztosítani nekik a biztonságos átkelést.
  • A kijáratoknál jelzőtábla is mutatja az adott irányra vonatkozó úti célt. Nem baj, ha elnézted a kijáratot, menj még egy kört, és másodjára válaszd a jó irányt!

Az egysávos körforgalom talán már nem okoz senkinek nehézséget, bár az irányjelző olykor elmarad kihajtáskor, és néha látni olyan videókat, hogy valaki rossz irányba hajtott be – figyelmetlenségből vagy szándékosan – a körforgalomba. 

Két- vagy többsávos körforgalom

Az egysávosnál bonyolultabb körforgalmak olykor még a rutinosabb sofőröket is zavarba tudják hozni, főleg ha ismeretlen területen autóznak. Ha több sáv van a körforgalomban, akkor használhatjuk belső sávot, de ilyenkor kihajtásnál irányjelzéssel sávot kell váltanunk és elsőbbséget kell adnunk.

Spirális és turbó körforgalom

Ennél a fajtánál már fontos, hogy a megfelelő sávba hajtsunk be, mert ha a külsőben haladunk, akkor csak a következő két kijáratot tudjuk használni. A sávok között általában záróvonal található, így nem lehet sávot váltani.

Behajtás előtt kell sávot választanunk

A spirális továbbfejlesztése a turbó körforgalom, amelynek más az íve, és a sávokat már fizikailag is elválasztja valami, általában betongömbök. Itt is az a lényeg, hogy már behajtásnál tudjuk, merre szeretnénk haladni, és annak megfelelően soroljunk be. Bizonytalanság esetén ez segíthet: ha jobbra mennénk, válasszuk a külső sávot, ha balra, akkor a belsőt. Amennyiben egyenesen haladnánk tovább, mindkét sávból tudunk arra menni.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....