magyar autósport

A hazai autósport története, II. rész: Svábhegy, 1920-1930

2021.03.03.

Bár már az 1900-as években felmerült egy hegyi felfutó verseny ötlete, ennek megvalósítására csak az első világháború után került sor. A svábhegyi verseny a két világháború közti időszak egyik legjelentősebb autósport-eseménye volt, amelyet 1930-ban az európai hegyibajnokság egyik futamának helyszínéül választottak.

A Magyar Automobil Club 1905-ben és 1907-ben tervbe vette, hogy elsősorban motorkerékpárok részvételével hegyiversenyt rendeznek a Jánoshegyen. Erre végül nem került sor.

Az első világháború után először a motorkerékpár-sport éledt fel, s csakúgy, mint a hőskorban a motoros kétkerekűek mérközését ismét kerékpárversenyek betétfutamaként élvezhette a közönség.

Mivel hosszabb távú túrautakra az ingatag politikai helyzetben – 1919-1920-ben járunk – nem lehetett gondolni, ezért a Királyi Magyar Automobil Club felmelegítette a hegyi felfutók ötletét. A vezetőség 1920-ban kapcsolatait latba vetve elérte, hogy a budai nyaralóövezetben, a Svábhegyen engedélyezzenek egy ilyen jellegű versenyt. A svábhegyi verseny útvonala – amely nagyrészt ma is bejárható – a Kékgolyó utcából indult. A versenyzőknek az Agancs utcában található célig összesen 305 méteres emelkedőt és több éles kanyart kellett leküzdeniük.

Hermann Rützler

Hermann Rützler, a Steyr gyári versenyzője az 1922-es futamon

1930-ig amikor a gazdasági válság miatt a KMAC már nem tudta tovább finanszírozni az eseményt, 11 alkalommal vágtak neki a több, mint öt kilométeres szerpentinnek az autók és motorok. Az évek során egyre több külföldi versenyző jelent meg, 1930-ban a záró rendezvény már az európai hegyi bajnokság egyik futama volt.

A korabeli fotókon látszik, hogy az utak egy része döngölt földút volt, s akadtak makadámmal azaz apró bazaltkövekkel) és macskakővel burkolt szakaszok is. Az autók és motorok állandó bütykölést igényeltek. Nem volt ritka látvány, hogy egy motoros éppen gumiját toldozta-foldozta, vagy a túlhűtött motort legyezte.

A verseny útvonala csupán egyszer, 1928-ban változott, amikor az egyik különösen veszélyes fordulón, az „éles kanyaron” finomítottak. Ezen kívül csak a nézők kényelmét és biztonságát szolgáló tribünök említhetők, amelyeket az 1920-as évek végén helyeztek el először.

A por, a járművek által keltett zaj és az óriási tömeg alaposan igénybe vette az útvonal mellett lakók idegeit. Akkoriban még az Istenhegyi úton leginkább nyaralók álltak, s a futamokat ősszel rendezték, de így is minden évben számos panasz érkezett a székesfővároshoz. Ám nem a panaszok, hanem az 1929-es gazdasági válság vetett véget a svábhegyi versenynek. A KMAC csökkenő bevételei miatt 1930. után már nem bírta viselni a rendezés költségeit.

Szelnár Aladár, a KMAC titkára Lancia Lambdával 1928-ban (Forrás: Peter Selnar/Fortepan)

Ami a résztvevőket illeti: míg 1920-ban 58 nevezés érkezett, addig 1926-1928. között a hazai piacon érzékelhető viszonylagos konjunktúra következtében a svábhegyi futamból is a korabeli viszonyokhoz képest tömegrendezvény lett: évről évre több, mint 100 indulót regisztráltak! 1929-ben kicsit veszített lendületéből az esemény, majd 1930-ban az Európai Hegyibajnokság egyik futamának választották a svábhegyi futamot. Ekkor került sor az Austro-Daimler-rel induló Hans Stuck és Rudolf Caracciola (Mercedes) első hazai összecsapására, amelyet utóbbi könnyedén nyert meg. A visszavágóra hat évvel később az 1936-os Magyar Nagydíjon került sor.

Rudolf Caracciola, az utolsó 1930-as futam győztese (Forrás: Daimler)

A külföldi résztvevők révén pontos képet lehetett alkotni a hazai mezőny tudásáról – kezdetben az Austro-Daimler, majd a Steyr jelent meg gyári csapatokkal, s uralták a versenyt. A Steyr egyik pilótája Delmár Walter volt, egy sokoldalú hazai tehetség, aki autók mellett motorkerékpáron is sikereket ért el, illetve a sísportban is jeleskedett. 1925-ben igen illusztris vendég érkezett: Ferdinando Minola, az első Mille Miglia győztese. Budapesti látogatása és részvétele nagy megtiszteltetésnek számított. Az évek során az osztrák gárda színe-java is megfordult a budai hegyekben.

Fernando Minoia, az első Mille Miglia győztese 1925-ben az OM képviselet meghívására érkezett Budapestre (Forrás: Karl Zapletal/Martin Pfundner)

Ami a hazai résztvevőket illeti. Ha végignézzük 11 év rajtlistáit egy kisebb ki kicsodát lehet összeállítani a hazai társasági élet krémjéből. Mivel ifjabb Horthy Miklós és Horthy István is kipróbálták magukat motorkerékpáron, ezért éveken át Horthy Miklós kormányzó is rendszeres vendége volt a rendezvénynek. Az arisztokraták közül Zichy Tivadar grófot kell kiemelni, aki önéletírásában is elismerte, hogy abban az időben leginkább a szoknyákat üldözte meglehetős sikerrel. Ám eközben arra is jutott ideje, hogy megdöntse a svábhegyi pályarekordot 1928-ban egy Bugattival. Szintén Bugattival jeleskedett Esterházy Antal herceg is.

Zichy Tivadar 1928-ban Bugattival

A sportemberek közül említhető Déván István olimpiai síversenyző, Kaszala Károly, egykori pilóta, majd motorversenyző, Almássy László Ede, aki az 1920-as években afrikai kirándulásaival hívta fel magára a figyelmet, Feledy Pál, aki nemzetközi színtéren is bizonyított stb.

Ám ami a verseny igazi erőssége volt az a reklám: bármilyen gyengécske is volt az autó vagy motor, ha fel tudott kapaszkodni a hegyre, garantáltan bekerült a szaklapokba. Az ingyen, vagy jutányos áron biztosított hírverést előszeretettel használták ki a kereskedők. Hol ők maguk hol valamelyik alkalmazottjuk indult el a svábhegyi versenyen. Többek között Urbach László pályafutása is itt kezdődött. A Mátra, majd a Dongó és Berva „atyja” 1924-ben egy 150 cm3-es Francis-Barnett kismotorral debütált. Három évvel később már 1200-as, oldalkocsis Harley-n bizonyított.

A Weiss Manfréd túrakocsik egyik legelső nyilvános szereplésére az 1927-es futamon került sor (Fotó: Munkácsi Márton, forrás: Szmick család)

Végül említsük meg a márkákat is. Tizenegy év alatt 83 különböző márka jelent a svábhegyi versenyen. A dobogó első három helyét a Steyr (61 darab), a Bugatti (51 darab) és az Austro-Daimler (34 darab) foglalja el. Az autóenciklopédiának sem utolsó listán olyan mára teljesen elfeledett márkák is szerepelnek, mint a Majola, a Loreley és az Aurea. Egyszer-egyszer olyan nagy méretű amerikai luxusautók is megjelentek, mint a Cadillac, a Pierce-Arrow vagy a Packard.

Somogyi Nusi színésznő 1924-ben egy Alfa Romeoval vágott neki a versenynek. A Színházi Élet riportja szerint a karosszéria nem készült el időben, ezért egy ládán ülve száguldott fel a hegyre.

Idővel a svábhegyi verseny mellé más hegyi futamok is bekerültek a versenynaptárba...

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....