vasúti jármű
A "hegyen túli", azaz romániai vontató, hazai pályán. Ebből lesz "a mi mozdonyunk"
A román és a magyar hatósági vizsga megszerzése után, várhatóan a hónap végén a szlovák engedély megszerzésének is nekifut a magyar vasúti áruszállító, a CER Hungary, amely az első román mozdonyt megvásárolta. A cég éppen azért választotta a román Softronic Transmontana típusú mozdonyát, mert az két áramnemű, így a szomszédos országok pályáin is akadály nélkül közlekedhet. A cég abban bízik, hogy az új eszköz beszerzésével új árufuvarozási lehetőségek nyílnak meg előtte a régióban, így erősítve a társaság versenyképességét a tranzit és az export-import forgalomban.
A mintegy 800 millió forintos tranzakció a Növekedési Hitelprogram finanszírozásával valósult meg. A hazai vasúti áruszállítás egyik legégetőbb problémája az elöregedő géppark, a megfelelő minőségű új vasúti eszközök csillagászati árai pedig több vállalkozás számára jelentenek nehezen leküzdhető akadályt. A hazai érdekeltségű vasúti fuvarozócég vadonatúj, a legmodernebb technológiával készült mozdonyt vásárolt. A 6000 kilowatt teljesítményű Softronic Transmontana típusú mozdony a terepviszonyoktól függően akár 3000 bruttó tonnás szerelvényeket is képes vontatni. A romániai Softronic a hazai tulajdonban lévő LAC Holding vállalatcsoporttal együttműködve még ebben az évben mozdonygyárat nyit Magyarországon. A magyar gyárban eleinte a Transmontana összeszerelését végzik, egy-két éven belül pedig saját fejlesztésekkel tökéletesítik a „Made in Hungary” mozdonyt.
Jámbor Gyula
Megjelent a Magyar Nemzet 2015. február 11-i számában