portré

Háromszáz autós rajz felett jár Bánffi Tibor I. rész

2021.10.04.

Száz autós rajzot megvásárolt Bánffi Tibor szegedi grafikustól tavasszal a Közlekedési Múzeum, ennél persze sokkal többet készített már az 1885-ös Benztől a Ford T-modelen át az 1980-as Lada 1200-esig.

Szegeden, a mai Csonkában, akkor még Rózsa Ferenc szakközépiskolában mezőgazdasági elektromos berendezés szerelő szakon végzett Bánffi Tibor, utána a Budapesti KTMF főiskola autógépész szak következett. – Nem voltam jó tanuló, a szakrajzot sem igazán szerettem, de ha volt kedvem és rászántam magam, megrajzoltam a szobatársamét is. Egyszer azért kaptunk két-két egyest mindketten, mert nem hitte el a tanárnő, hogy mi csináltuk. Igaz, a korábban beadott rajzaim alapján joggal gyanakodhatott – mondta.

Bánffi Tibor egy kisebb tablóval.

Főiskola után a szegedi Volánhoz került, mindig szeretett volna újításokkal foglalkozni, végül újítási előadó lett belőle. 5000 dolgozó volt a cégnél és több mint 500 újítást adtak be egy év alatt a munkatársak. – A 10 százalékos kreatív populáció nagyon jó arány, ma egy cég erre összetenné a kezét, abban biztos vagyok – emlékszik vissza a boldog békeidőkre.

Mindenféle akciókkal ösztönözte ezt a kreativitást, például újítási hónapokat és különféle akciókat szervezett. Ehhez minden támogatást megkapott Turáni Antal osztályvezetőtől, majd Gáti Gyulától és Kardos János igazgatótól. A progresszív jövedelemadó bevezetése nem tett jót az újítókedvnek, nagyon megcsapolta a díjazást. – Kétszáz helyett 12 újítást adtak csak be fél év alatt a dolgozók, ki is söpörték az értéket a szemétbe, mint "szocialista csökevényt". Nem igazán maradt más választásom, nem küldtek volna el, de jöttem magamtól. Akkor csináltam egy dekorációs vállalkozást úgy, hogy lövésem sem volt a szakmáról, a társam tanított be, mindig szerettem az új kihívásokat – beszél élete nagy fordulatáról.

Minden rajz számítógépen készül.

Úgy alakult, hogy megragadt, évtizedeket dolgozott grafikusként, mára nyugdíjas. Az 1885-ös Benz modelltől az 1980-as Lada 1200-esig szinte minden típust kiválóan ismer Bánffi Tibor, aki kutatásaihoz kapcsolódóan kezdett autókat tanulmányozni, majd rajzolni. - Írt egy Fordról szóló könyvet, abban sok fotót felhasznált, de amikor felmerült jogdíjkérdés problémája, a rajzasztalhoz ült és gyorsan ráérzett az alkotás ízére.

Kedvencei a kisautók, szerinte az a fontos, hogy egy család ne vegyen egy vagy két kategóriával nagyobb kocsit, mint amire szüksége van. Úgy látja, sok a divatterepjáró, ami lehet, hogy talán sosem lát terepet. A jólét Zöld megközelítésben nézi a világot, ami egybeesik a környezettudatossággal is.

Kis autók a polcon.

– Hová tűntek a népautók? címmel írtam nemrégiben egy kis jegyzetféleséget. Ekkor fogtam hozzá olyan népautók megörökítéséhez, mint a Volkswagen Bogár, a Trabant 601, Morris Mini Minor, a Citroen 2 CV és a Renault 4-es. Számítógépen készítettem az első méretarányos rajzokat. Mára több mint 300 felett járok – mondta portálunknak Bánffi Tibor. Később elkalandozott az autóbuszok és a mozdonyok felé, ezek is kedvencei, főleg a magyar gyártású Ikarusz buszokat rajzolta.

– Száz autós rajzot megvásárolt tőlem tavasszal a Közlekedési Múzeum, Hídvégi János közreműködésével, de sokat segített ebben Szklenárik Fanny is. Látva a kivitelezést, rendeltek tőlem mozdonyok és személyszállító vagonok rajzait is. Ezek közül a Horthy Miklós legendás szerelvényének nemrég bemutatott étkezőkocsija azért bizonyult nehéznek, mert nem volt méretarányos kiindulási pont, csak egy két méret– mesél a közelmúlt egyik munkájáról, ami megerősítést adott neki a továbbiakhoz.

Mozdonyrajzokat is rendeltek Bánffi Tibortól.

Írásunk második részét itt olvashatják.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....
2024.04.15
Alkalmanként átlagosan 2,5 órát parkolnak a magyar autósok az utcán és 6 órát a parkolóházakban, az....
2024.04.15
Európai tervezés, törökországi gyártás, japán hagyományok - ezek a sarokpontjai a Mitsubishi Colt....
2024.04.15
Múlt és jelen egyhelyen mindig izgalmas egyveleget mutat, nem véletlen, hogy az Akkor és Most Jármű....