hajtáslánc
A frankfurti kiállítás globális jelentősége egyre csak csökken, hiszen a világ minden pontján vannak hasonló bemutatók, kiállítások, viszont 2019-ről elmondható, hogy minden idők legkisebb Frankfurti Autószalonjának lehettünk szemtanúi. Az autógyártók nagy része nem jelent meg, a németek hezitáltak (!), de végül kötelező jelleggel kint voltak, igazi show-t csak a Mercedes-nél láthattunk. Lehet, hogy ebben az is szerepet játszott, hogy ők csak az autószalon után kapták meg a 4 millió euró szabálysértési bírságot felügyeleti kötelezettség elmulasztása miatt, további 866 millió eurót pedig a szabálytalanság révén jogtalanul szerzett haszon ellentételezésére.
A technikai újdonságokat, újításokat nézve a kiállítás egy téma köré épült: az elektromobilitás. Minden gyártó standján új fejlesztésű elektromos és hibrid hajtásláncok voltak láthatók. A beszállítók is megmutatták, hogy már készen állnak, csak arra várnak, hogy az autógyártók részéről megrendelés érkezzen.
A Mercedesre jellemző, hogy hajtásláncának minden elemét házon belül szereti fejleszteni és gyártani, így saját automata váltójában mutatta be a nagy belső égésű motoros hibrid hajtásláncát, de hasonló megoldást láthattunk a ZF és az Aisin-Denso közös standon. A műszaki megoldások elsősorban a költség- és helycsökkentést szolgálják, az élettartam és karbantartás/karbantarthatóság háttérbe szorult.
Az az autógyártó, akinek nincs tisztán elektromos hajtású modellje ma már lemaradottnak számít, habár az akkumulátoros elektromos autó műszaki szempontból nem tekinthető a belső égésű motoros egyenértékű alternatívájának. A 2020-ban bevezetésre kerülő 95 g/km CO2-kibocsátási határérték viszont nehezen teljesíthető az elektromotorok nélkül, így az autógyártóknak is érdeke, hogy lehetőleg minél elektromos járművet értékesítsenek, mivel ezzel a flottaátlaguk csökkenthető. Jelenleg az elektromos autónak a hatósági CO2-kibocsátása 0 g/km, ami azt jelenti, hogy egy 190 g/km-es nagy haszonkulcsú prémium típust semlegesít büntetés/kibocsátás szempontjából. Ezt az előnyt még tetézik a különböző, országonként eltérő kormányzati engedmények, akciók, így ebből a szempontból az autógyártóknak is kedveznek ezek a támogatások.
Azt, hogy az akkumulátoros elektromos autó mennyire nem tekinthető végleges megoldásnak, nagyon jól mutatja a folyamatos alternatíva-keresés. A tüzelőanyagcella még mindig napirenden van a beszállítók és autógyártók körében is. Az autószalon után jelentette be a Toyota, hogy nemsokára kezdődik a Mirai következő generációjának értékesítése, mellyel sikerült csökkenteni a technológia költségeit.
Még mindig nem szabad leírni az alternatív tüzelőanyagokat, mint a CNG-t vagy LPG-t, amivel kis befektetéssel érhető el nagy károsanyagkibocsátás-csökkentés. A VW-csoport standján voltak kiállítva CNG-s járművek, de a teljes palettát figyelembe véve elenyésző számban mutatkoztak a kiállításon.
Azt jól mutatta a vásár, hogy az autóipar sem tudja biztosan merre van előre, a sok alternatíva kutatása viszont rengeteg költséget és befektetett munkát emészt fel, ezeket a zsákutcákat végül a felhasználó és környezet fizeti meg. A beszállítókon és az autógyártókon is nagy a nyomás, hogy megfeleljenek a környezetvédelmi előírásoknak, a vevői igényeknek és még rentábilisak is legyenek.